Thursday, October 15, 2009

Magnetik dari laptop/notebook

Maklumat yang baru aku dapat tadi dari otai jam. Jangan sesekali letakkan jam anda lebih-lebih lagi jam mekanikal di atas laptop/notebook kerana dikhuatiri jam anda akan mengalami magnetism. Laptop/notebook mengeluarkan gelombang magnetik disekitarnya. Sebab tu ada alat yang boleh kesan laptop/notebook yang dok dalam kereta. Kalau tak percaya... ambil apa-apa alat dari besi, letakkan pada bahagian tertentu. ada bahagian pada laptop/notebook yang akan menarik (magnet) alat besi tu.

Aku letakkan info ni sebelum lupa & nak sebarkan secepat mungkin. Untuk anda yang yang pernah atau sekarang ni yg suka letak jam atas laptop/notebook, SILA HENTIKAN DENGAN SEGERA! Kesan magnetik pada jam akan menyebabkan semua komponen enjinnya huru hara. Bila dah huru hara, kepala kita yang akan garu kepala pula.

Info dari Prof. Madya Dr Abd. Hamid Adom, Dekan & Pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekatronik, UNIMAP Perlis.

6 KOMEN ANDA:

Irhomdeys Vintage Watches said...

Salam Asmar,

Saya difahamkan bukan saja kat laptop, kat speaker, tv dan peralatan yang mengeluarkan electro-magnetic pun x leh.. tapi bagaimana dgn jam yang bertanda 'anti-magnetic' boleh ke! cuba tanya Prof tu boleh ke tak? Terima kasih atas info yang diberi

Anonymous said...

Rasanya kalu jam direka khas utk persekitaran bermagnetik tinggi mcm rolex milgauss takda masalah kot.

tapi jam tu masih tak terjangkau dek tangan.

tq utk maklumat berguna.

ex001

duniajam said...

Salam Tuan Syed, nanti saya tanya dia. Dulu saya tengok Youtube. Diorang test jam antimagnetik dengan alat pengesan magnetik bersama2 dengan alat yang mengeluarkan magnetik. Dah lupa jam apa yg diguna. Semua jam high end.

Ada yg cuma antimagnet casing, tapi caseback & cermin tak. Ada gak yg mmg kebal betul. Tapi jangan tertipu dengan antimagnetik pada jam pasal tak semua jam betul2 kebal. Sedikit sebanyak kesan tu terempit masuk gak.

---------------

Bro ex001, rasanya Milgaus takda masalah. Cuma rega ada masalah skit. Hahaha....

duniajam said...

Salam Tuan Syed,

Maklumat yang saya dapat dari Prof, pasal jam yang bertanda 'anti-magnetic' tu... tak advisable untuk kita letak juga atas laptop. Sebab jam tu tak bagi tau pulak level ketahanan anti-magnetiknya. Kita tak pasti tinggi mana ketahanan & radiasi yang dikeluarkan laptop. DAri kita ambil risiko, lebih baik ambil langkah berjaga-jaga... elakkan terus...

Anonymous said...

kalau ikut mag 'STILETTO Rolex' rolex claim :

"The new Milgaus, launched in 2007. totally resistant to magnetic fields up to 1000 gauss.

pergh... macam tertarik pulak

ex001

duniajam said...

Memang sangat mengujakanlah kalau camtu. Sampai confident mmg lut antimagnetik. Terpaksalah hadiahkan diri sendiri jam ni untuk harijadi yang ke berapa nanti pun tak taulah.... Wakakaka...