Sunday, May 3, 2009

Pengalaman pembedahan gigi

Seperti yang aku cakap dalam ruangan chat dahulu, aku pergi menjalani pembedahan kecil membuang gigi geraham bongsu aku yang terimpak. Aku sengaja cerita apa yang aku alami ni walaupun tak berkaitan dengan jam tetapi sebagai panduan dalam penjagaan kesihatan mulut kita & untuk berkongsi pengalaman & sebagai panduan untuk mereka yang mungkin akan menjalani rawatan yang sama. Mungkin ada yang pernah menjalani rawatan ni, tahulah bagaimana ianya dijalankan. Namun terdapat beberapa gambar yang aku ambil sepanjang rawatan ni. Kalau ada yang takut darah atau tak sanggup tengok.... jangan tengoklah senang... tak pun buat-buat tak nampak. Ekekeke.... Aku saja ambil gambar buat kenangan. Hehehe... Doktor pun bagi kebenaran. Kena tanya doktor dulu sebelum ambil gambar, jangan ambil suka hati ja. Sebab ada yang tak bagi.


Jika kita mempunyai gigi terimpak yang bermasalah, antara simptomnya ialah:
  • Bengkak (swelling) gusi pada bahagian belakang.
  • Susah untuk membuka mulut.
  • Sakit ketika buka dan bukaan mulut yang terhad.
  • Sakit ketika menguyah & menggigit
  • Mulut berbau - selalunya akibat bengkak yang bernanah
  • Rasa kurang selesa di dalam mulut
Simptom-simptom ini mungkin akan di alami oleh sesiapa pun ketika gigi itu mula tumbuh, adakalanya sampai demam. Ada juga yang tidak mengalami simptom ini. Jika tidak mengalami simptom-simptom ini, anda tidak mempunyai masalah & tidak perlu menjalani rawatan ini.

Gigi geraham bongsu selalunya akan mula tumbuh apabila di antara umur 18 hingga 21 tahun. Bilangan gigi oarang dewasa kebiasaannya ialah 32 batang. Tetapi tidak semestinya semua orang mempunyai gigi geraham bongsu ini. Secara purata bilangan gigi dewasa adalah diantara 28 hingga 32 batang. Untuk aku, aku cuma ada sebatang saja gigi geraham bongsu. Jadi bilangan gigi aku hanya 29 batang. Walaupun hanya satu, ia cukup memeritkan aku. Memandangkan ruang mulut aku tidak besar, gigi ini sukar untuk tumbuh dengan keadaan biasa. Yang selalu memberi masalah ialah apabila gigi ini tumbuh ikut suka dia ja. Sebenarnya aku ingat gigi ni memang dah tak tumbuh sebab tak pernah sakit pun. Dalam 2 minggu lepas, gigi ni bagi masalah kat aku. Jika anda mempunyai gigi ini & tidak memberi apa-apa masalah kepada anda, tidak perlulah membuat rawatan ini sekiranya anda mampu menjaganya dengan baik.

Gambaran menunjukkan bagaimana gigi terimpak berlaku semasa pertumbuhannya.


Gigi geraham bongsu yang terimpak ini pula boleh terjadi pada rahang atas & bawah
(gambar di atas)



Gambar atas pula menunjukkan jenis-jenis keadaan gigi geraham yang terimpak (impacted). Disebabkan gigi yang tumbuh ini tidak dalam keadaan normal, gigi ini tak dapat dicabut dengan cara biasa, tetapi dengan membuat pembedahan kecil (minor oral surgery).



Sebelum Pembedahan

Digalakkan makan kenyang-kenyang sebelum buat kerana selepas pembedahan anda tidak dapat makan dengan sempurna & kurang nikmat makan kerana sakit selepas pembedahan tu. Selama seminggu gigi ini buat aku sakit. Di sebabkan tak tahan sangat, aku pun buatlah appoinment dengan Doktor Gigi. Detik bersejarah ni berlaku pada 28 April 2009. Radiograf diambil untuk gambaran yang lebih jelas samada jenis Orthopantomogram (OPG) ataupun Periapical Radiograph (PA). Tapi aku ambil OPG sebab lebih jelas.

OPG ni menunjukkan keadaan gigi di dalam mulut aku, Sekiranya terdapat apa-apa abnormality dalam mulut aku, OPG ni akan tunjuk. Anak panah tu menunjukkan gigi yang memberi masalah pada aku. Gigi tersebut terimpak secara vertikal.


Anak panah menunjukkan akar gigi tersebut berada dekat dengan saraf Inferior alveolar nerve/inferior dental nerve. Hmm... Risikonya ialah takut-takut saraf ini tercedera. Sekiranya tercedera, aku akan alami masalah kebas (paraesthesia) pada sebelah mulut aku. Inilah risiko yang perlu aku ambil. Tapi insyaallah takda masalah sebab doktor ni memang cekap. Hehehe...



Semasa Pembedahan

Keadaan gigi dalam mulut aku. Gigi aku cuma keluar sikit je. Nampak sikit korona gigi tu terkeluar. Makanan mudah terperangkap pada gigi terimpak. Kalau tak rajin buang/cungkil makanan yang terperangkap tu boleh menyebabkan gigi berlubang. Gigi yang berlubang boleh ditampal semula. Tetapi mencegah lebih baik dari merawat. Gigi yang ditampal tidak semestinya akan bertahan lama, karies boleh terbentuk dibawah tampalan sekiranya tampalan tidak dibuat dengan baik ataupun bahan tampalan tu sudah terlalu lama & microleakage akan berlaku. Microleakage ini akan membolehkan bakteria masuk & seterusnya menyebabkan karies (gigi berlubang).

Sebelum memulakan pembedahan, doktor akan menerangkan kaedah & cara dia akan buat. Risiko & kesan sebelum & selepas pembedahan juga diterangkan. 2 katrij local anaesthetic (LA) di beri secara Interdental block (ID block) & long buccal nerve block untuk memberi kesan kebas di seluruh mulut aku di sebelah kanan. Sekali cucuk dapat bertahan selama lebih kurang 2 jam.

Akan rasa sedikit kesan cucukan tersebut. Lepas kebas, tak rasa apa dah. Sekiranya sakit semasa proses pembedahan, anda jangan takut minta tambah ubat kebas kerana lain orang lain. Ada orang memerlukan lebih dari 2 katrij LA bergantung pada berat badan. Aku rasa kebas pada bibir kanan, separuh lidah kanan & kebas tu rasa seluruh pipi kanan. Bila senyum rasa macam senget.... Hehehe... Kena hati-hati bila menutup mulut kerana takut-takut terkunyah lidah sendiri sebab memang takkan rasa apa-apa.

Disebabkan gigi aku terbenam di bawah gusi, doktor perlu memotong gusi aku di kawasan tu untuk mendedahkan korona gigi. Flap tak dibuka terlalu besar, cukup untuk gigi itu keluar. Sebab kalau flap dibuka terlalu besar, waktu sembuh akan menjadi lebih lama & kita pula akan sakit berlebihan. Jadi unnessary flap opening perlu dielakkan. Tulang hanya dipotong jika perlu saja. Pada waktu ni (gambar atas), doktor tengah cuba menolak gigi keluar. Tapi disebabkan hanya sedikit korona aku terdedah & rupanya gigi aku masih terbenam sedikit di dalam tulang, tulang perlu dipotong sedikit.

Setelah 2 jam, gigi pun dapat dikeluarkan, aku ingatkan sekejap saja. Tapi disebabkan gigi yang terbenam dalam tulang, masa yang diambil menjadi lebih lama & ubat kebas terpaksa ditambah disebabkan aku mula rasa sakit semasa gigi cuba dikeluarkan.


Alhamdulillah... gigi dapat dikeluarkan. Flap hanya dibuka sedikit saja. Bagus betul doktor ni, cukup prihatin.


Itulah gigi aku. Hmm... Aku simpan... nak buat loket. Tak pun simpan dalam almari display. Hehehe....


Disebabkan tulang aku dipotong tadi, tulang tu menjadi kasar & tajam. Doktor akan smoothen tulang tersebut menggunakan 'bone file'. Kawasan cabutan dibersihkan dengan normal saline untuk membuang puing-puing, serpihan gigi & tulang yang terdapat di dalam soket gigi tersebut.


Lepas soket gigi aku bersih, doktor letakkan bahan yang merangsang pembekuan darah di dalam soket gigi tu. Jadi pendarahan berlebihan dapat dielakkan. Bahan tersebut akan larut sendiri & tak perlu dibuang. Flap ditutup & dijahit. Wah... Alhamdulillah, lega... Selesai juga akhirnya. Gauze, antibiotik, ubat kumur, ubat penahan sakit & ubat-ubat lain diberi... & MC dapat selama 3 hari.


Selepas Pembedahan

Selepas ubat kebas mulai hilang.... mulalah kesakitan bermula. Sakit sungguh kawasan yang dibuat pembedahan tu. Sakit ni melampau-lampau disebabkan tulang aku dibuang sedikit. Memang sakit sungguh. Telan ubat, terus tidur.

Kawasan tu mulai membengkak seperti gambar di atas, Sentuh pun sakit. Bukaan mulut aku terhad (trismus). Sakit cik oi... Kena makan makanan lembut saja. Bubur & sup adalah makanan harian aku. Air panas perlu dielakkan selepas pembedahan kerana ditakuti darah yang beku itu cair. Minuman sejuk memang boleh sangat. Tapi proses penelanan agak seksa sebab sakit semasa menelan.

Hari kedua, kesakitan aku kurang sedikit tetapi bengkak semakin besar. Gambar atas tu sebenarnya diambil semasa hari kedua. Masuk hari ke-3, kesaitan semakin kurang & bengkak mulai beransur surut. Tetapi rasa tak selesa tetap ada. Aku juga rasa kebas-kebas (paraesthesia) pada kawasan cabutan tu. Trismus (bukaan mulut terhad/susah) juga masih ada.

Jahitan selalunya akan dibuang selepas seminggu pembedahan dibuat. Kena jumpa doktor semula untuk buang benang tu. Tak boleh pakai benang yang boleh larut tu sebab benang jenis tu mudah terbuka. Bila flap terbuka, makanan boleh masuk & proses penyembuhan akan jadi lebih lama. Ia hanya sesuai digunakan untuk luka/belahan yang dalam. Untuk kes seperti ini yang superficial, benang jenis 'black silk' digunakan.

Waktu aku buat artikel ni (hari ke-6), trismus & paraesthesia masih ada. Aku boleh makan makanan biasa tetapi perlu dikecilkan sebab bukaan mulut terhad. Kesakitan dah takda, cuma rasa tak selesa di kawasan tu. Hmm... Barulah aku tahu macam mana orang lain rasa. Pengalaman ni cukup bermakna buat aku & rasa beruntung sebab dapat rasa apa yang orang lain tak rasa... walaupun perit untuk ditempuhi. Hehe...

14 KOMEN ANDA:

areen super mom said...

sy pulak ada impact gigi susu,gigi susu tu jauh ada dlm gusi sbb x ckup ruang nk keluar,jd kesanye mcm sy ni "ompong".br 3hr lepas bt xray tu pun sbb ade hati nk pasang braces.sbb gigi sy xteratur n d sebbkan mcm nmpk 'ompong' tu lah sy nk psg braces.doktor dh bt xray,alhasil nmpk ada impact gigi susu.dr ckp sblm pasang braces kna cabut 3 btg gigi.1geraham,2 gigi susu belah kanan atas bwh,n gigi yg impact tu buang,so kena buat pembedahan.2hr lepas dah cabut gigi geraham rasa sakit tak terungkapkan,dgn darah yg x berenti keluar,lg nk kena cabut 2bgt gigi susu,entah bila nk cabut pun x tahu,sakit ni pun x hilang lg,lepas tu br nk pasang braces,lepas tu pulak dr akan suruh bt pembedahan.alahai...rasa mcm x sanggup aku nk menahan sakit nk buat semua tu semata2 nk pasang braces....

duniajam said...

areen super mom...

Mmg itu yg terpaksa dihadapi untuk pasang braces. InsyaAllah lps ni cantik susunan gigi tu. Hehe.... Mujur gigi geraham bongsu sy cuma ada satu saja... Alhamdulillah...

Nessa said...

Ya allah. Seramnya gambar!!!!!!!!!!!! gigi sya sakit sangat ni. Takut pulak nak g dentist

duniajam said...

Nessa....

Elok pergi check dulu dgn doltor gigi. Mungkin cuma masalah kecil atau gigi berlubang je. Kalau boleh diselamatkan lagi, tak perlu cabut gigi tu. hehe

Bie Math said...

Sy pn baru lps bt minor surgery last week.. :-) dlm 30-40min bt operate ni..bius pn tahan 2jam jd tme operate mmg x rasa apa mata ja terkebil2 & telinga mndengar dktor tu ckp2 crita dgn nurse..npk dktor tu pgg pisau..benang..jarum n sgla mcm benda utk operate tu pn x risau sbb x rasa apa kn..hehe..gigi tu dah tcabut pn x rasa..lps slesai jahit pn xrasa..lps hlg bius tu bru ada rasa sikit sakit tp lg sakit semut gigit rasanya.. :-) yg sngsaranya seminggu tu asyik mkn bubur dgn mknan lmbut2 ja..mulut xblh buka luas.ckp n ketawa pn ssh.hehe..bkn sbb sakit tp risau klu2 benang tu ptus pla.:-) smpai rasa bosan mkn bubur ja perut asyik lpar ja mcm x knyang sbb xblh kunyah mknan.klu dr pnglaman sy mmg rasa sakit tu x..rasa x selesa ja tmpt tu.n sntiasa lpar.hehe..hri ni nk pgi jumpa dktor cek nk buka jahitan tu.. :-)

Bie Math said...

Sy pn baru lps bt minor surgery last week.. :-) dlm 30-40min bt operate ni..bius pn tahan 2jam jd tme operate mmg x rasa apa mata ja terkebil2 & telinga mndengar dktor tu ckp2 crita dgn nurse..npk dktor tu pgg pisau..benang..jarum n sgla mcm benda utk operate tu pn x risau sbb x rasa apa kn..hehe..gigi tu dah tcabut pn x rasa..lps slesai jahit pn xrasa..lps hlg bius tu bru ada rasa sikit sakit tp lg sakit semut gigit rasanya.. :-) yg sngsaranya seminggu tu asyik mkn bubur dgn mknan lmbut2 ja..mulut xblh buka luas.ckp n ketawa pn ssh.hehe..bkn sbb sakit tp risau klu2 benang tu ptus pla.:-) smpai rasa bosan mkn bubur ja perut asyik lpar ja mcm x knyang sbb xblh kunyah mknan.klu dr pnglaman sy mmg rasa sakit tu x..rasa x selesa ja tmpt tu.n sntiasa lpar.hehe..hri ni nk pgi jumpa dktor cek nk buka jahitan tu.. :-)

duniajam said...

Bie Math

Satu pengalaman berharga sebenarnya... walau perit masa tu... tp bila ingat blk, benda tu suatu ujian utk kita & kita beruntung dpt pengalaman begitu berbanding org lain yg mungkin tak pernah merasainya....

Siti Afifah said...

Saya baru hari kedua cabut gigi graham bongsu ni...rasanya pngalaman kita sama ja...masa operation tu xsakit...bila dah abis bius tu yang sakit...tambah lg saya ada ulcer kat gusi atas...lg la sakit..

Nur Syud said...

Sye bru masuk 3 hari cabut gigi grham ats bwh..ya Allah..skrang bngkak di pipi..brdnyut2 lg.

duniajam said...

Satu pengalaman berharga sebenarnya dpt melalui pembedahan ni. Mungkin ketika tu kita rasa perit.... tp itulah ujian utk kita lalui & berjaya mengatasinya...

LuqmanulHakeem Abdul Nasir said...

salam..sy nk tnye sesuatu..
sebenarnya sy bru lepas buat minor surgery ni dan sy perasan mulut saya kuat berbau smpi keluarga sy pon turut menegurnya..dakah saudara juga mengalami pengalaman yg sma?dan jika saudara mengalami pengalaman yg sma,ad ubat atau petua untk sy hilang kan bau ini?
ini membuat aktiviti harian sy amat trganggu dan sye mmg amat x selesa dgn pnglm ni..jika saudara dpt mnlong sy
pertolongan saudara itu amat sye hargai..

duniajam said...

saudara LuqmanulHakeem Abdul Nasir...

Mulut berbau tu mungkin disebabkan ada sisa makanan yg termasuk dlm soket gigi yg dicabut tu. Sy tak mengalami masalah tu sebab ada ubat yg dimasukkan dlm soket gigi. Ubat tu dpt kurangkan sakit & pada masa yg sama menghalang sisa makanan masuk

Nasihat sy, saudara cuba kumur dgn air garam ataupun ubat kumur. Lebihkan kumur di bahagian yg di bedah tu. Kalau tak berkesan, elok saudara pergi berjumpa doktor tersebut. Mungkin doktor boleh cuci & buang sisa makanan yg termasuk dlm soket gigi tu

Nadiaziz said...

Assalam..
Harini hari ke-5 saya cabut gigi geraham. Trismus & paraesthesia masih ada. Tetap rasa tak selesa. Pengalaman kita sama je. Dapat mc pun 3 hari. Hehehe. By the way, next week kena jumpa doc utk buka jahitan. Sakit tak masa dia buka jahitan tu? Or kita bole request ke untuk bius? Saya ada 8 jahitan nak kena buka :(

duniajam said...

Assalam Nadiaziz...

8 jahitan? Banyak tu! Masa buka jahitan tu ada kalanya sakit. Tapi biasanya tak sakit kalau jahitan dibuka dengan baik oleh doktor tu. Tapi kita boleh minta ubat bius kalau bimbang. Minta ubat bius jenis topical (sapu) pun boleh...