Sunday, April 26, 2009

Kesan cahaya UV kepada luminous jam

Mungkin ada yang tertanya apakah kesan cahaya UV kepada lume jam. Tapi bukanlah cahaya UV dari matahari, tapi dari pen. Aku nak tunjukkan kesannya apabila cahaya ni di suluh kepada dail jam. Aku guna jam Seiko sebagai contoh. Seiko lagi...? Takdak jam lain ka? Hahaha... Sebenarnya aku suka guna Seiko sebagai contoh sebab luminous marker kat jarum & dail besar berbanding jam aku yang lain. Jadi, calon terbaik ialah Seiko juga. Ekekeke...


Pen ni aku dapat sebagai hadiah beli jam Jeep. Boleh tengok artikel Jeep Chronograph.


Tulisan Chrysler LL 2008 tertera pada pen ini.


Yang menarik mengenai pen ini, ia bukan sahaja sebagai pen, ia juga boleh dijadikan penunjuk. Mata penanya boleh ditukar kepada mata penunjuk berwarna putih.


Mata pen.


Mata penunjuk. Tak la rosak screen apa-apa gadget yang touch screen dengan dakwat pen.


Cahaya LED putih


Cahaya biru UV



Video ini menunjukkan kesan suluhan cahaya LED putih dengan UV selama lebih kurang 20 saat. Ternyata cahaya UV dapat memberikan kesan cahaya yang terang dalam jangka masa yang singkat. Aku tengok dalam eBay ada jual lampu ni. Rasanya lampu LED biru yang ada kat lighter pun boleh agaknya. Aku takda lighter jenis tu untuk percubaan.




Video ini pula menunjukkan kesan cahaya UV tu jikalau disuluh dail dengan dekat. Boleh tengok betapa terangnya lume selepas itu.

0 KOMEN ANDA: