Sunday, May 24, 2009

Penjagaan jam (Bahagian 2)

...sambungan dari Bahagian 1.

4. Untuk jam baru, dinasihatkan untuk menanggalkan plastik cover pada case-back untuk mengelakkan kesan karat padanya. Kalau tidak dibuang untuk jangka masa yang lama, plastik tu sendiri akan reput & bertukar warna kekuningan. Bila ditanggalkan waktu tu, kesan seperti karat tu akan melekat pada case-back & agak sukar untuk membersihkannya. Selain itu, kita akan rasa kurang selesa sekiranya ia tidak dibuang, mudah berpeluh & akan berbau kerana peluh akan menyusup masuk di bawah plastik tersebut & apabila kering menyebabkan ianya berbau. Masam pulak tu...

5. Hampir semua jam masa kini adalah kalis air (water resistant). Namun begitu, anda perlu pastikan juga jenis kalis airnya. Adakah ianya hanya water resist, water resist 30m, 50m, 100m, 200m ataupun lebih. Untuk mengetahuinya, boleh dilihat pada dail ataupun di case-back.


Sekiranya jam anda adalah jam diving, dinasihatkan untuk tidak membuka case-back dengan sengaja tanpa sebab.... kerana apabila case-back dibuka, gasket/seal/o-ring yang menghalang air masuk akan terkeluar/tertanggal dari tempatnya. Walaupun case-back ditutup dengan sempurna, air boleh menyusup masuk melalui gasket/seal/o-ring yang sudah tidak rapat itu.

Selepas beberapa kali aku buka jam ni... gasketnya sudah tertanggal & menjadi panjang. Bila tutup semula, gasket tidak dapat masuk dengan sempurna pada tempatnya & terkeluar dari case-back. Kena tukar gasket baru.

Untuk jam chronograph, terdapat gasket pada button-nya & case-back jam water resistant pula selalunya adalah jenis screw-in, lebih-lebih lagi untuk jam diving. Namun begitu adalah tidak digalakkan untuk menekan apa-apa button yang ada pada jam itu semasa berada di dalam air atau dalam keadaan basah. Secara logiknya, air dapat memasuki melalui button tersebut jika ditekan. Jangan sekali-kali putar atau menarik crown keluar semasa berada di dalam air @ sedang melakukan aktiviti melibatkan air. Air boleh menyusup masuk melalui crown tersebut.


Terdapat beberapa kategori water resistant (WR) iaitu bukan WR, WR sahaja, WR 30meter, WR 50meter, WR 100meter, WR 200meter, Diver's 100meter (kebanyakan jam diver lama), Diver's 200meter & ke atas. Di bawah menunjukkan ringkasan ciri-ciri setiap kategori.

Walaupun jam tersebut dilabel sebagai WR 50 meter, tetapi syarikat jam hanya mensyaratkan kegunaannya hanya untuk berenang & bukannya untuk snorkeling @ menyelam sehingga kedalaman 50 meter tu. Ini kerana tahap kedalaman tersebut merujuk kepada kedalaman dimana jam & air berada dalam keadaan yang tenang & ini hanya dilakukan semasa ujian semasa pembuatannya. Secara logiknya, keadaan tersebut tak akan berlaku sekiranya kita menggunakannya semasa berenang. Pergerakan tangan itu sudah boleh meninggikan tekanan walaupun jam tidak sampai ke kedalaman tersebut. Jika jam anda sudah terkena air laut, bilas jam dengan air biasa & biarkannya kering.

Selain itu, anda janganlah tertipu pula dengan label jam "waterproof", kerana mengikut guideline dari Federal Trade Commission, syarikat jam tidak dibenarkan untuk melebel jam mereka waterproof termasuk jam yang dibuat untuk scuba diving @ jam yang diciptakan untuk kegunaan laut dalam... kerana tidak ada jam yang waterproof melainkan hanya water resistant. Bermaksud di sini, walaupun jam tersebut WR sehingga 500 meter sekali pun, jika syarat-syarat penggunaannya tidak dipatuhi.... air akan tetap dapat masuk ke dalamnya.

Ciri-ciri WR pula adalah tidak kekal bergantung beberapa faktor seperti kehausan @ masa. Sebab tu jam-jam lama walaupun tertulis WR, adalah tidak digalakkan untuk menggunakannya semasa aktiviti berair. Gasket di dalamnya lama-kelamaan akan menjadi reput, cermin menjadi longgar atau pecah dalam jangka masa panjang. Jadi untuk mengelakkannya, jam hendaklah sentiasa dijaga & diservis dari semasa ke semasa.



Perkara yang perlu dielakkan apabila memakai jam semasa aktiviti air ialah jangan sekali-kali memakainya semasa mandi air panas/kolam air panas/sauna atau apa saja yang panas-panas. Suhu yang panas akan menyebabkan gasket hilang bentuknya/lembik & seterusnya akan hilanglah fungsi WR jam tersebut. Air tidak lagi dapat dihalang oleh gasket & akan masuk terus ke dalam jam.

Adalah digalakkan untuk memeriksa WR jam setiapkali case-back dibuka, terutamanya untuk jam quartz di mana case-back dibuka semasa menukar bateri. Ini kerana gasket boleh tertanggal & seal-nya pula akan terbuka apabila case-back dibuka. Sebab tu, untuk jam baru, adalah tidak digalakkan untuk buka case-back tanpa sebab. Ada kedai jam yang menukar gasket ini sekali apabila bateri ditukar & ia amat disyorkan dilakukan. Jika anda tengok technician tidak menukarnya & jam tersebut pula sudah lebih 5 tahun, anda mintalah dia untuk menukarkan gasketnya sekali. Tak mahal pun.

Selain itu, beberapa bahan kimia dapat merosakkan gasket contohnya air yang banyak dengan klorin. Kalau anda ingin berenang di kolam renang, pastikan dulu air kolam tersebut tidak kuat bau klorin. Jika anda tidak yakin, ambillah langkah berjaga-jaga untuk tidak memakai jam tersebut.

Bell & Ross BR-01-92 Limited Edition Blue (RM15k)
Jam ini didatangkan dengan tali getah & nylon. Tali jenis ini sesuai untuk aktiviti air.

Untuk jam yang menggunakan tali kulit, ia adalah tidak sesuai digunakan semasa berenang. Perumpamaannya seperti kita memakai kasut kulit semasa berenang. Sudah tentu kasut tersebut akan kembang & lama-kelamaan akan rosaklah kasut kulit tersebut. Jam bertali nylon, plastik, getah, stainless-steel adalah amat sesuai sekali untuk aktiviti air.



....akan bersambung lagi... masih panjang lagi....















0 KOMEN ANDA: