Sunday, March 21, 2010

Jalan-jalan di Ikea

oLepas majlis konvokesyen adik, aku terasa nak ke Ikea. Bertahun-tahun sebelum ini berada di KL, tak pernah langsung aku jejak kaki ke Ikea. Lalu di depan dia selalu la. Famili semua pernah pergi. Selama ni asyik dengar cerita & tengok katalog saja, jadi sementara aku berada di KL nak ambil kesempatan ke situ. Wife selalu ajak pi singgah bila balik kampung, tapi tak berkesempatan..... sebenarnya segan nak pi sebab malas nak terlekat dalam jem.

Satu-satunya gudang Ikea di Malaysia terletak di Damansara. Berada bersebelahan dengan kompleks membeli belah One Utama. Gudang Ikea bersambung dengan kompleks Ikano & apa entah di sebelahnya tu. Tempat letak kereta sangat puas hati. Ruangnya luas, teratur, cerah & kemas. Guard yang ada menjalankan tugas dengan baik termasuklah tolong memberitahu parking kosong kepada pengunjung.



Cara persembahan di gudang mereka sangat menarik. Ia dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti ruang tamu, dapur, bilik tidur, lampu, aksesori dalaman rumah dan lain-lain. Bahagian ruang tamu menyaksikan banyak kubikel yang telah disusun perabot seperti ruang tamu. Setiap sudut pasti ada kelainan & susun atur perabot & aksesori juga sangat menarik perhatian. Setiap perabot & item di setiap kubikel tertera tag harga & kod yang perlu ditulis oleh pembeli jika berminat & diberikan kepada pekerja untuk mengambilnya nanti. Mereka membuat gudang ini jalan sehala. Pengunjung tidak akan tersesat dengan sususan & aturan di dalamnya. Ia dibuat supaya pengunjung meyusuri setiap ruang dalamannya & pasti tidak akan terlepas pandang setiap bahagian.


Salah satu kubikel di bahagian ruang tamu. Susun atur yang kemas & ringkas.


Susun atur begini membuatkan kita seperti betul-betul berada di rumah.


Bahagian dapur... Cara persembahan barangan yang dibuat begini bukan saja memberi pilihan kepada pengunjung, malah turut membantu memberi idea untuk menghias rumah sendiri kelak.


Masa nak masuk gudang, mak pesan ambil beg plastik kuning ni di pintu masuk. Masuk saja, terus aku nampak plastik ni & terus capai. Saja la bawa, manalah tahu nak beli almari... boleh sumbat dalam beg tu. Ekekeke.... Kalau terlepas ambil beg takpa sebab beg tu ada rata ceruk dalam gudang tu.


Salah satu sinki paling mahal aku tengok depan mata..... nak jam ka sinki?...


Bila tengok katil budak di bahagian bilik tidur, terus aku teringat bro Timur. Bro Timur cekap & pandai kerja-kerja pertukangan. Banyak perabot di rumahnya dibuat sendiri. Memang pun, bila tengok perabot-perabot di sini, memang boleh dibuat sendiri. Banyak inspirasi aku dapat masa ke sini.


Jam! Menarik betul susunan begini. Terasa maca berada di lapangan terbang yang tunjuk waktu pelbagai negara dunia. Seketul jam ni RM69.

Ada suatu ruang yang menempatkan jam-jam dinding & loceng. Design yang sangat menarik & harganya juga berpatutan. Ada yang besaiz cukup besar, berkenan betul.... tapi lain kali kot aku beli sebab aku terbekenan dengan satu jam ni. Tinggal pun satu ja. Terus aku sambar. Sebenarnya, aku dah ambil suatu jam dinding. Murah sungguh. RM3.30. Terasa terpaksa beli... bila nampak yang tu.... terus letak balik...


Dekat-dekat pengakhir perjalanan gudang yang setinggi dua tingkat ini, akan sampai di bahagian gudang ini. Ruang yang besar, luas & tinggi ini menempatkan isi perabot yang besar-besar. Jenuh panjat. Maklumlah tak pernah datang, jakun la jadinya....


Terasa macam tengok filem Hollywood. Aku nak yang paling atas... Lagi tinggi lagi cantik....


Dah nak sampai hujung dah.... lenguh kaki tak usah cakaplah. Terasa nak duduk je. Penat betul berjalan. Di depan kaunter bayaran, terdapat satu ruang yang menjual makanan. Jual satu kueh saja. Karipap. Dengar ceritanya sangat sedap. Terasa nak makan, tapi orang terlalu ramai. Terpaksa aku batalkan hasrat nafsu makan aku.

Ingatkan tak beli apa-apa... terbeli juga beberapa barang. Dapatlah juga buat kenangan lawatan sambil belajar di Ikea. Nak datang lagi entah bila... Nak beli perabot jauh sekalilah... Sangat molek sekali sekiranya Ikea membuka cawangannya di Utara, Sabah & Sarawak.

Waktu operasi:
Isnin-Khamis: 9.30pagi-10.00malam
Jumaat-Ahad termasuk cuti umum: 9.30pagi-11.00malam

Layari: www.IKEA.com.my


Akibat terlalu suka, aku beli jam dinding ni. Design yang simple & ceria ini memberikan suasana tenang & bersahaja apabila melihatnya. Sekali pandang, tak terasa macam jam pun. Mempunyai dua fungsi, memberi bacaan waktu & boleh lekatkan nota-nota penting. Berharga RM69. Terasa ke-IKEA-an pada jam ni. Kepada yang tak pernah pergi, bolehlah berkunjung. Pasti kelainan yang yang tidak pernah dirasakan pada kedai-kedai perabot lain akan dirasai anda.


4 KOMEN ANDA:

Narong said...

study lamp, tong sampah, bakul baju busuk aku, white board anak aku - antara barang yg aku pernah beli kat ikea...

perabot ?? - mahal laa harga kat ikea nih...tapi design dia mmg cun...menceriakan...harga jek yg tak larat....

TIMEasitis said...

kalau dah gila jam, jam juga yang dituju

duniajam said...

Memang harga perabot mahal. Ada yang aku rasa boleh buat sendiri. Hehehe...

Kalau dah gila jam tu, camtu la. Punyalah teruja bila nampak jam. Hahaha...

TIMEasitis said...

hahha...baru nie aku dgn shidi pergi starhill...nampak jam dinding Corum dgn jam Meja Panerai...cun gila...tapi harga tak agak agak la