Thursday, December 9, 2010

Pengembaraan Horology For Unity - Bahagian 2

4 Disember 2010 (Sabtu) adalah hari yang dinanti-nantikan oleh semua orang.... Yang paling berkobar, terketar-ketar bercampur cuak adalah aku... Maklumlah aku tak pernah anjurkan apa-apa acara sebelum ni apatah lagi melibatkan penganjuran yang pada aku cukup besar.... aku tak mengharapkan apa-apa melainkan semuanya berjalan lancar saja. 

Cadangan aku untuk sampai ke kedai 12.30 tengahhari, pasang banner & solat ataupun buat apa yg patut sebagai persediaan... cuaca waktu tu mendung & hujan sikit-sikit mulai turun.... Namun kita yang merancang DIA yang menentukan, aku diperlukan untuk menjemput beberapa rakan yang sesat jalan cari tak jumpa... Aku jumpa depa kat Alamanda... kami berkonvoi dari situ pukul 1.30+ dah.... Bila sampai... memang patut ada yang sesat sebab tiada jalan masuk yang elok ke kedai tu. Kedai di bina di kawasan yang agak tinggi & agak sayup kedengaran kalau bersembang dari jalan utama.... Kena naik atas divider jalan melintasi laluan moto & naik atas divider semula untuk masuk ke laluan berbatu-batu menghala ke kedai... memang betul-betul rahsia tempatnya.... Elok sangatlah untuk mengelakkan orang luar yang tak diingini datang. Kedai ini akan lebih mudah kelihatan pada waktu malam sebab ada banyak lampu-lampu disekitarnya....


Sorang demi sorang peserta mulai sampai.... aku sempat juga pasang banner ni di sebelah laluan masuk restoran tu. Terima kasih bro kerana sponsor banner. Inilah semangat yang kita mahu dalam komuniti kita. Walaupun sahabat kita ni tak dapat hadir, tapi banner yang dibuatnya sampai & terpapar dengan girang & jelasnya di tepi jalan tu.


  1. Bro Hassan sedang berbual dengan saudara Fitri Dabudabi.
  2. Abg Razi, Dr Shaffid (Narong), Fizi & Uncle Luv rancak berbual.
  3. Kelihatan Cikgu Amar, Cikgu Afiq, Hakim mengadakan perbincangan. Di sebelah kanan tu pulak adalah wartawan Utusan & The Star.
  4. Ini pula bergambar dengan bro Shidi setelah berposing untuk wartawan tadi. Hehe... Boleh pengsan staff aku kalau aku pakai jam camni pi kerja....


Deretan jam-jam yang dipaparkan . Aku suka tengok jam view ni.. suatu pemandangan yang indah....


Koleksi yang boleh bagi kita nangis... 3 koleksi dibawah kiri itu sangatlah susah untuk dijumpai.... 2 daripadanya itu hanya dimiliki insan-insan yang bertuah saja di dunia. Ke semua koleksi ini membolehkan kita memiliki sebuah rumah!!!


Antara koleksi tadi dengan gambar close-upSeiko chrono 1 push button tu adalah Seiko chrono pertama dunia. Cukup cantik & sangat sukar dijumpai... Seiko GMT itu bagaikan Rolex Explorer I.


Antara yang menarik di sini.... Grand Seiko!


Model-model yang payah & sukar dijumpai... ada di antaranya telah didiklankan di jampilihan.blogspot.com


Omega ini boleh dikategorikan sebagai halus.... bandingkan saja saiznya dengan jari kelingking aku...


Antara lain koleksi yang dibawa....


... tertarik, menarik.... kau memang da bomb! Besar betul jam loceng ni...


Koleksi yang tak pernah aku lihat. Aku suka betul dengan Avalon tu.


Rolex GMT-Master keluaran 1980 masih utuh & berkeadaan sangat baik.


Aiseh man... ada Casio SPF-100 la kat sini... payah dapat tu beb... Kat internet sold out! Harga sendiri mau ingat la. Hehe...


Koleksi diver yang mengancam jiwa & diancam kepupusan...


Dua-dua jam kunci ni sangat payah nak dapat sekarang. Seiko tu sangat cantik & Omega trench tu sangat baik kondisinya. Tahniah kepada pemiliknya!


Mak oi! Banyaknya! Anda boleh teka siapa pemiliknya....


Banyak jam-jam rare ada di sini... pilih & sua saja.....


Ini bukanlah Seiko Bellmatic yang biasa anda lihat.... katanya namanya turtle malah UFO pun ada... walau apa pun namanya memang jam ni pelik pun. Bukan calang-calang Bellmatic ni....


Kalau Panda dikaitkan dengan hitam putih, yang kiri tu Panda kena celup kicap... kesemuanya hitam. Penegasan diberikan kepada warna marker  keemasan. Sebelah kiri adalah Seiko 6138 Jumbo... salah satu model 6138 yang sangatlah susah nak dapat sekarang... malah lebih susah dari Seiko Panda.


Koleksi lain yang dibawa salah sorang peserta... bayangan yang jarang kita lihat...


Camno nak sebut nama jam ni? Yang atas tu "Roo... Leks".... 
Yang bawah tu aku mengalami  masalah tergeliat lidah nak sebut... 
"Ustaz Dzul, camno nak sebut ni?".... Haha.... Aku suka sebutannya... Hehe... JLC tu ada alarm beb!


Koleksi-koleksi mantap & berkeadaan sangat cantik. Kesemuanya dijaga rapi pemiliknya & telah diberi belaian yang cukup lembut & make-up. Jam-jam ini didatangkan dari Sabah bersama batu-batu & spek RayBan!


Ustaz cakap, yang kanan atas tu... namanya.... eeerrr..... tu boleh trade-in.. tp dengan Rolex. Hehe...


Aku berkenan sungguh la jam ni..... 


Jam yang tengah tu sedang mancari seluar.... rupa-rupanya ada peserta yang jual tali... ala.. aku tak tau pun.... 


Koleksi pemiliknya semakin bertambah! Tahniah bro! Dengan umur bro sekarang ini suatu yang cukup membanggakan.... dengan umur yang sama waktu aku dulu, aku cuma ada beberapa jam Casio ja.... tu pun ada yang lingkup. Haha...

Koleksi abang Mohamad.... perserta pertama yang aku jumpa di Putrajaya.... Ada beberapa koleksinya yang menarik minat aku....


... ini dia.... gelora nafsu & keinginan pada waktu tu sangatlah tinggi... tp aku dah berjanji dengan diri untuk menguatkan 'anti-racun' untuk tidak membeli jam.... semangat aku berada di hujung tanduk saja waktu tu untuk berkata "YA"..... namun aku gagahkan jua untuk menaikkan level anti-racun ke tahap yang membanggakan....


Koleksi yang bedabak! Aku kena pakai jam ni samada di lengan ataupun kaki! Besar sungguh.... 
Tak berani aku nak pegang... takut jatuh pasal berat....


Bro Simon sedang bersiap sedia untuk posing di depan wartawan....


Koleksi yang cantik-cantik dibawa pemiliknya...


Susun atur begini menampakkan keserasian.... nampak serupa tapi tak sama... ada diantara jam ni telah menjalani make-over untuk kelihatan cantik...


Perdagangan jam turut berlaku di sini menyaksikan tiada permerdagangan orang dilakukan...


Nampak serupa tapi tak sama....


... masing-masing ada kekuatan & auranya....


Macam-macam gaya orang tengok jam. Masing-masing kagum tengok koleksi kawan-kawan... kita terasa jam kita tak best, tapi kawan kita pulak terkesima tengok jam kita....


Fortis Marinemaster yang mendebarkan hati nuraniku....


Jam apa ni? takda nama pun? Fortis bang... Ya... Fortis memang tak lari dari konsep pilotnya... apa istimewanya jam ni? Lihat betul-betul.... jika kebiasaan jam Fortis chrono ada 3 register, jam ini ada 4 register... Movement Valjoux 7750 telah dimodified Fortis dengan penambahan 1 register... Jam tampak hebat & casing Fortis antara salah satu yang terbaik. Solid!


Ball Engineer Hydrocarbon Spacemaster X-Lume.... aku dah lama teringin nak pegang jam ni... Apa yang ditampilkan jam ni sangat menarik & spec yang ditawarkan Ball pada jamnya juga amat berbaloi untuk dimiliki... Bayangkan harganya jika jam ini berjenama Panerai.....


Buatannya cukup teguh, casing dirasangan sangat solid & crown guardnya dibuat lain dari kebiasaan. Nampak pelik tapi itulah keunikannya....


Citizen eco-drive Aqualand yang sempat aku minta posing untuk aku pula....


Jam milik pakai chrono... Mr Andy... jam-jam ni jangan di cari dalam kotak jualannya di Armcop Mall. Sebab semua ni adalah koleksi peribadinya... Jika anda ada masalah untuk servis jam lebih-lebih lagi jam chrono, anda boleh jumpa MR Andy di Armcop Mall di ground floor di bahagian belakang eskalator berdekatan dengan restoran mamak. Beliau mempunyai kepakaran untuk servis & membaik pulih apa saja jam chrono samada Rusia, Jepun ataupun Swiss. Harganya juga berpatutan.


Jarang aku tengok King Seiko keemasan macam ni...


Masa makin mencemburi kita tapi masing-masing rancang dengan aktiviti sampai makanan yang siap pun tak dijamah... jenuh suruh baru semua nak makan... hahaha... biasa la tu, bila kaki jam jumpa jam, pelik-pelik jadinya.... nasib baik takda yang pesan Rolex goreng tepung... muekekeke....


Acara kemuncak pada hari itu adalah cabutan bertuah..... tiada sponsor utama dari mana-mana kedai ataupun badan yang kuat... sponsor hanyalah datang dari pihak penganjur sendiri... Namun pihak kami dapat mewujudkan hadiah yang pada aku agak baik pada hari itu... cuma ada 4 orang saja yang bertuah pada hari tu... orang lain tak berapa bertuah untuk dapat hadiah termasuklah aku.... namun, jasa baik bro Fitri Dabudabi untuk menyediakan cenderamata berupa diari sangat-sangat kami hargai... Mungkin perjumpaan akan datang pihak kami akan berjaya mendapatkan sponsor dari pihak yang berkenanaan... insyaallah...


Perjumpaan dijangka habis dalam pukul 5 petang.... Namun semangat peserta pada waktu itu telah melanjutkan masa lebih dari yang sepatutnya... terima kasih kepada encik Abu (pemilik restoran) kerana memahami kami... Ramai rakan sudah mula berkemas untuk balik.... ustaz Dzul sanggup datang dari Sabah semata-mata untuk perjumpaan ini... terima kasih atas semangat & sokongan ustaz.... jasamu dikenang... 


Kami mengabadikan perhimpunan ini dengan gambar beramai-ramai ni. Ada beberapa rakan yang tida dalam gambar kerana ada yang ambil gambar & ada yang telah balik awal.... Aku yang sebelum ini cadang nak balik petang tu juga akhirnya menjadi peserta terakhir yang balik sebab masih lepak bersembang dengan beberapa rakan lagi... masa tu ada abg Hassan, abg Razi & abg Sufian... akhirnya tinggal aku & abg Razi yang rancak bersembang... dalam pukul 9 malam lebih kami pun meninggalkan restoran... meninggalkan dengan kenangan yang tak dapat dilupakan.... insyaallah kita akan berjumpa lagi tahun depan....


.... ikuti pula sambungan aktiviti yang aku lakukan keesokan harinya.... 

10 KOMEN ANDA:

Jam Kampung (019-441 3123) said...

aku jugak yang terlepas saat-saat kemuncak ari tu....nak buat camana..dah di takdirkan...huhuhu

Unknown said...

tahniah, tahniah, nice review bro.
taun depan lebih meriah hendaknye. dan terima kasih kerana sentiasa memotivasikan pengumpul=pengumpul kecil seperti aku. moga rakan pengumpul kecil yang lain turut bersemangat bila mengetahuinya

duniajam said...

Abg Azahari, masa tu bergambar awal skit... tak sempat abang nak sampai waktu tu... takpa, th depan kita buat lg... insyaallah...

duniajam said...

Amar, terima kasih.... Semangat kita yang penting bro. Bukan jenis jam & bilangan yang penting... yg pentingnya semangat kekitaan antara kita tu. hehe

kunci jam said...

Mana ada racun, Lord Matic tu memang sesuai dgn Towkey Dunia Jam. Kata ya je.

duniajam said...

Muahaha.... racun tu ada kat jam tu sendiri.... Haha... Skrg ni dlm proses nak mengurangkan jam. Tu yg tahan nafsu sgt2 tu. Haha

JACK' TREASURE CHEST said...

Saya xdpt hadir tapi tgk gambaq byk gak bekas-bekas jam sy dulu dibawa oleh kekawan untuk menyertai perjumpaan ini... mewakili bekas tuannya hehehe

duniajam said...

Hehe.... thn depan kita buat lg insyaallah....

thetick-thetick said...

aku tengah sibuk. ikuti posting aku seterusnya di thetick-thetick.blogspot.com survey yang kita buat masa gathering hari tuh. dan masa terdekat harap Asmar & Nazri boleh announce Malaysia Horology Blogger Affiliated (MHBA) punya landing page. members database nanti aku forward.

duniajam said...

Insyaallah bang... ehehe