Tuesday, December 7, 2010

Pengembaraan Horology For Unity - Bahagian 1

Permulaan perjumpaan yang bersejarah....

Pencetusan idea pertemuan blogger & peminat jam seMalaya bermula dari tahun lepas.... Aku sering kali bertemu collector yang seangkatan denganku di tempat tinggal aku... Banyak kali pertemuan diadakan sebenarnya & beberapa pertemuan itu aku masukkan ke dalam blog. Penyaksian aktiviti & suasana perjumpaan itu mungkin telah menimbulkan hasrat berkobar-kobar malah ada yang 'terbakar'... rakan-rakan dari kawasan Selatan pula untuk turut serta. Banyak respon aku dapat dari pertemuan itu, maka idea pencetusan untuk mengadakan pertemuan di kawasan Selatan ditimbulkan oleh beberapa rakan dari sana... Untuk tidak mengecewakan permintaan, aku cuba untuk merealisasikan perjumpaan itu.

Aku bayangkan pertemuan itu sepertimana perjumpaan tak formal di kedai-kedai kopi saja pada mulanya... Namun aku memerlukan maklumbalas rakan-rakan lain untuk melihat pendapat majoriti bagaimana pula. Maka pada bulan Mac 2010, aku mulakan survey pertama aku & berakhir pada bulan Oktober. Perjalanan survey anda boleh lihat DI SINI.

Banyak reaksi yang aku dapat, alhamdulillah sokongan padu aku terima dari rakan-rakan untuk merealisasikan perjumpaan itu. Dari beberapa pengalaman pertemuan yang pernah diadakan, pertemuan di kedai makan menimbulkan banyak reaksi dari orang-orang yang berada di sekeliling sekaligus mewujudkan perasaan kurang senang & selesa samada pada rakan-rakan collector mahupun orang yang berada di sekeliling. Orang yang tidak berkenaan juga berminat untuk tengok & dikuatiri akan menjadi sasaran penyangak pula.... jadi sebagai langkah keselamatan, aku ingin membuat pertemuan ini tertutup & hanya boleh dihadiri rakan-rakan blog & rakan-rakan lain yang berdaftar sahaja. 


Alang-alang nak buat perjumpaan tertutup, berdasarkan keputusan survey dulu... rumah adalah tempat pilihan. Aku telah pun booked satu apartment di Putrajaya untuk pertemuan pertama ini. Disebabkan ini perjumpaan pertama yang aku tak tau lagi sejauh mana perjalanan & sambutannya, aku rasakan perjumpaan di rumah itu sangat sesuai.... namun hari demi hari, bilangan peserta makin bertambah..... Bilangan rakan yang aku agak akan hadir dalam 10 orang sudah meningkat 3 kali ganda.... dari rakan-rakan lain pun ada yang cakap nak bawa satu pasukan bola! Maka rumah tu dengan sendirinya sudah tak muat & langsung tak sesuai! Aku semakin resah & mula meminta pertolongan rakan-rakan yang arif.... alhamdulillah saudara Razi TheTickTheTick, saudara Hassan DetikDuaBelas & saudara Nazri TimeAsItIs hadir sebagai superhero aku.... The Three Magnificent! Aku taktau la apa gelaran & kuasa setiap orang sebab masing-masing ada kekuatan yang aku tak dapat bayangkan. Terima kasih atas sokongan, semangat & bantuan yang kalian curahkan... keringat, pencetusan idea, titik peluh, wang yang kalian curahkan tidak dapat aku balas.... ribuan terima kasih kepada mereka.


Pra Perjumpaan...

Dengan adanya mereka, aku rasa lebih kukuh kerana perjumpaan ini yang pada asalnya hanya dirasakan seperti perjumpaan santai menjadi semakin serius kerana bilangan yang hadir semakin bertambah. Aku tak mampu untuk membuatnya berseorangan.

Beberapa cadangan diilhamkan dari beberapa rakan & salah satunya adalah t-shirt.... Sebagai tanda kenangan untuk perjumpaan pertama & sebagai cenderamata bagi rakan-rakan dari jauh datang, saudara Hassan berbesar hati untuk design t-shirt. Logo & design ini tidak ditiru dari mana-mana & merupakan idea asal dari saudara Hassan sendiri. Cukup menarik & kreatif! Saudara Razi pula keluar dengan idea tag HOROLOGY FOR UNITY.... tag ini akan digunapakai sampai bila-bila & akan menjadi identiti & trademark blogger Malaysia & peminat jam yang mengikuti blog-blog jam Malaysia. 


Pada mulanya t-shirt hanya ada dua design. Setelah t-shirt dihantar print, saudara Hassan mendapat idea baru untuk membuat satu lagi design lain. Kiranya idea last minit.... ini adalah surprise darinya. Maklumat lanjut mengenainya, boleh hubungi saudara Hassan sendiri.

Tempat pejumpaan telah dipilih bertempat di Restoran D'Dusun, Taman Desa Pinggiran Putra, Putrajaya setelah mendapat beberapa cadangan rakan-rakan & adalah tempat yang sangat privacy untuk perjumpaan ini. Restoran ini mempunyai kolam ikan di sebelahnya untuk aktiviti memancing, namun ia hanya beroperasi di sebelah malam saja. Jadi sangat sesuailah pertemuan ini diadakan pada waktu siang. Setelah saudara Razi & Nazri deal dengan pemilik restoran, beliau bersetuju untuk restoran dibuka pada waktu siang khas untuk perjumpaan ini. Elok sangatlah sebab tidak ada orang asing yang akan hadir melainkan rakan-rakan jam sahaja. Sedikit bayaran diperlukan untuk meraka yang akan hadir sebagai bayaran sewa tempat & makanan. 

Alamat tempat perjumpaan dibiarkan rahsia & hanya diberitakan melalui email & PM Facebook saja kepada rakan-rakan yang hadir. Ini untuk memastikan perjumpaan ini kekal sebagai perjumpaan tertutup. 26 November adalah tarikh akhir penerimaan penyertaan, namun ada juga permintaan dari rakan di saat-saat akhir untuk menghadiri perjumpaan ini... takpa small matter bro. 

Seminggu sebelum perjumpaan aku ke Johor. Ada masalah talian internet pulak... terima kasih kepada Nazri kerana sentiasa update peserta melalui email. 2 Disember aku terus ke Putrajaya & membuat persiapan terkahir & buat pertama kalinya aku berjumpa Nazri secara bersemuka pada malam itu... ye lah, selama ni ramai rakan-rakan hanya bertemu di alam maya saja.... Ramai rakan-rakan alam maya belum pernah aku bersua muka termasuklah saudara Razi. Bukan saja sejarah pertemuan kali pertama yang menghimpunkan seluruh peminat & blogger Malaysia... malah pertemuan secara bersemuka rakan-rakan di alam maya.... inilah titik pertemuan yang cukup bermakna!!!


.....akan bersambung....

7 KOMEN ANDA:

TIMEasitis said...

satu kenangan manis yg sukar utk dilupakan...memang best !!!

zuhaimie said...

ermm mmg kenangan manis...mmg lain muka dlm alam maya ngan muka tengok real..

duniajam said...

hehe... seronok jumpa kawan2... rasa tak puas jumpa masa tu... tak sempat nak sembang dgn sorang2 lama2.... tak cukup masa.... huhu

dabu said...

btol tu bro,mcm2 muka ada hehehe..memang x puas pun,kalau nk kongsi sorang2 mau sejam sorang..
apa pun percubaan yang berjaya bt rakan2 yg menjayakannya..kita yg rancang DIA yg tentukan...kalau ada terserempak kat mana2 tegur la teman ye..hehehe..

duniajam said...

Tu la... mmg takdan... byk jam yg aku miss. Bila tgk gambaq baru nampak jam tu... hadoi.... Insyaallah kita jumpa lagi nanti

Mohamad Fahmi said...

thanks bro..mmg best..lagi best klu dpt jam bro pakai 2 hehe..The world’s first computerized diver’s watch: 200m aduhh..

duniajam said...

Huh.... itu mau pengsan aku nanti... muahaha....