Thursday, March 24, 2011

Encik Waltham datang menjenguk

 Mesti ada yg terkejut dengan tajuk entry sebelum ini... acah je tu.... Haha... Biasanya tajuk-tajuk begitu akan mendapat liputan yang cukup meluas oleh sesiapa saja....  Rating pun akan cepat naik dari tajuk-tajuk biasa. Benda begitu kita boleh lihat dari environment/persekitaran, dunia internet & sebagainya... bergantunglah kepada kita menilainya....

Encik Waltham yang ingin aku ketengahkan bukanlah seorang manusia... tapi merupakan seutas jam tangan berjenama WALTHAM yang mewarnai dunia horologi seantero dunia. Sejarahnya bermula pada tahun 1850an dengan tertubuhnya Waltham Watch Company. Rentetan sejarahnya boleh dilihat pada link di bawah ini.



 Jam yang aku dapati ini merupakan suatu model kunci (winding) dengan subsecond. Teruja betul semasa mula melihatnya kerana jam sangatlah cantik. Tidak ku sangka ianya berkeadaan masih cantik & hanya mengalami kecederaan cermin pecah. Perjalanan masanya pada ketika itu terhenti kerana jenteranya jem! Dengan pertolongan sifu, ianya kembali bernyawa! Terima kasih bro!


Keadaan casing base metal masih baik & krom casingnya masih menyelaputi keseluruhan badannya dengan baik. Masih berkilat  mampu memberikan kilauan. Dialnya sangat bersih & langsung tidak terjejas. Apakah yang diceritakan di sebalik dialnya itu? Kualiti! Walau dah berpuluh tahun kualiti buatannya sangat bagus. Jauh lebih bagus dari jam-jam baru berjenama kini yang dah seasoned berpatina walau selepas 2-3 tahun.....


Namanya masih jelas kelitahan & siapa sangka jam lama pun mempunyai pesona yang mengasyikkan... Bila diperhatikan betul-betul, ia mempunyai satu lagi daya penarik pada mukanya itu... Hour markernya dimake-up dengan batu permata.... Tak pastilah batu apa.... Tapi jarang la jumpa jam lama dengan hour marker berbatu camni.


Gambar pinjam....
Satu lagi jenama yang mempunyai rupa & design yang sama ialah Helbros. Warna dial biru ini memberi rupa yang kontra yang jelas dengan warna batu itu sekaligus 'menaikkan' rupanya itu.


 Jam lama dengan subsecond! Suatu yang menarik untuk aku kerana tidak pernah memiliki sebelum ini.... Keindahan padanya itu mengaburi usianya yang sudah tua itu.


 Cermin buatan Swiss dipasangkan padanya menghasilkan rupa yang segak & nampak bermaya setelah pemasangannya selesai. Cerminnya lebih berkilat & tebal berbanding cermin sebelum ini. Aku nak cari cermin spare untuknya namun kedai tersebut sudah tiada stok.


 Tulisan SWISS MADE agak terselindung pada pukul 6 disebabkan buatan dial yang cembung & cerminnya yang juga cembung..... membuatkannya terlindung dari imbasan mata manusia.


Crown nipis berlogo W menandakan jenamanya itu. Ianya berkeadaan baik & dapat diputarkan dengan baik walaupun krom yang menyelaputinya mulai hilang akibat geseran putaran jari-jemari....


 Caseback stainless steel jenis snap-on berkeadaan baik, menampilkan sedikit info padanya.


 Movement kunci kunci 7 jewels bersih & masih elok. Pembaikan yang dilakukan oleh sifu aku memberikan nyawa baru kepadanya.


 Ia merupakan movement AS... suatu movement Swiss lama yang banyak digunakan suatu ketika dulu.


 Movementnya original dengan tertena nama syarikat Waltham padanya. 


Pemakaiannya segak & terasa sangat ringan dek kerana movement base metal yang digunakannya. Ianya sangat sesuai diperagakan dengan pakaian kasual & sesuai dipakai ke majlis-majlis penting. 

Waltham ni masih ada jam baru ke bro?
Masih bro.... tengok link kat bawah....

12 KOMEN ANDA:

TIMUR said...

waltham degn subsecond, marker beso berkotak2... simple! lawa gila

duniajam said...

Tu la. Best gak layan jam camni sekali sekala. Hehe

Pencinta Masa said...

Eh, aku ingat hang dah tak beli jam lagi? Ka ada manusia berhati mulia tolong sedekah?

duniajam said...

Jam ni dah lama beli bro. Byk lg jam2 yg lom review... Hehe... Jam2 biasa je la... takda yg gempak2.. hehe

amar said...

yang ni lawa..aku baru teringat time bro dtg umah aku dulu

duniajam said...

Ya.. mmg jam tu la. Hehe... Masa H4U jam ni ada... tp diselubungi oleh ratusan jam2 gempak2 lain. Haha

sah_kul said...

bila da masuk blog barulah gempak..ye dak ;)

Suka Jam said...

Adoi.. aku belum ada lagi seketul jam subdial mcm ni.. Lawa beb. lepas tgk jam "Omega" subdial kat blog Ijan jamlama, terus terasa nak dapat satu.. Tp nak yang arabic number la (military style).
Sensitip betul aku ngan jam Omega la ni.. haha!!

duniajam said...

sah_kul

Ya bro. Bila masuk blog boleh cerita karekter sesuatu jam... baru nampak kecantikannya.. Hehe

duniajam said...

Suka Jam

Inilah satu2nya jam aku yg ada sub second. Best gak bro. Hehe

Suka Jam said...

lawo jam ni.. hehe!!

duniajam said...

Aiseh... kembang hidung.... Eh, hidung aku ke hidung ko? Haha.... Mmg lawa jam ni bro... Kuikuikui