Sunday, August 22, 2010

Suatu kelainan...


Tengok keadaannya... tak lain tak bukan, memang kena pakai di tangan.... Jarang sekali tengok benda camni kat sini...... apakah ia?



Sebenarnya ia adalah tali military.... untuk jam2 yang 'terang' & mungkin musuh akan nampak, pelindung digunakan untuk menutup jam. Jam adala suatu kewajipan dipakai oleh setiap tentera. Ada pelbagai cara & kaedah tentera dulu gunakan... salah satu caranya adalah menutup dengan sarung tangan. Mungkin disebabkan itu, maka terciptalah tali seumpama ini....



Tali asal dibuang & jam 'diikat' seperti ini. Lug diikat dengan skru. Manakala penutupnya dilekatkan dengan klip.



Ia diperbuat 100% dari kulit. Sangat selesa ketika dipakai. Tali begini sekarang sudah menjadi sebahagian aksesori jam & bukanlah semata-mata pakai untuk berperang.... Jam-jam 'perang' sekarang pun dipakai dalam suasana aman damai....



Bagi yang inginkan kelainan terhadap penampilan keseluruhan jam mahupun pemakainya, mungkin inilah jawapannya. Dari mana nak dapat? Mohon ampun kepada semua kerana tali ini kawan aku beli dari Australia.... tapi mungkin boleh didapati di internet.

Leia Mais…

Thursday, August 19, 2010

Timex Ironman.... suatu nostalgia 16 tahun lalu.....


Timex merupakan suatu jenama dari US. Jenama yang cukup lama ini bukan hanya mengeluarkan jam-jam mekanikal, malah pertengahan tahun 1980an mereka mula mengeluarkan jam digital dalam line-up siri keluaran mereka.

Jam-jam Timex bukan saja sangat berpatutan harganya malah terbukti lasak tak kira samada mekanikal ataupun quartz. Tahun 1960an mereka sudah mula membuat iklan & ujian di TV sebagai bukti ketahanan & juga sebagai salah satu cara pemasaran mereka.




Tahun 1980an apabila teknologi quartz yang diterajui Seiko sudah mendapat tempat di hati umat manusia seluruh dunia, mereka juga turut mengeluarkan pelbagai model quartz sebagai salah satu jenama pilihan pengguna yang mahukan kelainan, ketahanan dengan harga yang berpatutan.





Timex Ironman Triathlon mempunyai pelbagai model. Ia merupakan siri model yang sangat popular diseluruh dunia. Bermula dari tahun 1980an, ianya masih popular hingga ke hari ini. Sukan Ironman Triathlon telah melonjakkan nama mereka di serata dunia & menjadi pilihan utama untuk sukan berprestij itu. Penggunaan nama Triathlon secara rasmi adalah dengan kerjasama dengan pihak penganjur sukan Ironman Triathlon.... sukan yang memerlukan peserta berenang, berlari & berbasikal...... 3 sukan dalam 1. Kerjasama itu telah berjaya menghasilkan jam yang spesifik dibuat untuk sukan tersebut di awal tahun 1980an.

Penghasilan model Ironman pula adalah berdasarkan model Triathlon. Model Ironman bukan sahaja mempunyai design yang berbeza malah ketahanan kalis air turut dipertingkatkan dari 50m ke 100m. Fungsinya hampir sama & ia juga dibuat khas untuk sukan Ironman Thriathlon.

Untuk melihat model terbaru Timex Ironman, bolehlah layari web di bawah:



Timex Ironman Triathlon Indiglo seperti ini merupakan model terawal siri Timexdengan teknologi lampu Indiglo. Ia mula dikeluarkan pada tahun 1992. Design ini telah dipatenkan & tiada jenama lagi yang boleh meniru bentuk begini. Design Timex Ironman Trialthlon Indiglo ini mempunyai fungsi & design yang sama seperti model lama Triathlon(seperti dalam iklan) yang telah dikeluarkan pada tahun 1986. Tahun 1992, model Timex Ironman Triathlon dikeluarkan dengan peningkatan teknologi lampu Indiglo padanya.

Tahun 1994 semasa aku di tingkatan 2, senior sekolah aku pakai jam ni. Punyalah aku admire jam dia masa tu (rentetan cerita dari PENGENALAN). Masa tu model ni baru saja masuk ke pasaran kita. Iklan jam ni juga banyak didapati di majalah & kalau tak salah, iklan di TV pun ada. Model dalam gambar ini kalau tak salah aku bukanlah model terawal tu, sebab LCDnya berlainan & tidak seperti model klasiknya seperti dalam iklan di atas.

Fungsi yang ditawarkannya sememangnya khas untuk sukan tersebut. Yang paling menarik perhatian adalah lampunya. Di kala Casio masih lagi menggunakan lampu LED, mereka telah menggunakan teknologi lampu Indiglo. Setelah keluaran pertama Timex itu, Casio'menjawab' dengan lampu illuminator.



Teknologi lampu Indiglo bukan saja digunakan oleh Timex, malah turut digunakan oleh jenama Guess. Dimana sebenarnya jam Guess dihasilkan oleh Timex. Banyak lagi jenama turut dihasilkan oleh Timex dibawah Timex Group. Penggunaan teknologi ini bermula pada awal tahun 1992. Timex dengan kerjasama Indiglo Corporation menghasilkan model Timex Indiglo yang mana ia hanya dilesenkan kepada Timex. Casio pula keluar selepas itu pada tahun 1993 dengan model pertama Casio DEP-610 sebagai model pertama Casio dengan lampu illuminator.



Beginilah rupa lampu Indiglo yang terang & merupakan suatu kelebihan yang tidak dimiliki oleh jenama lain yang kebiasaan malap lampunya semasa tahun keluarannya. Keseluruhan LCD bercahaya. Kini kita boleh beli teknologi jam berlampu begini dengan harga serendah di bawah RM50 saja....


Berikut adalah iklan terawal Timex Indiglo....






Model yang akan dipaparkan ini adalah rentetan keluaran terawal model Ironman Triathlon. Kalau tak salah, ia dikeluarkan pada tahun 1994. Mempunyai fungsi yang sama, ia hanya berbeza dari segi saiz (midsize) & design saja. Boleh bandingkan dengan gambar di atas. Lihat saja LCDnya. Ini adalah paparan LCD seperti model old schoolnya. Jam ini aku terjumpa semasa membuat bancian di kedai-kedai jam sekitar Sungai Petani.



Ia mampunyai design yang ringkas, namun tampak futuristic. Aku hanya mampu melihatnya di display kedai jam & di tangan senior aku tu. Syok juga tengok dia pasang lampu Indiglo jam tu. Alangkah tak tertahan jiwa raga pada ketika itu kerana tidak mempunyai sumber kewangan melainkan mengharapkan abah atau mak belikan..... budak sekolah tingkatan 2 masa tu, duit nak dapat mana.... bukannya orang kaya.... duit poket pun 50sen ja sehari berbanding budak sekolah sekarang RM3 yang tu pun masih tak cukup.... Model ini aku masih admire hingga ke hari ini..... jawapannya pula aku terima semasa di tingkatan 4 setelah bersabar 2 tahun dengan hadiah model Ironman Triathlon Shock Resist dari abah.



Model ini tidak jauh berbeza dengan model Ironman Triathlon. Selain warnanya yang sedikit kelabu, casingnya dirasakan sedikit berbeza berbanding Casio. Rasa lebih 'keras'. Namun aku tidak berapa suka tulisan pada bezelnya yang hanya diprinted & bukannya engraving.... sebab dalam penggunaan jangka panjang, geseran boleh menyebabkan tulisannya tertanggal & aku lihat banyak sekali model terawal ini telah kehilangan tulisannya & seterusnya mencacatkan rupanya itu. Namun tidak mengapa kerana 'kelemahan' itu mereka telah perbaiki pada model-model terkini.



8 Lap Memory merupakan suatu keistimewaan kepada fungsi jam ini kerana boleh mencatat & merekodkan lap sebanyak 8 bacaan. Mungkin ia mencukupi untuk sukan itu, namun model berikutnya mempunyai memory yang jauh lebih banyak.



Selain fungsi masa, ia juga mempunyai fungsi chronograph (8 memori), timer (3 jenis kiraan masa) & alarm. Suatu yang buat aku suka pada model ini ialah LCDnya. Kebiasaan LCD jam digital adalah 'licin', namun tidak pada model ini yang nampak teksturnya.



Jam Timex quartz dikilangkan di Filipina. Manakala model automatik dihasilkan di kilang mereka di China bermula pada tahun 1995. Bukti bahawa design ini telah dipatenkan di US dicatatkan pada caseback. Informasi yang diperlukan lengkap tertera pada casebacknya.



Model ini mempunyai saiz midsize. Kalau tak salah, ia dibuat untuk saiz tangan perempuan.... tp aku pakai nampak anggun juga ya?



Timex Ironman Triathlon Shock Resist (kiri) merupakan model yang pernah dihadiahkan abah pada tahun 1996 (review mengenainya DI SINI). Pada ketika pembeliannya, model ini mendapat diskaun paling banyak pada ketika itu dengan 40%. Namun, model impian aku cuma diberi 20%. Lepas diskaun pun masih mahal lagi. Disebabkan harga model Shock Resist lebih murah & pada ketika itu, minat aku pada model Casio G-shock pun bermula, model Shock Resist ini dipilih sebagai gantian untuk kedua-dua model yang tak dapat dibeli.... jadi 2 dalam satulah....



Boleh lihat perbezaan saiznya. Saiz tak sama & tebal pun tak sama.



Design berbeza namun jantungnya sama saja. Fungsi juga sama. Bezel Shock Resist itu diperbuat dari getah. Dua-dua jam ni jarang aku pakai. Hanya dijadikan koleksi mengimbau kenangan lalu....

Satu lagi model nostalgia & kali ini dari jenama Timex sudah masuk ke dalam koleksi. Kemanisan nostalgia lalu telah membenarkan kejadian ini berlaku. Jam yang pernah memberikan kenangan manis sangat aku sayang. Walaupun tidak bermakna kepada orang lain, namun sangat bermakna kepada aku....

Leia Mais…

Tuesday, August 17, 2010

SNEAK PREVIEW - my grail watch....

Aik.... lain la pulak tali dia..... ini adalah tali original jam tu.... tali ala Panerai hari tu adalah tali yang aku tukar untuknya..... Hehe... Mungkin terungkai 1 lagi jawapan kepadanya....

Leia Mais…

Sunday, August 15, 2010

Casio F.... model retro yang hidup hingga kini....


Casio F-10.... Barangkali ramai yang tak biasa dengar nama tu. Tapi biasa tengok sebab model F masih dikeluarkan hingga kini. Legasi siri F diteruskan dengan model Casio F-91W.



Casio F-91W

Melihatkan rupanya itu, pasti ramai yang kenal. Tapi ramai yang tak pasti modelnya. Untuk model F, kebiasaannya modelnya akan tertera di bahagian atas seperti model lamanya. Model retro ini dikeluarkan di pasaran kita sejak 1991 & masih dikeluarkan hingga kini mungkin kerana bentuknya yang klasik ini disukai ramai, terdapat permintaan hingga kini, ringkas, fungsi asas & yang paling penting murah. Dengan mempunyai fungsi masa, tarikh, alarm & stopwatch berserta harganya hanya serendah RM50, ia merupakan model Casio asas paling berbaloi untuk dimiliki.

Tapi tahukah anda, bahawa beberapa negara telah mengharamkan model ini di negara mereka kerana dikaitkan dengan pengganas.... Hmm..... Fikir-fikirkanlah siapa yang pengganas sebenarnya.....



Siri F mempunyai model yang pelbagai. Kalau tak salah aku bermula dengan model F-5 yang dikeluarkan pada tahun 1980, sirinya terus diperkembangkan dengan pelbagai model. Semakin meningkat sirinya, makin banyak jugalah fungsinya.



Casio F-10 ini turut dikeluarkan pada tahun 1980. Tidakku sangka ia masih berfungsi dengan baik hingga kini. Model awal F tidak mempunyai fungsi lain melainkan waktu saja. Button yg ada padanya juga hanya ada 2. Ringkas! Mungkin kesederhanaan padanya ini memenjangkan umurnya kerana otaknya tidak berat dengan pelbagai fungsi.



Walaupun siri berikutnya dibekalkan dengan fungsi yang lebih sedikit dari semata-mata penunjuk waktu, apa-apa model F tidak 'lari' designnya. Kondisi F-10 ini sangat memuaskan hati. Nombor LCDnya kini kelihatan pudar sedikit.... itu tidak menjadi masalah kerana apa saja benda manusia buat termasuklah kita sendiri semakin lama semakin kurang potensi diri. Jadi jika hanya LCDnya saja yang pudar, ia masih ada umph!



Casing resin F awal ini turut didatangkan dengan caseback snap-on yang juga diperbuat dari resin. Model terkini diperbuat dari stanless steel & ditambat dengan 4 skru.



Pemakaiannya kini tidaklah janggal kenara bentuk ini masih diterima hingga kini & nilai klasik jam ini sangat kuat. Dengan umurnya sebaya aku, ia merupakan salah satu koleksi Casio aku yang istimewa. Kadang kala aku pakai ke tempat kerja.... ternyata ada juga mata-mata yang memandangnya & terasa aura kewujudannya di tangan aku....

Casio F jam yang bagus?
Ya....

Berbaloi?
Sudah pasti.....

Leia Mais…

Friday, August 13, 2010

Casio nostalgia....

Kelibat Casio ini sudah tidak kelihatan lagi di pasaran. Model ini pernah aku gunakan... jika tak silap aku sekitar tahun 1994-95. Sebenarnya ini bukanlah jam yg pernah aku pakai dulu. Jam yang pernah aku pakai berwarna kelabu.



Jam ini aku beli dulu dengan harga hanya RM29.90 setelah melihat iklannya di surat khabar. Kawan aku yang beritahu mengenainya & mencari keratan akhbar tersebut. Dengan semangat berkobar-kobar, hujung minggu tu dengan seorang diri aku pergi ke pasaraya The Store Sungai Petani semata-mata untuk beli jam ni. Awal juga aku sampai pagi tu & merupakan antara pelanggan terawal yang masuk. Terus ke kedai jam & pilih jam yang diidamkan tu. Berbekalkan duit simpanan sekolah, aku pun pilih warna yang aku suka. Ada 2 warna, kelabu (lining hijau) & kelabu (lining biru muda).



Ada 2 orang kawan aku yang pakai jam yang sama. Kami 3 orang saja di sekolah yang memakai jam ni. Dengan badan kecik & kurus waku tu, jam kelihatan sangat besar dengan saiz badan aku. Aku pakai jam ni tak lama, aku jualnya kepada kawan cuma RM20. Jam ini kini aku jumpa di internet dijual lebih RM100 & ada juga yang jauh lebih mahal untuk jam terpakai. Menyesal juga jual bila ingat balik....



Aku sukakan designnya yang pelik & tak simetri. Mungkin zaman budak-budak dulu yang sukakan fiksyen sains & suka berimaginasi menimbulkan minat untuk memilikinya..... Namun sebab utama untuk aku mamilikinya adalah dek harganya yang cukup murah.... kerana pada waktu itu tidak ada model Casio yang dijual RM30 pun seperti sekarang. Bila ada peluang begitu, aku tak mahu melepaskannya....



Fungsi yang dimilikinya hanyalah asas.... waktu, tarikh & alarm.


Jam ini bukanlah dibuat di Jepun tapi di pasang di Malaysia. Namun sekarang ini Malaysia tidak lagi memasang jam Casio. Jam Casio yang dipasang di Malaysia suatu ketika dulu, kini telah menjadi salah model yang klasik. Kabanyakan Casio sekarang di pasang di Thailand ataupun China.



Memakainya di tangan kini dirasakan sudah tidak sesuai. Namun ia telah mengingatkan kembali kenangan manis suatu ketika dulu. Cerita & sejarah pada zaman menggunakannya dulu kembali bertaut di hati apabila melihat kelibatnya kembali....

Leia Mais…