Friday, May 1, 2009

Quick Set vs Non-Quick Set

Kali ni aku nak cerita skit pasal jam quick set dengan non-quick set. Mungkin ada yang tak pernah dengar istilah ni sebelum ni. Istilah quick set & non-quick set ni merujuk kepada cara adjust tarikh jam.

Cara 1

Non-quick set selalunya terdapat pada jam-jam lama (vintage). Untuk jam jenis ini, crown hanya dapat ditarik ke satu posisi saja. Untuk adjust tarikh, crown perlu dipusing sehingga tarikhnya bertukar cukup pusingan 24 jam. Kemudian, pusing semula crown supaya pusingan jarum 'jam' & 'minit' melawan arah pusingan jam sehingga jarum 'jam' bergerak ke pada pukul 9. Untuk jam ini, bunyi "tik" akan kedengaran. Selepas itu, pusing semula crown supaya jarum jam bergerak ke pukul 12. Pada ketika ini akan dilihat, tarikh akan bertukar ke berikutnya. Ulang semula gerakan tersebut di antara pukul 9 & 12 sehingga tarikh bertukar ke tarikh yang kita nak itu. Video di bawah ini dapat menunjukkannya dengan jelas.






Cara 2

Ini pula cara kedua. Sebab tak semua jam non-quick set sama macam Oris tu. Caranya sama macam Oris, perlu tarik crown ke posisi 1. Bezanya, jarum perlu di pusing melebihi pukul 6. Lepas tu, pusing jarum ikut pusingan jam semula sehingga tarikh bertukar. Ulangi sampailah ke tarikh yang diinginkan tu.


----------------------------------------------------------------------------------------------


Untuk jam jenis quick set, cara adjust tarikhnya agak senang. Selalunya ia terdapat pada jam-jam moden sekarang ini & kebanyakan jenama menggunakan cara ini untuk adjust tarikh & hari. Crown pada jam jenis quick set dapat ditarik ke-2 posisi. Posisi pertama untuk adjust tarikh & hari, manakala posisi kedua untuk adjust masa.

Untuk adjust tarikh, crown ditarik ke posisi pertama. Pusingkan crown samada mengikut arah pusingan jam @ melawan jam. Kedua-dua gerakan ini dapat mengubah samada tarikh ataupun hari pada jam itu. Pusinglah crown sampai ke hari yang diinginkan tu. Untuk adjust masa pula, tarik crown ke posisi kedua. Video dibawah akan menerangkannya.




Diharap dengan penerangan ringkas ini dapat memberi sedikit manfaat kepada pembaca. Sekiranya anda masih tidak faham, cara adjust tarikh jam anda. Anda boleh tanya melalui email @ ruangan chat yang disediakan.

0 KOMEN ANDA: