Monday, April 13, 2009

Jeep Chronograph

Seperti yang kita ketahui, Jeep merupakan jenama kenderaan off-road @ SUV. Jeep merupakan produk dari syarikat Crysler. Ia merupakan jenama yang paling tua sebelum Land Rover. Kenderaan mereka banyak digunakan semasa Perang Dunia Kedua. Banyak kenderaan yang lebih kurang sama diciptakan oleh pelbagai negara selepas itu. Mungkin disebabkan kelasakan, reliability, kesesuaian pada pelbagai keadaan & jalan dan lain-lain lagi.

Seperti syarikat kenderaan lain contohnya Jaguar, Ferrari, Ducati, Porsche Design yang mengeluarkan jam tangan, Crysler juga tidak mahu ketinggalan untuk bersaing. Sebenarnya pelbagai model telah dikeluarkan, namun aku langsung tak pernah tahu kewujudan jam berjenama Jeep sehinggalah aku pada suatu hari aku pi ke kedai jam Time Prosper Mrkt. Ada beberapa model jam Jeep dalam koleksi mereka. Di bawah ni bukanlah jam Jeep, tapi model Bell & Ross sebagai preview.

BR03 92 Phantom Instrument Phantom (BR-195) Pound$2.3k

BR 01 96 Big Date Orange Carbon Case (BR-238) Pound$3k

BR 01 94 Chronograph Titanium Orange (BR-019) Pound$4.1k


BR 01 97 Power Reserve Pink Gold (BR-026) Pound$13k

BR 01 Tourbillon (BR-029) Pound$80k

BR-01 Instrument Phantom Tourbillon (BR-201) Pound$97000

Sebenarnya aku minat jam yang bersegi-empat & jam berjenama Bell & Ross adalah salah satu impian aku. Bell & Ross (B&R) mengeluarkan jam untuk tentera US. Tapi bila mengenangkan harganya yang mahal.... 2nd hand Bell & Ross Phantom (aku jumpa kat Mudah.my) pun dah cecah RM15,000.... kena fikir 99x. Hahaha...

Sebagai alternatif untuk orang-orang macam aku yang tak berduit ni, terdapat jenama lain yang mengeluarkan bentuk & rupa yang hampir menyamai B&R. Alternatif pun boleh tahan juga harganya. Yang paling murah... Levi's Strauss. Itu pun dah cecah RM500++. Alternatif lain (alternatif lagi).... beli replika. Tapi aku tak mau beli dah replika. Aku ada 4 replika. Seronok masa mula dapat ja. Pastu langsung tak pakai. Ntah la. Rasa camno ntah bila pakai. Tak confident (ini aku la. Orang lain mungkin ok).

Invicta Men's Corduba Collection Chronograph Carbon Fiber Dial





Levi's Strauss

Steinhart Aviation

Gambar di atas menunjukkan jenama lain yang mempunyai rupa bentuk yang hampir sama dengan B&R. Biasalah, kereta pun syarikat lain tiru antara satu sama lain, benda lain lagilah.... Pada mulanya aku nak beli Levi's tu, pastu Mamu keluarkan Jeep ni untuk tatapan aku... Aku tak tahan tengok Jeep tu kat tangan aku... terus beli. Punyalah seronok masa tu. Hahaha....

Model Jeep yang mempunyai bentuk seakan-akan B&R ni ada 2 model iaitu model dual time & model chronograph. Memandangkan harga antara dua ni takda banyak beza, aku pilih model chronograph sebab rasa lebih berbaloi.


Kotak kayu jam ni amat menarik. Kualiti memang best.

Pembelian jam ni didatangkan dengan international warranty (2 tahun) & pen yang terukir Crysler (mempunyai lampu putih LED & lampu UV)

Pen ni didatangkan dengan bateri spare. Aku suka lampu UV ni. Lepas disuluh pada jam yang mempunyai luminous, lume jam tu akan terang walaupun disuluh sekejap berbanding dengan suluhan lampu biasa yang perlu dibiarkan lama pada jam tu.


Ada 2 button untuk 2 lampu.

Lampu LED putih.

Lampu UV. Lampu ni yang best.


Bentuk segi empat. Mempunyai casing titanum. Cermin sapphire crystal (degree of harderness 9). Diameter casing 40mm (tidak termasuk crown). Water resistant 100M.


Mempunyai 3 dail kecil. Jarum saat diletakkan pada pukul 3. Tarikh pada pukul 4. Mempunyai fungsi chronograph.



Ikatan bracelet pada casing cukup menarik. Lain dari yang lain.


Perasan tak luminous pada jarum & dail tu? Nampak macam cube. Sebenarnya, itulah Trigalight.


Solid stainless steel bracelet with push & release clasp. Selesa pada pergelangan tangan.

Case-back ada tertulis Titanum casing. Rasanya model ni dikeluarkan pada tahun 2008 berdasarkan tulisan pada case-back itu sendiri.


Keadaan nyalaan Trigalight dalam gelap. Jarum & dail berwarna hijau melainkan pada pukul 12 yang berwarna oren. Nampak macam tak terang, sebenarnya semakin gelap, semakin terang. Nyalaannya tidak seperti lume jam lain yang hanya akan terang sekejap saja itupun selepas ianya di'cas' dengan cahaya. Tapi nyalaan Trigalight tidak akan malap & akan maintain sampai bila-bila. Terkejut aku masa mula-mula dapat jam ni. Itulah teknologi Trigalight.

Keadaan nyalaan lampu putih LED pen.

Ini pula keadaan dalam nyalaan UV. In real, nyalaannya nampak cukup terang & cantik. Aku cuba ambil gambar dengan pelbagai shot. Tapi tak dapat yang best.


Gambar ni nak tunjukkan perbezaan di antara tahap pencahayaan Lumibrite (Seiko Orange Monster) dengan Trigalight. Tengok macam Lumibrite lebih terang. Ini selepas ianya di suluh dengan cahaya UV tu.


Keadaan selepas lebih kurang 12 minit di dalam gelap. Sudah nampak lume Seiko semakin malap.


Selepas lebih kurang 29 minit, tengoklah perbezaannya. Cahaya Trigalight tetap sama & tidak berubah. Inilah teknologi Trigalight.


Teknologi bacaan dalam gelap (night reading technology)

Ini merupakan sebab lain yang buat aku tertarik pada jam ni. Trigalight mempunyai lifespan melebihi 20 tahun. Ianya tidak memerlukan cahaya luar untuk 'mengecasnya'. Antara jam-jam lain yang menggunakan teknologi ini ialah Traser & Luminox.

Untuk bacaan yang lebih lanjut mengenai Trigalight ni, bolehlah kunjungi
http://www.mbmicrotec.com


Jam yang menggunakan teknologi ini pada case-back ada tertulis mb-microtec H3. Range harga jam ini antara RM1300-1700 bergantung kepada warna jam. Harga model dual time rendah sedikit. Aku tak jumpa lagi jam ni di mana-mana melainkan di Time Prosper.

0 KOMEN ANDA: