Saturday, April 25, 2009

Citizen Eco-Drive Perpetual Calendar BL8050-56E

Aku jumpa iklan ni di kedai jam di Padang Besar, Perlis. Tak sangka pula di Padang Besar ada kedai jam yang jual jenama mewah.


Citizen Eco-Drive Perpetual Calendar BL8050-56E ni telah menarik minat aku sejak pertama kali aku membeleknya di kedai. Waktu tu aku berkenan dengan Seiko Kinetic Perpetual Calender yang aku tengok sebelum ni di kedai jam lain. Aku tanya tuan kedai pasal Seiko tu, tapi dia tak jual model tu, tapi dia jual model ni. Pada mulanya aku tak mau tengok, tapi tuan kedai dah keluarkan, aku pun tengoklah jam ni. Belek punya belek, terus berkenan. Tak sangka selain ada fungsi perpetual calender, jam ni ada fungsi lain. Aku tak beli masa tu pasal nak tengok Seiko Kinetic Perpetual Calender dulu. Lepas aku buat perbandingan antara dua jam ni, Citizen lebih berbaloi... harga pun murah sikit dari Seiko tu. Kebetulan pula kedai yang aku tengok Citizen tu bagi deal yang best. Sejak tu, aku asyik teringat ja Citizen ni... berminggu-minggu lamanya. Tak tahan punya pasal, aku pi balik kedai yang aku tengok Citizen ni & beli terus. Hehehe...


Very well polished, fully stainless steel case. Diameter casing 39.5mm (tidak termasuk crown), 43.5mm (termasuk crown). Menggunakan cermin sapphire crystal yang kalis calar. Jam kalis air sehingga 100m. Walaupun begitu, aku tak berani nak guna jam ni untuk berenang melainkan jam yang memang dibuat khas untuk berenang/diving seperti Seiko Orange Monster. Bukan hanya jam ni, jam lain pun aku rasa perkara yang sama. Sebab takut tertekan button yang ada pada jam ni semasa berenang. Air boleh memasuki ke dalam jam melalui button yang ditekan. Ini pendapat aku saja la...


Mempunyai luminous marker pada jarum. Maaf, gambar agak blur. Lume berwarna biru. Berlainan sedikit berbanding kebiasaan jam yang berwarna hijau.

Perpetual Calender bermaksud tarikh & hari jam ni tidak perlu adjust pada setiap hujung bulan. Contohnya jikalau bulan Februari 28 hari, pada tengah malam 28 Februari tu, tarikh tidak akan bertukar ke 29, tapi akan terus menjadi 1 Mac. Menarik bukan? Tarikh jam ini akan tepat sehingga tahun 2100. Hmm... umur kita pun tak akan sampai tahun tu. Maksudnya di sini, jam ini akan sentiasa tepat tarikhnya sepanjang masa. Bateri pun tak perlu tukar. Satu bonus lagi. Hehehe...


L.Y tu sebenarnya Leap Year.


Dail retrograde 'hari', L.Y & penunjuk alarm (on/off) terletak diantara pukul 2 & 3. Tarikh pada pukul 4. Format masa 24 jam terletak pada pukul 10.


Jam ini mempunyai fungsi perpetual calender, alarm, local time (boleh guna fungsi ini sekiranya kita merantau ke negara lain). Seperti jam lain, jam ini mempunyai 2 posisi untuk menarik crown. Posisi pertama ialah untuk menukar fungsi. Perlu putar crown untuk memilih fungsi yang dikehendaki. Posisi kedua pula ialah untuk adjust masa, alarm & tarikh.


Jarum saat akan berada pada pukul 6 setelah crown ditarik pada posisi pertama.



Penunjuk 'bulan' (kalender) terdapat disekeliling dail. Jarum saat akan menunjukkan bulan yang tepat sekiranya fungsi kalender dipilih.



Video ini menunjukkan bagaimana pergerakan jarum setelah fungsi kalender dipilih.

Artikel ini dibuat pada 25 April.



Video ini pula menunjukkan pergerakan jarum apabila fungsi alarm dipilih. Jarum akan bergerak sehingga ke masa yang telah di-setting. Apabila fungsi masa dipilih semula, jarum akan kembali ke waktu asalnya.


Case back jenis screw in. Lambang Eco-Drive boleh dilihat padanya.


Solid stainless steel bracelet with brush finishing & polished finishing pada bahagian tepi. Kualiti bracelet cukup bagus & amat selesa pada pergelangan tangan.


Push & release clasp.


Jam tampak cukup cantik & elegant.


Cukup kemas & bergaya untuk ke pejabat. Kurang sesuai untuk aktiviti luar (outdoor).


Seperti yang dah diceritakan sebelum ini mengenai tahap power reserve jam-jam Eco-Drive yang berbeza-beza, model ini mempunyai power reserve selama 210 hari setelah ianya dicas penuh (fully charged). Ini bermaksud jam ini dapat bergerak sehingga 210 hari sekiranya jam berada dalam keadaan gelap setelah ianya fully charged.

Terdapat pelbagai jenis Citizen Eco-Drive di pasaran sekarang. Setiap satunya adalah unik dengan fungsi yang tersendiri. Model Perpetual Calender sahaja pun mempunyai pelbagai model & juga bentuk yang berbeza. Mungkin ada di antara siri Eco-Drive yang boleh menawan hati anda. Untuk model ini BL8050-56E, harganya di antara RM1600-1800. Seperti biasa, pastikan anda survey dahulu kedai yang boleh menawarkan harga yang terbaik.





Citizen Eco-Drive Perpetual Calendar

11 KOMEN ANDA:

CS Foong said...

Very nice watch and not very mahal. Salah satu shop di Sungai Wang, KL quote saya $1300 untuknya. Masih boleh turun lagi.

Syabas keatas blog anda. Very interesting

CS Foong said...

Speedwatches di ebay jual hanya USD222 = RM800++

Kenapa jauh berbeza??

duniajam said...

Susah juga nak cakap. Harga jam memang berbeza antara satu sama lain. Dalam satu supermarket, cuba survey rega jam yang sama di semua kedai. Semua tak sama.

Ada jam kat oversea jual lebih murah dari cni. Itu pun Malaysia bukannya ada tax untuk jam. Kenapa seller jual mahal pun tak tau la. Biasalah bisnes...

Anonymous said...

I am selling a few Citizen models at http://www.mudah.my/minutez

Please have a look. Thanks.

duniajam said...

Ok bos

jemay said...

saya nak tanya..saya ada beli jam seiko kinetic sportura.masalahnya jam ni kena seting masa setiap hari.jam ni bila waktu pagi saya nak pakai kena set waktu dulu.apa masalah pada jam ni?

duniajam said...

Jemay....

Jam tu pakai tiap2 hari tak? Sblm pakai, cuba tgk pusingkan crown dia byk kali. Model apa ye jam tu?

Unknown said...

I know this is an old post. But after few years, this watch caught my eye. :)
Just wanted to know how to you think about this watch after few years of ownership.
Thinking of getting this watch as my daily watch.

duniajam said...

Hello Kevin Chew ...

I've own it for about 4 years & had sold it a few years ago. For me Eco- Drive technology is the same as other manufacturer... same as Seiko Solar or Casio G-shock tough solar.... it using a rechargeable battery to power up the watch hence restore the power.

If you gonna use it as a daily watch, I really recommend it. But if you seldom use it, make sure it get sunlight every few days or weeks.

In my family there are 3 Eco-Drive watches. All gave different experiences. I seldom use it & most of the time just store it in the box. The spec claim the power reserve more than 200 days... but the power exhausted just after a few weeks. The battery dead... & I had to left the watch under the sun for a few hours to get the power back. It happen a few times until one time, the watch totally dead. Thanked god it still under warranty. It gave me the problem after 2 years if I'm not mistaken. After that, I gave up & sold the watch....

My father use the almost everyday or I can say it is his daily watch. He use the watch in many condition. Almost 3 years using it, the watch is dead.... not sure what is the problem. The watch never fail before & a bit weird if it out of power as the watch is a daily watch.... warranty claimed & the watch still running until now....

My wife's watch gave the same problem as mine. She seldom use it & most of the time just left in the box. But after left it below the sunlight, the watch powered back. It still running until now. No warranty claim.

All are mixup experiences... most of my friend who are using the Eco-Drive watch doesn't have the problem like mine.

Hope you make a good decision before buying....

Unknown said...

Thanks for the reply duniajam!
Went to Fah Shing to buy the watch, too bad it is discontinue already. :(

duniajam said...

I bought it about 6 years ago. It was a very comfortable watch & feel solid. Actually... I miss that watch....