Wednesday, May 27, 2009

Rado Diastar

Rado merupakan salah satu watchmaker Swiss yang otai. Mereka sangat dikenali sebagai jam kalis calar. Ditubuhkan pada tahun 1917, namun model pertama kalis calar dikeluarkan pada tahun 1960'an dengan nama Rado Diastar. Pada tahun 1983, Rado telah bergabung dengan SMH group, yang mana sekarang dikenali sebagai Swatch Group. Swatch Group merupakan syarikat konglomerat terbesar dunia.

Rado menggunakan kombinasi bahan logam yang keras, ceramik berteknologi tinggi (high-tech) & cermin sapphire dalam pembuatan jam mereka & ini menjadikan mereka unik, lain dari yang lain.


Rado Diastar



Ini adalah jam salah sorang staff aku. Aku perasan beberapa orang staff lagi menggunakan jam yang sama. Kagum aku dengan mereka ni. Nak minta tengok rasa segan pula. Selama ni, aku hanya tengok orang pakai saja. Dari zaman 'muda' dulu sampai sekarang, kalau jumpa orang pakai Rado... inilah modelnya. Kawan aku pun pakai jam ni. Susah nak jumpa orang muda pakai jam ni. Aku nak belek jam dia, tapi dia dah pindah la pulak. Ada sorang datang pakcik pakai jam ni datang berurusan dengan aku. Dengan muka tak malu aku terus tanya pasal jam dia... sudah lebih 10 tahun dia pakai jam tu. Sebenarnya aku pelik kenapa ramai sangat orang minat sangat jam ni. Itu yang buatkan aku teringin sangat nak belek jam ni. Teringin nak tengok dekat & pegang, akhirnya dapat juga.

Dengan bentuknya yang klasik ini, banyak lagi jenama yang meniru jam ini baik dari segi bentuk mahupun movement-nya. Namun ada juga jam yang menirunya menggunakan movement quartz. Untuk mereka yang meminati jam ni tapi tak minat dengan 'harganya', ada la alternatif lain nak dapatkan jam yang bentuknya serupa.

Kedaan dail cukup cantik & nampak macam baru. Keseluruhan dail dipenuhi dengan batu 'berlian'. Lambang Rado pada pukul 12 tu boleh bergerak seperti gerakan rotor. Mempunyai penunjuk hari & tarikh pada pukul 6.



Bahagian atas casing jam ni diperbuat dari tungsten carbide & cermin adalah sapphire. Model terbaru Rado sekarang menggunakan ceramik pada casing. Tidak seperti kebanyakan jam yang cerminnya rata, cermin jam ni mempunyai bentuk. Aku nak samakan bentuknya dengan apa pun tak pasti pula. Hehehe... Casing & cermin jam ni langsung tiada calar walaupun segaris. Gempak!




Lambang Rado tertera pada crown.


Terdapat ukiran "RADO" pada bahagian tepi casing. Bracelet macam ni sukar nak jumpa pada jam sekarang.


Case-back jenis snap-on. Menggunakan movement automatik ETA dengan 25 jewels.




Perhatikan bentuk cerminnya.


Jam masih cantik dari pelbagai penjuru.


Clasp jenis klip dengan lambang Rado tertera padanya.


Kesan luntur pada bracelet menunjukkan jam sudah lama digunakan. Menurut tuannya yang juga seorang vateren, beliau sudah beberapa kali kemalangan jalan raya bersama-sama jam ni. Hanya bracelet yang menunjukan kesan, namun casing langsung tak ada apa-apa kesan. Kagum aku masa mula-mula tengok jam ni. Menurutnya, jam ni juga pernah kena pijak atas jalan... pun takda apa-apa kesan pada casingnya.

Yang paling aku kagum & terkejut, usia jam ni rupanya sudah lebih 30 tahun. Hampir-hampir 40 tahun katanya. Fuh! Tengok keadaan casing langsung tak boleh agak usianya yang sudah tua tu. Warna emas casing langsung takda kesan luntur/'turun'. Selama beliau pakai, jam ni langsung tak pernah bagi masalah padanya. Cukup-cukup tak sangka & memang aku cukup kagum. Agaknya inilah sebabnya ramai orang menggilai model ni.

Hingga kini, model Diastar masih dikeluarkan Rado dengan pelbagai warna dail, casing serta fungsi. Harga pasaran jam ni diantara RM2000-4000++.

52 KOMEN ANDA:

Anonymous said...

FUH...MMG CANTIK...SAYA JUGA AMAT2 MEMINATI JAM NI....DAN,AKHIRNYA,SAYA DPT MEMBELINYA PD SEPTEMBER 2009....DGN HARGA RM23OO.....MMG CANTIK...SEKARANG,TGH KUMPUL DUIT UNTUK BELI BUAT SUAMI....DAH TANYA,HARGANYA DLM RM3000 LEBIH...

duniajam said...

Tahniah! Memang satu kepuasan bila dapat miliki jam yang kita suka. Harga jam ni dari dulu sampai sekarang tak jatuh. Naik lagi ada. Market price kat mana pun RM3k++. Mesti suami seronok dapat jam nanti. Hehehe...

Anonymous said...

Rado dan Rolex, 2 nama yang cukup sinonim dengan jam tiruan.

kalau nak beli pre owned kena berhati hati sebab yang replika pun saling tak tumpah dengan uang ori.

ex001

duniajam said...

Betul. Banyak juga homage yang serupa dengan Rado ni. Yang pakai bateri pun ada gak

Anonymous said...

aku tgk jam mcm ni kt kedai jam di aloq staq tadi.aku try pakai,memang cun!nak beli jgk..tapi staun dua lg kot..harga rm1750.00 (baru punya)

duniajam said...

Wah! Rega tu boleh ambik sgt tu. Kedai mana kat A.Setaq? Kawan aku ambik pun RM2k+ untuk seken hand. Menarik sgt tu

ramli said...

salam tuan.saya ada sebijik rado diastar.
Nk tnya tuan mengenai movement rado diatar.saya punya penutup tu jenis tuil ngn pisau je.enjin dlm rotor bentuk sauh.movement swiss 25jewels.jenis eta incabloc..tp saya tk tau la ori ke tak sbb saya try compared ngn kt blog2 lain movement nmpk mcm tepati ciri2 eta tp incabloc tu kureng pasti.cop eta dan marks2 lain mcm ori..soalan saya adakah ia ori atau asian eta gred aaa?terima kasih tuan

sori satu lagi tuan no siri tu di casing bukan kt backcase penutup mcm model vintage lain..adakah ia diastar reproduction baru atau sekadar replika bergred baik??

duniajam said...

salam tuan.....

Susah juga nak pastikan tanpa melihat gambar. Model Diastar masih byk kita bole dapati baru. Sy yakin ianya masih dihasilkan. Namun mmg benar wujud replika yg bergred baik.

Dalam Lelong.com.my byk seller yg menjual Diastar replika. Malah ada juga seller online yg menjual Rado yg agak meragukan namun mereka claim sebagai ori pula.

Sy rasa yg terbaik tuan email sy di kedaiduniajam@gmail.com.
Boleh kita bincang sama2. Sy juga berminat nak tahu lebih lanjut pasal jam tuan tu. Kalau boleh disertakan gambar lebih baik.

Terima kasih

ramli said...

terima kasih untuk makum balas tuan
saya akan emailakn gambar dan movement rado diastar tersebut kepada tuan.harap tuan dapat memberikan pendapat.
terima kasih

ramli said...

terima kasih tuan untuk maklum balas tuan di blog.

berikut adalah gambar jam rado diastar saya yg sama 100% seperti diblog rakan kita tersebut.
saya membelinya disebuah kedai jam di tempat saya.
saya telah memakainya selama hampir 3minggu dan ketepatan masa bagi jam jenis movement automatik sgt baik dan lancar. power reserve tk test.

http://mylocken.blogspot.com/2012/10/untuk-dijualrado-diastar-oval-rm1850.html



bagi movementnya saya telah terjumpa di sebuah website seperti berikut.sila refer attachment.maaf kerana saya tiada kemera berkualiti tinggi untuk mendapatkan gambar jam saya.bagaimanapun bentuk saiz dan movementnya adalah sama 100% seperti yg saya lampirkan.



pemahaman saya berkenaan movement jam rado saya.
1.Ia menggunakan enjin eta 2836-2 Incabloc 25 jewels.
2.Incabloc Cage tidak dapat saya pastikan saiz kerana saya tiada model bandingan.nampk seperti menetepati ciri original..
3.Tanda sign mark di enjin ada 3 jenis mark shj tidak seperti original eta yg ada 4 mark iaitu logo eta,2836-2,dan 2 no siri lain.(maaf saya tidak begitu maklum berkenaan ini).maaf tuan jika ayat saya sukar difahami

4.No. siri tertera di casing tidak seperti model vintage yg dimark pada backcase NO SIRI DI CASING : 10351413

adakah ia 100% original atau fake copy replica atau 'rojak'???


Terima kasih tuan

*saya umur 26tahun (muda lg kot..hehehe)tapi saya suka pulak bila tengok otai2 kt tempat saya pakai jam rado diastar kaler gold.nampk cool and relax je.tu yang saya cari sebijik..memang selesa dan rasa cool mcm depa jgk..hehehehe

ramli said...

rado bagi model diastar tidaklah segah atau semahal jam2 lain seperti rolex dan sebagainya tetapi status cool dan santai membuatkan saya selesa menggayakannya bersama otai2 veteran yg lain walaupun saya blom peringkat veteran...hehehehe
dapat memakai yg benar2 asli adalah satu kepuasan kepada saya.

sila dapatkan rado diastar berkaler gold bagi memastikan otai2 veteran menjeling ke tgn anda dan membuka topik mengenai horolgy(ni ayat nk racun tuan DuniaJam ni)hehehehe

ramli said...

sori tuan. nak tnya satu lagi la berkenaan rado diastar.

berkenaan 'sauh' kt pukul 12 tu boleh berpusing..apakah ia bersangkutan ngn rotor atau ia mengikut graviti (ketuk2 pusing la dia)???
tk perasan plak ia berpusing sendiri kecuali kena pusing2kan casing.

duniajam said...

Mmg teracun bro... Hahahaha...

Sauh tu tak bersangkutan pada mana2 bahagian movt. Ianya hanya dilekatkan saja pada dial. Ianya boleh berpusing, tetapi tidaklah berpusing dgn pergerakan rotor.

Unknown said...

Salam tuan memang betol rado ni ada sentimental tersendiri
Masuk ni saya sudah ada empat bijik rado diastar yg saya kumpul buat koleksi peribadi
Walaupun harga agak pening namun minat mengatasi kePeningan....
Yg penting ori menjadi keutamaan untuk kepuasan diri..
Bagi sapa2 yg belum memiliki rado kena cuma merasa sentimental nya....
Jangan pikir pasal harga sebab harga memang pening nak pikir
Yg penting kepuasan diri.... :)

duniajam said...

salam tuan.. terima kasih masuk blog sy. Bole kata model Rado yg paling popular. Tua muda tak kira umur ramai pakai. Rasa cam nak miliki satu suatu hari nnt.... hehe

al-akiti said...

Ada sapa2 nk jual jam rado diastar x? Klu ada email sy di deep_danial@yahoo com klu blh yg color gold..klu ada la

Unknown said...

salam semua..saya ada satu Rado Diastar code 636.0313.3. Ianya pemberian arwah atok saya 5 tahun lepas pada saya, tapi masalahnya saya tak muat pakai, nak tukar tali pun mahal. So decide nak jual kepada yang benar2 hargai nilai jam ini. Full gold. Gambar saya boleh email jika berminat. Harga rm2200 boleh bincang lagi.. Calar pada tali jam je..body semua cun. Original Rado..saya dah sahkan di beberapa kedai jam berkaliber. Email di invisiblemirc@yahoo.com. Saya tinggal area Selangor.

Unknown said...

Salam semua. Saya ada sebuah jam Rado Diastar code 636.0313.3. Full gold.Sapphire Crystal. Crown diamond jewel. RM2200 boleh bincang. Condition : 8/10. Calar pada tali je. Pemberian arwah atok saya 5 tahun lepas. Tak pernah pakai, sebab tali tak muat. Simpan dalam keadaan baik di laci di baluti kain. Swiss movement. Original/Authentic ( dah sahkan di beberapa kedai jam berkaliber ). Nak gambar saya boleh emailkan. Email ke INVISIBLEMIRC@YAHOO.COM jika berminat. Terima kasih.

Unknown said...

Salam semua. Saya ada seutas jam tangan Rado Diastar, Code : 636.0313.3. Full Gold Plated at Crown. Tali Gold. condition : 8/10. Calar pada tali je. Sapphire Crystal. Pemberian arwah atok saya 5 tahun lepas. Tak pernah pakai sebab tak muat. Original/Authentic Rado. Nak gambar saya boleh emailkan. Harga RM2200, boleh bincang lagi. Area Selangor dan KL.

Paduka Abeja said...

Wah...knape nk jual. Atuk bg tu....ada nilai sentimentalnya

chegu lie said...

Mcm mana kita nak tahu tahun jam rado diperbuat.

Unknown said...

Baru dapat sbji..hadiah dr adik beli kt us dengan hrga 600 dolar

Unknown said...

SAYA MAHU LETGO JAM RADO NI....HARGA ASAL BELI RM 3700 .. NAK JUAL RM 1000 JAH...PANDAI KECEK WI MUROH LAGI

ROHAN said...

Menurut rado.com iaitu official website RADO, hanya satu model kelurannya yang menggunakan diamond (berlian tulen) iaitu PIC-CODE R12413773 JEWELS 4 diamonds, 0.032 carat yang lain-lain model adalah CRYSTAL termasuk model di atas. Jika ori diamonds akan ada certificate dari butik RADO yang mengesahkannya.

Unknown said...

Ada sesiapa yang jual rado girl

Unknown said...

Saya ada Jam Rado Jubile ladies ceramic
Untuk dijual.... wife x minat pakai pasal tu nk dilepaskan harga rm1000 boleh dirunding...

Unknown said...

Salam semua, seutas jam tangan Rado Diastar original swiss made automatik utk diniagakan, condition jam sangat cantik kelihatan seperti baru..Semua original part dan tali telah diupgrade kpd tali tebal..jam tiada calar atau crack..runing good, masih dalam warranty..serius buyer yg berminat call@watsapp
0193164402 dieda saya ada masukkan dlm mudah.my
http://m.mudah.my/view?t=123&q=Rado&ca=7_1_s&sa=&cg=&catname=All+Categories&o=1&f=p&srch=1&so=1&ad_id=53764299

Unknown said...

Salam semua, seutas jam tangan Rado Diastar original swiss made automatik utk diniagakan, condition jam sangat cantik kelihatan seperti baru..Semua original part dan tali telah diupgrade kpd tali tebal..jam tiada calar atau crack..runing good, masih dalam warranty..serius buyer yg berminat call@watsapp 0193164402 dieda kuantan
Read more at http://m.mudah.my/view?t=123&q=Rado&ca=7_1_s&sa=&cg=&catname=All+Categories&o=1&f=p&srch=1&so=1&ad_id=53764299#koGU1gY7S9wu3Jdl.99

Unknown said...

kalau kita beli jam rado dealer akan bagi kt waranry 2 tahun dan surat atas nama tuan yg beli..

AKUROMEO said...

Sy ada sebiji rado original...beli masa tu 4k lebih...Rado Diastar jubile...ada kad certificate dan diamond certificate...skrg dah beli rado ceremica baru...12k...rasa nak jual rado The original ni..hanya tali je ada calar2 skit...Rm 2500

Nora89 said...

Ade

Faizun said...

Assalam tuan Fairuz Zaman,

Ada lagi ke Rado Diastar, code: 636.0313.3 tu? Boleh hubungi saya terus 0177107229 Faizun, kalau masih ada/nak jual jam tu.

Faizun said...

Assalam tuan Fairuz Zaman,

Ada lagi ke Rado Diastar code:636.0313.3 tu? Kalau masih ada dan nak jual, boleh hubungi saya terus di 0177107229 Faizun.

Unknown said...

Ada jam rado Nak jual brpa harga pasaran Semarang

sayme said...

Saya ada sebiji rado yg bg saya agak unik krn pakai kunci dan juga automatic. Ia juga guna push button crown utk tukar date.. ada sesape tau model saya ni jenis apa ye. Tq.

Unknown said...

Saya punya alroji yg sama seperti digambar tapi beda sikit tipe nya,merek nya rado juga, original juga, saya nak jual itu arloji, kalau minat hub saja wa saya 085238486098

rizal said...

Maaf tuan sye nak bertanye sdikit....jam tangan rado diastar nie adakah mengandunggi emas?

Amanieysha said...

Dgn saya ade 1..nk jual

Unknown said...

Apa kelebihan y kalo rado 636.0013.3

Unknown said...

Mmg terbaik jam rado ni...sy pun penggunanya...

Unknown said...

Ori atau tiruan senang dikenali....tepi casing ada no siri...cermin rado tidak licin tapi ada petak2...harga rado xkan jatuh makin lama makin naik.
.kepada yang berminat cuba tgok fb grop rado insyaallah ada jual...

Unknown said...

Dekat mana dapatkann jam mcm tue tuk lelaki...sya nk yg baru kalau bolehhh??? Tlng bg info boleh...terima kasih

Unknown said...

Kenapa jam saya mati jarum x bergerak ???

niniey sheikh zaibazli said...

Ad lg x ??

Julia said...

Sy baru je dpt memiliki jam rado diastar. Pemberian suami tercinta sempena brtday... Dah lama idamkan akhirnya tercapai jua dgn izinNya...

Unknown said...

Whtsp sy 01112930908 rado diastar nk jual sb urgnt nk pki duit ..rm 1500..bl hrto kt 4 k

Unknown said...

maaf tuan..sy ingin btanya..utk jam model ni..kita perlu servis pd jngka masa bila yer??

Unknown said...

Ada rado diastar code 636.0313.3 tuk d let go..qapsap 0103101250

Unknown said...

Saya juga ada sebuah jam Rado 636.0314.3.. Jam tangan yang masih gagah berfungsi dan masih sama keadaannya seperti 30 Tahun dulu ketika membelinya.. Kepada peminat-peminat jam tangan Rado, boleh terus Hubungi saya untuk kita deal berkenaan Jam Tangan ni.. 01159752875 - Khairy..

Unknown said...

Saya nak jual jam rado saya.. Siapa berminat boleh call atau pm saya... 0108405549..😊🙏

Unknown said...

Rasa klu ada tulis rado ditepi casing model baru bosku, klu rado diastar model lama tak ada..

Unknown said...

sapa yg otai2 dlm ni.sya baqu sgt nk main jam rado.sya ada 1 rado diastar
636.0013.3
ada sapa blh tlg.clon ka ory