Sunday, February 13, 2011

Alba digital - masih tampan walau sudah 18 tahun...

Pernah tengok jam Alba digital? Jam ini merupakan suatu model lama stok baru yang aku jumpai di sebuah kedai jam lama. 


Aku pernah jumpa model ni hanya dalam eBay & kalau tak salah aku terjual lebih kurang RM300+. 


Jam yang tidak pernah aku jumpa secara live ini telah menarik minat aku untuk melihatnya dengan lebih dekat. Paparan digital bahagian atas LCD bak meter dengan gerakan yang berubah-ubah sangat menarik untuk diperhatikan.


Keadaan casing simetri di kedua-dua bahagian. Keadaannya tidak terjejas. Talinya sudah menjadi 'bergetah' mungkin akibat terlalu lama tidak digunakan. Saiz casing agak besar... rasanya 40mm.


Bahagian LCD atas bak meter itu mempunyai LCD berwarna oren untuk memberi kelainan & membezakan antara paparan masa dengannya....


... Ia menjadikan paparan masa sangat jelas. Penomboran jelas betul & aku perhatikan ianya sangat dekat dengan cermin. Berbeza dengan Casio yang boleh nampak bayang nombor di bahagian belakang LCD...  Namun tidak bagi Alba ini.


Ia mempunya beberapa fungsi yang sesuai untuk kegunaan bersukan iaitu TIMER, STOPWATCH, RECALL & ALARM.


Di sebelahnya itu ialah Casio F-10 dengan tahun produksi 1980... Casio dengan siri model F masih dikeluarkan sehingga kini.


Caseback kenis skru. Tertera nombor siri 301698. Aku rasa cara bacaan tahun pengeluaran sama saja seperti abangnya Seiko... Jadi tahun pengeluaran jam ini ialah pada Oktober 1993. 


Pemakaiannya kemas di tangan & sesuai dipakai untuk bersukan. Gandingan bersama meter moto cari rezeki aku.... 

Jam digital keluaran Alba adalah model yang sukar ditemui samada baru apatah lagi kalau model lamanya. Agak bertuah jika anda menemuinya. Alba merupakan nama yang digunakan untuk pasaran Asia. Untuk pasaran luar, namanya telah bertukar kepada Pulsar & Lorus. Untuk melihat rupa model Lorus.... layari Dabu  Dabi.

2 KOMEN ANDA:

dabu said...

Tq bro,mcm terpanggil2 nk komen hehehe..iras2 lorus,nampak garang lagi ni mcm jin mata 3..memang susah nk dapat mcm ni,hanya yg sabar & rajin je dpt cari..

duniajam said...

Lorus aku tak pernah tgk live. Bro punya ja. Dua2 ni pyh nak cari. huhu