Tuesday, October 2, 2012

Boy London kembali lagi

Lebih 3 tahun yang lalu..... Boy London merupakan jam pertama aku review di Dunia Jam.... Jam tersebut merupakan jam yang sangat bernostalgia buat aku kerana bukan saja aku memakainya di zaman kegemilangan Boy London sekitar tahun 1990-1992 kerana jam tersebut juga masih berdetik hingga ke hari ini.... Lebih kurang sudah 21 tahun ia bersama aku.......

Review jam pertama di Dunia Jam

Kebih kurang setahun kemudian, aku cuba untuk menghidupkannya kembali... ikuti kisahnya di bawah...


Kini Boy London kembali menceriakan Dunia Jam.... di mana kali ini ia merupakan jam original. Jam yang aku pakai dulu hanyalah seutas jam 'pasar malam' (istilah suatu ketika dulu) ataupun tiruan (fake).... walau jam pasar malam, zaman memakainya pada ketika itu merupakan suatu fenomena. 


Aku berjaya dapatkan jam ini setelah di tawarkan oleh sorang abang yang dah lama main jam & beliau pada ketika itu teringatkan aku dulu ketika ingin menjualnya.. Aku tak tahu pun keadaan jam ini semasa aku ditawarkan.... Aku hanya bersetuju saja kerana memang sudah lama mencari model originalnya. Tak sangka apabila sampai di tangan, keadaannya sangat cantik sekali.  Terima kasih banyak bang.... jasamu dikenang.... Jam ni sebenarnya telah lama berada di tangan aku... cuma baru ada masa nak review.... 


Keadaan jam ketika ini sangat mulus & cantik. Tiada calar langsung kelihatan pada casingnya. Inilah pertama kali aku melihat depan mata model originalnya. Pada zaman fenomena Boy London, aku beranggapan pada ketika itu, Boy London hanya wujud sebagai jam pasar malam. Maksudnya hanya standart jam pasar malam atau istilah aku & kawan-kawan.. jam Siam saja la & tiada model original.... Aku tak tahu pun sebenarnya Boy London adalah jenama butik. Manalah tau masa tu, budak-budak lagi... internet pun belum wujud.... 

Boy London merupakan jenama butik/fesyen yang sebenarnya sudah lama wujud sejak tahun 1977 lagi & ia masih wujud sehingga kini. Cumanya jenama ini sudah hilang trendnya di Malaysia kini. Bacaan lanjut mengenai sejarah mereka boleh didapati pada pautan di bawah:

Ini pula adalah web rasmi mereka:


Berdasarkan dial, kita sudah tahu dari mana datangnya jenama ini. Aku bukanlah pendokong atau penyokong negara itu yang berlogo besar & megah itu. Jika ada pilihan lain ketika itu, pasti aku tak pilih corak bendera ini... tapi mengenangkan jenama ini sangat bernostalgia, aku beli juga sebagai kenangan kerana belum pasti akan ketemu lagi Boy London original ini sedangkan jam 'pasar malam' pun amat sukar untuk dijumpai.

Dari aspek kekemasan, dial dicetak kemas tanpa hour marker. Logo Boy London yang besar bersama corak bendera itu pada pandangan aku... jika dipandang dari aspek design, ianya nampak cantik & menyerlahkan jenamanya itu sesuai dengan kosep kesederhanaan Boy London. Nampak gah walau dipandang dari jauh. 

Dari aspek membaca waktu, agak sukar untuk membaca waktu dengan sekali pandang. Perlu dipandang dengan teliti kerana sukar membaca waktunya disebabkan corak bendera itu sendiri & warna jarumnya yang hitam serta kecil itu. Walau warna hitam kontra dengan warna putih, jarum berwarna hitam itu tenggelam dalam corak bendera itu. 

Kesimpulannya jika dilihat dari segi konteks ia sebagai jam butik, fesyen ataupun designer, ianya tak jadi masalah kerana ianya suatu hasil seni & seni itu sendiri sangat luas serta tidak terhad. Bagaimana ianya diekspresi, ia dianggap seni walau ianya tidak begitu relevant pada pandangan orang lain. Dari segi fungsinya sebagai pemberitahu waktu, design tersebut menyusahkan bacaan waktu dengan sekali pandang.... kurang sesuai untuk mereka yang sangat pentingkan bacaan waktu & tidak suka membuang masa. Namun dari sudut pandangan seorang WIS, ianya tak menjadi masalah kerana seorang WIS pandang jam sampai 5,6 kali pun masih tak tau bacaan waktunya..... kikikiki.....


Dengan zaman sekarang, design jam ini sudah masuk kategori klasik (butik). Ianya tampak sederhana, ringkas & tiada corak warna warni seperti trend jam butik zaman sekarang. Walau casing tiada unsur seni radikal, ukiran nama Boy London sudah memadai & Boy London sendiri tidak perlu design serta warna yang fancy kerana mereka sangat sederhana & berbangga dangan nama mereka serta logo mereka sendiri. Nama & logo menjadi sebahagian dari design pakaian itu sendiri (contoh gambar bawah). Itulah kelainan Boy London berbanding jenama butik lain.... minimalist....

BOY LONDON Collection
Gambar dari Fashion Beans

Crown jam ini bersaiz sederhara & bercorak. Ianya juga mempunyai logo mereka padanya. Design crown sebegini nampak cantik & berfungsi dengan baik kerana memudahkan pegangan & tidak menyusahkan untuk memusingkannya. Ada jenama yang merekacipta crown yang cantik sesuai dengan konsep jam tersebut, namun tidak berfungsi dengan baik dimana sukar untuk memusingkan crown & ada kalanya menyakitkan jari pula.


Caseback jenis snap-on mempunyai ukiran Boy London yang kemas & cantik. Berdasarkan caseback itu juga, kita sudah tahu bahawa casingnya diperbuat dari base metal & bukannya stainless steel. Namun kualiti casing jam ini bagaikan stainless steel. Jauh berbeza dari jam-jam aku yang menggunakan base metal sebelum ini.


Pada dial tadi, tertera Japan Movt pada pukul 6. Movement dipegang dengan kemas oleh 'holder'  plastik berwarna biru dengan baik. 


Movement yang digunakan merupakan movement quartz Miyota yang banyak digunakan oleh banyak jenama. Kalau rosak, mudah nak cari ganti. Namun usah khuartir kerana movement Miyota sudah terbukti reliable. Tengok saja jam ini, aku rasa umurnya menyamai Boy London lama aku, namun masih mengatur waktu dengan baik & movementnya juga sangat bersih..... Ini hanya pandangan aku saja.....


Jam ini didatangkan dengan tali original. Ianya masih baik & masih boleh dipakai tanpa perlu risau terputus. Kualiti buatannya sangat baik, utuh & tiada benang yang tertanggal. Trademark jam mereka selain design casing & dial, terletak juga pada talinya. 


Satu kelainan dirasakan apabila menyarungkan jam yang bernostalgia & kini ianya original. Kadang kala aku memakainya ke tempat kerja. Walau aku rasa tak sesuai digayakan dengan baju batik.... hantam sajalah labu...... Seni? Memakai jam bernostalgia begini, aku sudah tidak pentingkan ianya sesuai atau tidak pada situasi & penampilan tu..... kepuasan memakainya lebih penting dari perkara lain.... sekurang-kurangnya pada aku sendiri.....


11 KOMEN ANDA:

amar said...

bertukarrrrrrr

sah_kul said...

... agak2 nya lah masih ramai lagikah pengikut boy london kt negara kita ni??... anyway...jam kelihatan sgt sesuai utk tangan Dj...best :)

duniajam said...

amar...

jeng jeng jeng....

duniajam said...

sah_kul

tq bro...
Tak pasti samada ramai ke tak pengikut tu.. tp mereka yg melalui zaman tu pasti akan ingat. Hehe

SUKAJAM said...

Yang ni Dial dia bleh bertukar ikut suhu tak bro?

duniajam said...

SukaJam...

Yg ori takleh bro... Pasar malam ja yg boleh. Terer sungguh 'watchmaker' jam 'pasar malam' ni... Haha....

Ovhacino Artayudha said...

Pertama kali pakai boy london waktu sy kelas 6 SD. Dibelikan ayah. Uniknya, display-nya bisa berubah warna mengikuti perubaha suhu lingkungan, tentunya perubahan suhu pemakai jg. Dia bisa jd hijau, biru, merah, coklat, dsb. Tp sayang, jam itu skrg mgkn sudah jd milik org lain, gtw kmn. Sekarang masih adakah yg seperti itu???

duniajam said...

Ya... sampai sekarang jam tu masih boleh bertukar warna & yang mengujutkan ianya masih berfungsi sampai sekarang.. Hehe

duniajam said...

tetapi... jam original tak boleh berubah warna. Hanya jam tiruan/fake BL saja yang bole bertukar warnanya

Classroom Gangster said...

Menarik. Pernah ad satu dlu msa bdk2 tp dh xtau letak mna

Akram Mohd Nor said...

Saya ada jual koleksi saya...sila like page saya JB-JualBeli Komuniti
tgk dlm album rare &vintage watch