Monday, September 24, 2012

Impian tak kesampaian....

Impian tak kesampaian.... Kalau dibaca dengan nada sedih, maka sedih la maknanya... kalau dibaca dengan nada biasa, macam takda perasaan pula.... Kalau dibaca dengan nada gembira, pelik pula jadinya.... kuikuikui.... perasaan bercampur baur sebenarnya....

Pada cuti raya Aidilfitri lepas, aku mempunyai sedikit masa untuk cuba merialisasikan impian yang sudah lama ingin aku capaikan.... iaitu untuk pergi ke Renggam, Johor. Ada dua sebab mengapa aku teringin sangat nak ke Renggam. Yang pertama, memang aku nak melawat pekan Renggam kerana sering ke Kluang & melalui simpang ke Renggam, namun tidak pernah singgah Renggam. Sebab kedua & terpenting ialah kerana di situ terletaknya sebuah kedai jam lama yang telah berpuluh tahun beroperasi & kedai itu sendiri mempunyai blog jualan jam sendiri. Namun aku sudah tak jumpa blog kedai tu... mungkin sudah tutup. Blog itu juga boleh aku katakan adalah blog jualan jam yang terawal di Malaysia di mana ianya telah bermula sejak tahun 2008 lagi.... 


Pada hari raya ke-3, aku bergerak dari rumah mak mertua untuk ke Renggam. Tapi sebelum tu nak singgah beraya dengan classmate aku dulu. Namun beliau tak dapat dihubungi pula. Lepas makan tengah hari di Simpang Renggam, aku teruskan perjalanan ke Renggam. Dari Simpang Renggam, jarak untuk ke Renggam hanyalah dalam 10km saja. 


Apabila sampai ke simpang tiga untuk ke Kluang, perjalanan untuk ke pekan Renggam aku sangka masih jauh... namun hanyalah 1 km saja & jalan ke pekannya jauh berbeza dari jalan utama Simpang Renggam ke Kluang. Jalannya cantik & nampak terurus. Jauh berbeza dari jalan yang aku lalui sebelum sampai ke sini.


Pekannya nampak kecil & tak sibuk. Kemungkinan besar disebabkan oleh cuti raya... Apabila sampai aku berhenti sekejap untuk tengok kedai-kedai yang ada. Tak tahu di mana kedai jam tersebut. Aku nak redah saja semua jalan yang ada di pekan ni.... Aku teruskan perjalanan sampai ke satu jambatan di sebelah kiri di hadapan tu... lintas saja jambatan tu.....


....... aku terus nampak kedai jam tu di sebelah kanan... Namun apakan daya.... tuan kedai juga pergi beraya juga... haha... takda rezeki aku nak beraya dengan tuan kedai. Tak apalah... nak buat camno... berkenalan dengan kedai sajalah.... Takpa.. lain kali aku mai lain... tau dah tang mana kedai dia....


Alang-alang dah sampai Renggam, aku pusing-pusing sekitar pekan. 


Ada satu stesen bas di sini & di pekan kecil ini juga terletak hentian keretapi. 


Hampir semua jalan dalam pekan aku masuk. Pekannya tak besar.... sangat mustahil kalau ada yang cakap sesat dalam pekan ni... hehe.... 


Banyak kedai di tutup. Hanya ada beberapa kedai saja yang buka pada hari tu...


Hmmmmm..... lain kalilah aku mai lain kedai tu....


Disebabkan perancangan tak berhasil, aku bercadang nak ke Parit Raja untuk beli jam untuk anak sedara....


.... namun cuaca pada petang tu sangat mendung & tanda-tanda nak hujan sudah nampak. Perjalanan ke Simpang Renggam diteruskan, namun hujan turun dengan begitu lebat sekali. Ubah perancangan.... aku nak ke kedai Simpang Renggam dulu. Jika takda jam yang berkenan di hati, barulah ke Parit Raja....


Alhamdulillah... ada rezeki... Aku terjumpa jam Casio ni. Aku rasa sesuai untuk anak sedara aku tu... Ia adalah model Marine Gear W-733H.


Ini pertama kali aku jumpa model ni. Nampak cantik & berfungsi dengan baik. Terus sambar... Moga hadiah ni akan membuatkan anak sedara aku ceria kembali setelah sejarah hitam berlaku padanya dimana jam Timex Ironman-nya terjatuh dalam lubang jamban.... hehe....


wassalam.....

6 KOMEN ANDA:

amar said...

ouf menangis sunyi sepi pekan renggam

Suka Jam said...

Tak jumpa jam idaman lagi bro?

duniajam said...

Amar....
pi timing yg salah... org takda... sunyi sepi... Hahaha....

duniajam said...

suka jam...

Jumpa dah... tp cari duit tak jumpa lak nak bayar jam tu... Hahaha....

Pencinta Masa said...

Aik, sebelah kampung aku ja ni.

Apa yang best kedai jam tu?

Nanti aku tolong wakilkan hang pi.

duniajam said...

Pencinta Masa

Hahaha.... Nnt nak pi tgk apa yg ada. Dulu tgk blog kedai tu, byk jual jam2 vintage.... Rolex pun ada... hehe