Friday, June 3, 2011

Seiko 6138-0040 Bullhead.... Seiko Tanduk Lembu!?

Bullhead adalah satu nama yang sinonim dengan Seiko. Nama yang diberikan oleh peminat jam ini mempunyai impak yang tersendiri & namanya itu sendiri sudah menceritakan fizikal jam itu. Boleh dikatakan Bullhead merupakan salah satu siri 6138 kedua termahal selepas 6138-7000 pilot/slide-rule/calculator. Dengan bracelet fishbone ini, harganya boleh cecah lebih dari RM2k.


Ciri-ciri yang sangat unik & ketara serta membezakan ia dari yang lain ialah kedudukan crown & push button yang diletakkan di bahagian atas. Ini menjadikannya sangat unik & berlainan sekali berbanding kebiasaan jam. Orang yang tak minat jam akan tertanya-tanya akan keunikan jam ini kerana sangat berlainan & perasaan ingin tahu itu akan muncul.

Kedudukan crown & push button beginilah yang menyebabkan nama Bullhead itu dipilih mungkin menyamai rupa kerbau/lembu bertanduk. Bila sebut saja Bullhead, pasti imej jam ini yang akan tergambar dalam kepala. Kedudukan itu juga menjadikan design jam ini lebih tebal di bahagian atasnya. Ia juga jauh lebih tebal dari mana-mana adik-beradiknya dalam siri 6138.... kalau tak salah aku la berdasarkan beberapa bandingan koleksi terdahulu aku & beberapa model 6138 yang lain...


Perbandingan saiz antara beberapa model 6138.... dari kiri Bullhead, Panda, Jumbo, UFO & yang paling kanan adalah Helmet 6139. Dari segi saiz, kesemua 6138 mempunyai saiz yang lebih kurang sama, yang membezakan selain design ialah ketebalannya. Dalam semua ini, favorite aku adalah UFO....



-------------------------------------------------------------------



Pelbagai jenama lain juga mempunyai model 'Bullhead' mereka sendiri.... Ciri-ciri yang lebih kurang sama itu memberikan gelaran yang sama. Berikut merupakan beberapa kompilasi jenama-jenama yang mempunyai model 'Bullhead'.

Gambar pinjam.
Alba AKA (kiri) & Pulsar (kanan).... Alba AKA itu sudah tidak dikeluarkan lagi. Alba, Pulsar & Lorus merupakan anak syarikat Seiko. Kedua-dua jam itu menggunakan movement quartz.


Gambar ehsan dari DetikDuaBelas.
Citizen juga turut mengeluarkan model 'Bullhead' atau lebih dikenali sebagai Mickey Mouse. Dikala orang lain menghasilkan 'Bullhead' dengan saiz yang agak besar, Citizen hadir dengan menawarkan saiz yang kecil sedikit. Mungkin nama Mickey Mouse lebih serasi dengannya. Menggunakan movement automatik, ianya mempunyai struktur komponen yang lebih kecil & halus buatannya berbanding Seiko. Harga yang ditawarkan juga tidaklah semahal Seiko Bullhead. Ia merupakan satu pilihan yang tepat untuk penggemar jam chronograph.


Gambar pinjam.
Citizen tidak berhenti di situ.... Kini dengan populariti & kecanggihan teknologi Eco-Drive, mereka menawarkan peminat dengan model high-end yang turut menggunakan teknologi hebat itu dengan model Citizen Eco-Drive CTZ66-0472. Ia dijual pada harga Yen$105000 (Higuchi-Inc).


Ini pula merupakan antara model-model 'Bullhead' keluaran Swiss. Ciri-ciri 'Bullhead' tidak jauh berbeza. Mungkin ada diantaranya menggunakan movement yang sama. Walaupun sama, sudah pasti harganya jauh berbeza mengikut jenama & kelasnya....


Gambar pinjam.
Seiko Prospex SBDP021 adalah suatu model yang agak unik & sangat jarang dijumpai. Jam ini boleh di'berdirikan' begini untuk memudahkan bacaan... mengikut firasat aku la... Mungkin untuk memudahkan bacaan chronograph ketika jam diletakkan di atas meja..... Rasanya tak pernah masuk Malaysia.... & mungkin ianya hanya untuk pasaran Jepun...


Gambar pinjam.
Selain model vintage BullheadSeiko tidak lokek dalam menyampaikan yang terbaik kepada peminatnya dengan memperkenalkan model Seiko IZUL SDAA001 ini. Ia merupakan model chronograph yang dilengkapi movement Spring Drive.... satu lagi teknologi hebat dari Seiko. Jika push button & crown  mana-mana Bullhead berada di bahagian atas, model ini berada di bahagian bawah. Kalau tidak kerana tulisan SEIKO itu, rasanya mungkin ramai yang akan tengok jam ni terbalik....


Gambar pinjam.
Ini pula merupakan Seiko Spring Drive Spacewalk. Turut menggunakan movement Spring Drive, ia dihasilkan untuk kegunaan seorang designer video game yang akan berlepas ke angkasa pada masa itu.

Cerita mengenai penciptaan model ini boleh dibaca pasa link di bawah:



------------------------------------------------------------------




Jika diperhatikan, bahagian atas (push button) adalah lebih tebal & menguncup ke bawah. Ia mempunyai 2 jenis finishing iaitu polished & brushed. Keadaan casing jam ini rasanya masih tidak direfurbish disebabkan mempunyai kesan calar yang halus-halus. Namun keseluruhannya masih berkeadaan baik.


Bullhead yang dipaparkan ini menggunakan cermin akrilik. Untuk membuka cermin, hanya perlu membuka bezelnya saja. Ada beberapa gasket yang berada di bahagian sambungan cermin bagi menghasilkan seal yang baik. 


Keadaan bezel mempunyai sedikit calar di bahagian atas. Model Bullhead mempunyai 2 versi warna iaitu coklat & biru.


Dial bertona cerah di bahagian tengah ini berkeadaan sangat baik & memuaskan. Model Speedtimer dikatakan sangat dicari para pengumpul Seiko. Ada yang mengatakan ia merupakan model pasaran Jepun. Boleh jadi memandangkan tarikh jam ini merupakan bahasa Kanji... Namun aku tak pasti sejauh mana kebenarannya... Mungkin ada rakan-rakan yang lebih arif mengenai hal ini.


Dial dengan 2 register ini mempunyai 2 lapisan dial... memberikan imej yang lebih kemas & standart. Dial register berwarna keemasan dengan brush finished... memberi kontra yang jelas & sesuai dengan kombinasi warna dialnya.


Jarum masih berkeadaan sangat baik namun aku merasakan yang ia telah dicat semula. Tak apalah... asalkan jarum itu adalah untuknya & bukan dari model lain.


Seperti kebanyakan 6138, penutup caseback adalah jenis skru. 


Perkara yang paling menarik perhatian ialah bracelet 'fish bone' ini. Ianya dirasakan sangat sesuai dengan jam ini & membuatkan jam kelihatan sangat cun! Bracelet 'fish bone' diberi nama begitu disebabkan ia hampir menyerupai tulang ikan. Setiap link bracelet hanya disambung antara satu sama lain dengan link kecil di tengahnya. Nampak seperti menyakitkan apabila dipakai namun sebenarnya ianya sangat selesa.


Tengok macam besar, memang besar pun... tapi rasa sesuai juga dengan tangan aku ni. Untuk pakai ke tempat kerja setiap hari aku tak begitu berminat sebab ianya agak tebal bila dikenakan kameja lengan panjang. Imej yang ditampilkannya berbeza dari 6138 aku yang lain. Jiwanya juga berbeza....


Pemakaiannya di rasakan berat di bahagian atasnya... pendapat aku la.... Mungkin disebabkan ianya lebih tebal di bahagian atas. Mula-mula pakai rasa pelik juga... tapi lama-lama aku dah boleh terima & serasi dengannya.

Seiko Bullhead adalah suatu sejarah yang kekal hingga kini... Ianya masih menjadi pujaan & diingati serta merupakan jam yang di admire ramai. Suatu yang digemari pengumpul adalah kerana harganya tidak begitu ketara turunnya malah seolah-olah sudah ada harga syiling untuk jam ini. Jika berhajat di hati... apa salahnya hadiahkan diri anda jam yang menarik ini... 

13 KOMEN ANDA:

Zuhaimie bin Manaf said...

Mmg best...agak2 tuan dia nak jual tak?

duniajam said...

Alamak! Tuan dia dah jual dah sebenarnya..... huhu

sah_kul said...

Bagus betul artikel ni. Sarat dengan informasi dan panduan berguna. Ibarat lampu yang menyuluh di waktu gelap. TK :)

Pencinta Masa said...

DJ, aku terpesonala dengan Seiko Izul tu. Mana nak cari?

duniajam said...

Cikgu Zul... terima kasih banyak.... mampu takat ni je... huhu....

duniajam said...

Pencinta Masa....

Susah nak jwb... kompom takda kat sini... adoi la....

Pencinta Masa said...

Macam ni aku nak kena cari jalan pi seminar ka, workshop ka, atau meeting kat Jepun ni ... ha ha!

duniajam said...

Hah! Kalau camtu, mmg boleh sgt dah. hehe

Suka Jam said...

Erk!! Mcm kenal je jam ni.. wakaka!!
Lama dah aku tak bukak blog. Cuti bro!!

duniajam said...

Haha... Nasib baik ada org kenal... Hehe... Bestnya cuti!

yahoo said...

salam bro...agak2 nk polish bg kilat camtu, camne ek? aku ade seiko5 7009-6030..jeles plak tgok jam bro pnye jam

duniajam said...

salam bro....

Biasanya aku pakai autosol ja.. Lps settle dgn autosol. Aku gosok plak dgn kain polish. Makan masa skit. Mungkin kena ulang banyak kali.

Tapi kalau guna autosol, kene cuci sampai berseih saki baki yang termasuk kat celah2 jam.

mr**D said...

ohh...dh taw sebab apa pgl bullhead..hehehe...aku ada 1..tp crown tu ilang..crown tu yg ejas waktu kn..??hehehe..sory..aku xtaw sgt...hihi...klaw spa2 ada info mna nk dpt ...leh bg taw x....??thnks