Tuesday, June 7, 2011

Pernah tengok?

Ini bukanlah jam meja atau jam loceng.... tetapi adalah jam dari kokpit jet pejuang zaman perang di Vietnam. Ada yang mendapatkan sumber dari pesawat-pasawat tempur yang terhempas di sana & mungkin ada yang dapat dari pesawat yang ingin dilupuskan. Kebanyakannya, jam ini datangnya dari Vietnam. Ada pelbagai bentuk & jenis jam sepertimana jam tangan juga.


Jam ini mempunyai fungsi chronograph selain menunjukkan masa. Ada juga jam chronograph yang lebih kompleks. Seperti tenteta darat, tentera udara sangat pentingkan masa. Jadi dengan adanya jam dengan kelebihan ini, ia sangat berguna dalam misi mereka.



Keadaan jam ini sangat baik & fungsi chronographnya masih boleh digunakan. Dua push button padanya itu bertindak seperti crown untuk mengunci jam & sebagai button chronograph.



Keadaan jam ringkas sahaja. 2 batang skru yang menonjol itu adalah sebagai penambat jam ini pada kokpit kapal terbang. Walaupun dah tua, keadaan jam ini sangat memuaskan hati... tunggu sehingga kita lihat 'jantung'nya pula...



Keadaan movementnya sangat bersih tanpa sedikit kecacatan. Keadaan movementnya boleh dikatakan mint. Movement boleh hack & komponen-komponennya yang besar itu memudahkan kita memahami pergerakannya.



Jam ini kini telah diberi nafas baru oleh tuannya. Kini ia menjadi suatu perhiasan meja yang cukup unik... Aku terasa nak memilikinya juga nanti. Nak pasang kat Beetle aku... ekekeke....

9 KOMEN ANDA:

sah_kul said...

Pasang...jgn x pasang...jgn lupa masukkan skali bucket sit pilot dlm beetle tu...gerenti menang autoshow..:)

24 JAM said...

yg bole ku katakan...rare n collectable...

Suka Jam said...

Uih mana nak cari lagi tu wei, kena cari kat lelongan di eropah nu kot? Jam perang ni rare giler!!

duniajam said...

sah_kulm kena pasang sayap plak pastu.. keke

duniajam said...

24 JAM, yg ni mmg sangat collectible... Hehe.

duniajam said...

Suka Jam, pyh nak cari yg elok & murah. Kat ebay mahal belaka... Huhu

Pencinta Masa said...

Apa brand? American or Russian?

duniajam said...

tak pasti plak bang... huhu

Quicklyman said...

OmegaSeamaster is loving the vintage Timex. Don't know if I'll be trading my Omega Seamaster anytime soon though.
www.omegaseamaster.co.uk