Thursday, January 27, 2011

Pernah tengok benda ni?

 Sudu? Bukan..... Sudip? Bukan..... Garfu? Kompom lagi bukan.... Aku pertama kali juga tengok benda ni sebenarnya. Nampak antik sungguh....


 Pelik sungguh benda ni & aku takda idea pada mulanya pasal setiap satunya mempunyai perbezaan & saiz yang tersendiri.


 Yang ni lain pula design dia & tertera SWISS pada pemeganganya... Hmmmm... Masih blur?


 Mari kita tengok kepelbagaian yang ada..


Nak buat burger benjo boleh, mungkin kena buat banyak-banyak...


 Pemegang telur? Entah la Labu....


Ini clue & jawapannya... ia sebenarnya adalah pembuka caseback jam. Pasti ramai yang belum pernah tengok benda ni. Gelak sakan aku masa tengok tulisan-tulisan ni. Paling tak tahan tengok CITIZEN tu. Antik betul & kedai jam sendiri pun terkejut tengok benda n & pelik bagaimana tuannya mendapatkannya. 

Menurut tuannya, beliau mendapatkan alat ni sikit demi sedikit dari banyak tempat samada kedai jam lama & kedai-kedai barangan antik & ia juga mengambil masa yang cukup lama untuk mempunyai bilangan koleksi seperti sekarang. Kedai jam yang melihatnya pula yang ingin beli dari beliau. Ekeke... Sebenarnya ada banyak lagi yang aku tak paparkan. Yang ditayangkan hanyalah sebahagian. 

Siapakah tuannya? 
Tips: Pernah mengikuti perjumpaan H4U tempoh hari... 

Mungkin kita boleh melihatnya di perjumpaan H4U akan datang & aku cuba minta tuannya bawa alat ni untuk tatapan kita di perjumpaan akan datang... Insyaallah...

Leia Mais…

Tuesday, January 25, 2011

Pembuka bicara....

Lama rasanya aku tak update blog... keadaan & komitmen kerja buat aku tak mampu nak update sangat blog... Terima kasih kepada pembaca blog kerana saban hari mengunjungi blog ini.


Sebagai permulaan, suka saja aku menyatakan bahawa perjumpaan Horology For Unity akan diadakan lagi pada tahun ini.... sekiranya ramai mengiginkan ia dibuat sekali lagi....insyaallah... Seperti biasa sedikit survey akan dibuat seperti sebelum ini. Sekiranya mendapat maklumbalas positif, insyaallah perjumpaan akan diteruskan lagi.

Leia Mais…

Sunday, January 16, 2011

Berita H4U keluar lagi!

Seperti keluaran lalu, berita mengenainya keluar dalam akhbar The Star dalam sisipan mStar (hanya di Lembah Klang)... Kepada rakan-rakan yang tak berpeluang mendapatkan akhbar The Star hari ini, diharap gambar ni dapat mengubat perasaan itu....

Leia Mais…

Saturday, January 15, 2011

PENGUMUMAN!!!

Kepada semua rakan2.... artikel perjumpaan H4U akan keluar buat kali-2 dalam paper THE STAR dalam sisipan mStar pada hari esok (Ahad) 16 Januari 2011.... Pastikan anda dapatkan naskah anda nanti...

Harap maklum...

Leia Mais…

Perjumpaan H4U kecil-kecillan bersama Nazri Time As It is...

 Perjumpaan ini diadakan secara mengejut & pemilihan tempat juga adalah last minutes disebabkan hujan lebat... Kedatangan aku ke bahagian selatan atas sebab kerja sangat dialu-alukan oleh ramai rakan-rakan. Jemputan demi jemputan aku terima samada rakan-rakan zaman belajar, sahabat sekampung mahupun sahabat jam, aku terima sejak kedatangan aku di sini dihidu ramai... Terima kasih semua & aku sangatlah terharu. 

Nazri TimeAsItIs sanggup datang bertemu aku di hotel... Terima kasih bro. Sebelum sampai, perut aku dah lapar gila, aku 'tibai' dulu nasik goreng kampung ditemani Seiko UFO... jarang benar aku pakai jam ni jalan jauh... nampaknya ia tidak mendukacitakan aku. Aku sangat teruja memakainya. Aku jemput juga saudara Shidi, namun apakan daya beliau kerja malam ni... takpa bro...insyaallah Ahad ni kita jumpa kalau takda aral melintang... 

Perjumpaan ini adalah perjumpaan pertama aku dengan rakan-rakan jam H4U untuk tahun ini. Ini suatu permulaan untuk perjumpaan H4U kali kedua yang mungkin akan berlangsung Disember nanti jika tiada aral melintang & berkemungkinan H4U akan menjadi perjumpaan tahunan kita!


 Sebelum datang, Nazri tanya nak pakai jam apa... apa lagi bro.... jam besday lah... inilah dia! Tahniah bro...Aku harap akan dapat gak hadiah camni tahun ni... Harap-harap bini aku baca la nanti... Wakaka... 


 Casio G-Shock G-1200 suatu hadiah kejutan yang bermakna buat sahabat kita Nazri dari isteri tercinta... Best betul! 


 Jam ini mempunyai fungsi yang perlbagai & complicated.... terbayang gak aku kalau jam ni berjenama Swiss... Sudah tentu harganya akan melonjak di antara RM3-4k.. ataupun mungkin lebih jika dibandingkan dengan harga Edox berkaliber quartz... Jam yang bersaiz besar pada aku ini mempunyai design yang tough serta mempunyai combinasi warna & design dial bak instrument kapal terbang.


 Ia ditemani dengan 2 Seiko 6138....


 ... nampaknya Seiko Samurai turut serta.... namun....


 ... ia adalah saat-saat terakhir aku bersamanya.... isk...


Terima kasih Nazri kerana sanggup meluangkan masa bersama tadi... Terima kasih kerana bawa anakmu... terubat juga rindu aku... Haha... Terima kasih kerana belanja aku makan tadi... Jangan terkejut dengan rupa aku sekarang wahai kawan-kawan semua... Selamat Tahun Baru 2011...

Leia Mais…

Wednesday, January 12, 2011

Casio Trisports - analog-digital yang yang sudah tiada....

Casio yang dipaparkan ini mempunyai kod TRI-10W yang mana ia kini sudah tiada lagi di pasaran. Model ini kalau tak salah aku dikeluarkan pada tahun 1995. Suatu ketika dulu ia pernah menjadi idaman aku, yang pada ketika itu di tangan aku tersemat Casio Databank 50. Berdasarkan namanya TRISPORTS, aku andaikan bahawa jam ini dibuat untuk sukan Ironman... sukan 3 dalam satu yang mana menggabungkan berenang, berbasikal & berlari. 


Tiada maklumat lanjut aku perolehi mengenai jam ini di internet. Apa yang cuma diceritakan adalah dari pendapat & penilaian aku terhadap jam ini. Aku memperolehinya dari seorang seller dari US. Jam ini adalah NOS. Tiada bateri mahupun tali dibekalkan & aku mengambil risiko kerana seller sendiri tidak pasti ianya masih berfungsi atau tidak. Gambaran yang aku peroleh suatu ketika dulu masih melekat dalam ingatan & telah menjadi igauan untuk suatu jangkamasa... yang seterusnya menyebabkan aku memburunya..... syukur pemburuan aku telah memberikan hasil & impian aku terlaksana juga walau terpaksa tunggu 15 tahun lamanya... namun risiko perlu aku ambil....


Setelah sampai di tangan aku, bateri & tali baru di pasang & aku bersyukur jam berfungsi dengan baik. Keadaan jam adalah seperti yang dinyatakan memandangkan ianya NOS. Tiada calar ataupun apa-apa kecacatan padanya. Ia mempunyai 3 push button & satu crown.. di mana 2 button berwarna kuning. Adalah suatu kebiasaan bagi Casio lama mempunyai button fungsi utama yang berwarna begini. Perbezaan ini sengaja dibuat untuk memudahkan penggunaannya. 


Apa yang menarik perhatian adalah bentuk & designnya yang pelik. 4 'bonjolan' yang timbul itu dibuat seolah-olah jam ini mempunyai bezel pada bahagian atasnya. Ia hanyalah sebagai dekorasi & memberikan alasan begitu. 


Jarang sekali untuk kita jumpa model analog-digital yang diasingkan begini. Kebanyakannya dibuat bahagian digital berada sekali bersama-sama bahagian analog samada di bahagian bawah dial ataupun sebagai latar belakang. Perbezaan ini menampakkannya tersendiri.


 Dialnya kemas & ringkas. Jarum keemasan & besaiz besar & nampak sporty. Ia mampunyai luminous berwarna putih.


Inilah rupanya di dalam gelap. Ia tidaklah terang & jauh berbeza jika dibandingkan dengan lumibrite Seiko. Ia juga tidak bertahan lama.


Paparan LCD digital dengan latar belakang berwarna coklat serasi dengan warna dial. Walaupun saiznya kecil, namun ianya jelas. Dalam mode TIME, paparan LCDnya boleh ditukar sebagai penunjuk hari & tarikh sepertimana gambar kecil di bawah itu.


Ia mempunyai 4 fungsi iaitu, STOPWATCH, TRISPORTS (swim, bike & run), ALARM & TIMER. 
Tiada buku manual dibekalkan semasa pembelian ini.


Seperti biasa, caseback Casio akan menampilkan info kebiasaan pada kebiasaan modelnya. Ianya masih MADE IN JAPAN.


Pemakaiannya tampak sporty & menarik. Tidak terlalu besar atau terlalu kecil. Memang sangat sesuai untuk aktiviti sukan. Bukan saja ianya memang ringan, malah fungsinya itu berguna untuk aktiviti sukan yang berkaitan.

Model Trisports ini tidak lagi aku jumpai di mana-mana kedai. Mungkin anda pernah terserempak atau pernah mempunyainya. Sekali sekala memakai jam Casio yang agak 'berumur' ini boleh mengembalikan memori pada saat-saat zaman kehadirannya.... MANIS!

Leia Mais…

Tuesday, January 11, 2011

Video game Nintendo... suatu nostalgia berharga...


 Suatu benda yang generasi sekarang terlepas adalah permainan konsul lama... mungkin sudah boleh dikategorikan sebagai vintage kerana sudah melebihi 20 tahun ini.... Permainan konsul masih ada lagi namun sudah moden dengan animasi grafik yang mengagumkan & ciri-ciri yang sangat comlicated & advanced. 

Konsul Nintendo ini hadir dalam hidup aku sekitar tahun 1987 yang mana aku baru saja darjah satu pada ketika itu. Kalau tak silap aku, ia mula dikeluarkan pada tahun 1986... sehingga kini, ia masih kelihatan hebat! Pada ketika itu, kalau tak salah, satu lagi yang popular juga adalah Atari. Keadaannya masih baik tanpa sebarang kerosakan & beberapa tahun lalu aku pernah gatal tangan pasangkannya kembali kerana 'rindu' kepadanya..... yang mengejutkan aku, ia masih beroperasi dengan baik!

Semasa awal pembeliannya, aku satu-satunya di taman perumahan itu yang mempunyai permainan ini. Maka pada ketika itu, rumah aku merupakan pot lepak paling meriah. Sampai orang yang tak kenal pun boleh tau datang rumah aku tengok. Depa mai bukan nak main, tapi nak tengok. Selepas itu kawan-kawan teracun, maka perlahan-lahan menyaksikan sorang demi sorang beli. Tapi bukanlah Nintendo, tapi jenis yang masukkan katrij kat atas.. lupa pulak namanya. Ia dikeluarkan beberapa tahun selepas Nintendo dikeluarkan.


 Zaman dulu, katrij besar-besar. Katrij Nintendo ini besar tapak tangan. Masa itu juga permainan-permainan ini sangatlah popular... yang paling popular pada ketika itu... Super Mario Bros. 


 Ini pula adalah keluaran seterusnya. Katrijnya kecik, separuh dari Nintendo. Kawan-kawan aku pakai jenis ni. Aku tak boleh pinjam kalau takda adaptor macam yang kat bawah tu. Masa tu bertukar katrij adalah perkara biasa. Aku & sahabatku Amar selalulah pi kedai di pekan beli game baru. Yang bestnya, kami beli & balik main... kalau tak best, kami pi tukar balik ambik game lain. Haha... Masa tu mahal betul satu-satu katrij ni. Ada yang sampai RM100.. memang masa tu sistem bertukar game la jawabnya. Ada pula satu katrij yang ada bermacam-macam game.... 4 in 1, 6 in1, 10 in 1, 40 in 1... pendek kata lagi banyak game dalam tu lagi best & sempurnalah game tu.


 Sistem Nintendo ni istimewa & unik. Sepertimana masukkan kaset video VHS dulu, ianya juga sama. 


 Katrij dimasukkan ke dalam sampai rapat & kemudian ianya ditekan ke dalam (gambar kanan). Lepas tu, tekan button power.  Konsul ni dah merasai banyak kesengsaraan aku semasa bermainnya... pernah kena ketuk & hempuk sebab aku 'kalah'. Salahkan konsul sebab aku main tak lepas-lepas. Haha.. Tapi ia masih setia berfungsi dengan cukup baik & masih senyum kepadaku.... 

Ingat lagi masa mula-mula bermain.... game Exerion. Game jet tembak-tembak di angkasa lepas. Bila aku tekan kiri, aku pun turut senget ke kiri.... kalau kanan, kepala aku pun turut senget ke kanan... kalau tekan button & 'watak' game tu tak megikut kehendak aku, aku akan bangun & berjalan sekali.... kononya nanti 'dia' akan pergi ikut kehendak aku... wakakaka...


Ini adalah screenshot Super Mario Bros... game lagenda... Aku rindu betul saat-saat tu.... Pernah suatu ketika dulu aku main sampai habis level dengan satu nyawa... masa tu cekap la.. sekarang ni level 1 pun boleh game over. Haha..


Dulu aku & kawan-kawan suka main ramai-ramai. Aku & Amar suka buat tag team. Kami dua selalu main sama-sama.. Antara game yang kami suka main sama-sama... GI Joe, Contra, Double Dragon, Rockman... Kami main sampai habis game tu... kenangannya waktu tu...


Screenshot Contra
Apa yang budak zaman sekarang ada sangat berbeza. Mereka tidak merasai perubahan ini sepertimana evolusi telefon bombit yang pada ketika itu sebesar briefcase... Sapa ada waktu tu boleh kata orang kaya... Semua orang akan jakun tengok sebab tak ramai orang ada & sangat-sangat mahal harganya! Kebanyakan budak sekarang tidak appreciate dengan apa yang ada malah kondem lagi mak bapak kalau beli henfon yang tidak menempati citarasa mereka. Dalam kes game konsul ini, mungkin ada yang tak berpuas hati kalau di hadiahkan Playstation 2... sebab nak PS3... 

Kepada mereka yang sebaya ataupun seangkatan dengan aku, mungkin posting ini dapat mengimbau kembali gadget & perkembangan zaman 80-90an yang pada ketika itu kita sangat admire & sangat-sangat ingin memilikinya... namun tidak berdaya.... mungkin ada di antara kita hanya mampu memilikinya sekarang ini... bersyukurlah dengan apa yang apa....

Leia Mais…

Saturday, January 8, 2011

SNEAK PREVIEW - my grail watch....

Logo pengenalan yang semua orang tau.... aku tak faham apa nombor itu maksudkan....
 berdasarkan tulisan stiker tu seolah-olah menunjukkan design jam ini sudah dipatenkan....

Sedikit masa lagi persoalan ini akan terjawab.... rakan-rakan yang datang masa perjumpaan hari tu sudah tau..


Leia Mais…

Wednesday, January 5, 2011

Helbros.... suatu sejarah silam....

Suatu nama yang kurang diperkatakan kini adalah Helbros. Pencarian aku mengenai jenama ini tidak menemui banyak informasi. Helbros diasaskan oleh Helbein Brothers pada tahun 1913. Mereka merupakan watchmaker Swiss German berkelas sederhana yang mempunyai matlamat untuk menghasilkan jam berkualiti yang mampu dimiliki.

Mereka menghasilkan movement mereka sendiri & ini boleh kita lihat pada catatan pada movement mereka dengan kod PUW XXXX. Beberepa jenis movement dihasilkan contohnya seperti automatik, jam dengan kemampuan menentukan lunar time & termasuklah movement 'electric'. Aku mohon maaf kerana kekurangan maklumat mengenai sejarahnya. Mungkin sifu-sifu boleh bantu menceritakan dengan lebih lanjut mengenainya. 

Dalam rentetan sejarahnya juga, pemilik syarikat Helbros beberapa kali bertukar milik. Mungkin disebabkan itu, ada jam-jam Helbros ada yang tertera Swiss ataupun Germany untuk model vintage.... Jadi adakah masih wujud jenama ini? Ya... namun aku tak pasti samada ia masih dikeluarkan lagi atau tidak.. kerana model baru mereka kini pada aku sudah hilang serinya..... kerana ia kini sudah diambil alih syarikat Jepun kalau tak salah aku berdasarkan beberapa web yang menjual jenama ini. Ia tidak lagi menggunakan movement mekanikal kerana kini ia adalah quartz & jenamanya kini sebaris dengan jenama-jenama butik....




Ini merupakan kompilasi antara beberapa model mereka kini. Nampaknya design mereka kini lebih meniru jenama-jenama lain, harganya murah, quartz & jam-jam ini bolehlah dikategorikan sebagai homage... Pada hemat aku, model vintage lebih mempunyai 'kick'...



Model ini merupakan antara jam vintage terawal aku miliki. Gabungan jam lama dengan kamera lama memberikan aura klasik berkuasa dua. Kamera itu pernah aku gunakan semasa darjah enam tahun 1992. Design jam ini tersendiri... & mempunyai nilai klasik yang tersendiri. 'Nilai' ini jarang dijumpai pada banyak model vintage lain memandangkan kebanyakannya tidak mengunakan movement in-house seperti Helbros. Walaupun namanya kurang dikenali, design begini sangat sukar dijumpai & jika digandingkan dengan jam-jam vintage lain pasti jam ini lebih terserlah.


Casing base metal dengan gold plated ini masih berkeadaan baik tanpa kesan 'penurunan' yang ketara. Casing bersaiz lebih kurang 33mm (tidak termasuk crown) merupakan saiz standart pada zamannya. Crown tidak bertanda berkeadaan baik namun sudah longgar.


Dial berkeadaan sangat baik tanpa sebarang sentuhan penambahbaikan. Jarumnya juga berkeadaan sangat baik. Mempunyai penunjuk hari & tarikh, di mana perletakkan penunjuk hari pada kedudukan yang istimewa di bahagian tengah dial. 


Dial yang melengkung ini memberikan rupa yang berkilauan pada kebanyakan sudut pandangan. Ia dibuat dengan cukup baik & berkualiti... hasilnya inilah... dah berpuluh tahun umurnya, ia masih kelihatan kacak! Sepertimana dial yang melengkung, jarum saat & minit turut melengkung juga. Suatu ciri vintage yang sudah hilang pada jam model sekarang.


Kedudukan penunjuk harinya itu pada kedudukan  yang lari dari norma kebiasaan jam, malah ia juga dibuat melengkung! Tertera dengan jelas sekali tulisan GERMANY pada dial pukul 6 yang menunjukkan dari mana asalnya... 


Caseback skru juga berkeadaan sangat baik. Perkataan 10 MICRON G itu pernah memberi persoalan & keraguan untuk aku memakainya kerana mempunyai perasangka ianya adalah emas tulen. Disebabkan itu, aku tidak memakainya. Kepercayaan itu diperkuatkan lagi dengan warna emasnya itu yang tidak 'turun' seperti kebanyakan jam lain. Aku tidak begitu arif mengenai jam-jam lama begini & persoalan itu dijawab oleh sifu aku & suatu kelegaan kerana boleh memakainya kerana ia hanyalah plated. Caseback itu sendiri mempunyai ring skru luaran yang bertindak sebagai kunci. Ia perlu dibuka dahulu & kemudian penutup dikeluarkan.


Bahagian dalamnya juga mempunyai sijil peranakan yang jelas.


Movement automatik 17 jewels ini berfungsi dengan cemerlang. Ia juga mempunyai keupayaan kunci (winding). Tak banyak jenama yang mempunyai movement in house sendiri. Sayang sekali legasi & sejarah mereka sudah mati & tidak diteruskan lagi kerana kualiti movement boleh dikatakan sangat baik & memuaskan. Walaupun sudah lama, ia berkeadaan bersih & masih berfungsi dengan baik. Berdasarkan gerakan jarum saat, aku andaikan ia mempunyai kelajuan 18000bph. 


Movement PUW 1363 ini sudah dipatentkan & tiada jenama lain boleh menirunya... 
....sayang sekali ia tidak lagi wujud & dikeluarkan lagi...


Pemakaian jam ini selesa ringan. Seperti tidak terasa ia ditangan. Tali dark brown yang dikenakan padanya memberikan rupa yang sangat segak & sangat sesuai ia dipakai ke majlis formal ataupun kerja.

Helbros sudah tinggal sejarah... walaupun ia masih wujud. Kerana sejarah pembuatan jam mereka sudah tidak diteruskan lagi. Sayang sekali kerana sejarah pembuatan jam mereka juga tidak begitu diperkatakan. Mungkin kerana beberapa kali pemindahan milik serta namanya kini sudah diberi nafas baru oleh Jepun membuatkan 'sejarah' yang sepatutnya dibawa bersamanya pada model baru itu hilang walaupun tertulis SINCE 1913 pada dial. Bagi aku, model vintage lebih mempunyai 'nilai'... malah lebih 'bernilai' dari kebanyakan jenama vintage lain yang kini sudah sepi.....

Leia Mais…

Saturday, January 1, 2011

Jam replika - Seiko SNAA95P1 Sportura

Dunia horologi kita menjadi kacau bilau dengan wujudnya jam replika. Jam-jam ini meniru hampir 100% jam asli, diperbuat menggunakan material yang murah & movement yang murah serta kualiti buatannya juga tidak begitu baik. Tujuannya... untuk memperdaya sesiapa yang melihatnya serta mempercayai ianya adalah jam original & memberi peluang untuk membeli jam dengan rupa yang sama dengan original dengan harga yang murah. Sambutan awal tahun baru 2011 aku mulakan dengan suatu artikel mengenainya.. Ada beberapa largi artikel telah aku buat mengenai jam replika. Anda boleh layari artikel yang lepas.

Aku tidak ada masalah kepada sesiapa yang membeli jam replika kerana itu adalah kehendaknya & dia pun tahu itu adalah jam replika. Aku juga pernah memiliki jam replika suatu ketika dulu. Ramai juga kawan-kawan aku mempunyai jam replika & mereka ada sebab sendiri untuk membeli & aku sangat menghormati mereka.

Namun yang menjadi masalah ialah mereka beli jam itu tetapi tidak mengetahuinya ia adalah jam replika & bermati-matian cakap ia adalah jam original. Seller pula tak bagitau status sebenar jam tu malah dia juga mengatakan jam tu adalah original. Aku berasa kasihan kerana mereka perhabis duit yang banyak untuk memiliki jam yang mereka sangkakan original. Bukan semua orang mampu, mempunyai ekonomi yang kukuh & senang untuk membeli jam seperti orang lain. Ada yang terpaksa simpan duit bertahun-tahun, bekerja keras siang malam semata-mata untuk memenuhi impan memiliki jam idaman.... Bayangkan perasaannya jika dia tahu jam miliknya itu adalah replika setelah bersusah payah untuk mendapatkannya.... Ini suatu yang aku tak dapat terima. Sesuatu perlu dilakukan...


 
Ini bukanlah jam replika... tapi adalah model original Seiko SNAA95P1 Sportura.


Ini pula adalah model SNAA95P2 (model bertali kulit) milik saudara Koleksi Jam Maximus. Terima kasih kepada beliau kerana membenarkan aku untuk menggunakan gambar jam miliknya khas untuk artikel ini. Menurut beliau.. semoga ia bermanfaat.


Ini pula model replikanya.... Siapa sangka Seiko juga ada replika kerana ramai yang beranggapan replika hanya wujud pada jam Swiss. Jangan tertipu kerana Casio RM50 juga ada tiruan juga... Aku agak terkejut juga masa mula-mula melihatnya... Model ni pun ditiru! Ada beberapa lagi model ditiru termasuklah diver SKX007 mahupun Monster. Layari TheTick-TheTick & Detik Dua Belas untuk melihatnya.



Lihatlah perbezaan & persamaan jam replika dengan yang original (kanan). Jika tidak perhatikan betul-betul pasti ada yang membelinya. Mujur juga seller ini jujur dalam perniagaannya & meletakkan jam ini bersama-sama dengan jam replika yang lain. Bila jam ni di tangan, barulah nampak ada benda yang tak kena. Aku tak adjust masa pukul 10:10 sebab tuan kedai dah adjust masa ikut waktu yang sebenar. Aku menghormatinya & tidak mahu ganggu. Syukur juga kerana beliau tak kisah untuk aku mengambil gambar.


Perkara pertama yang kantoi ialah jarumnya... itu benda pertama aku kenal pasti semasa mula-mula melihat dialnya. Buatan keseluruhan jam ini tidak kemas & ia bukanlah hasil kerja Seiko & tidak sepatutnya bukan begitu.


Replika (kiri) vs original (kanan).
Kita bandingkan pula dengan jam original milik saudara Maximus. Segala tanda itu adalah perbezaan yang nyata. Memang sekali imbas sama, tapi jika kita tahu ciri yang original, kita tidak akan mudah tertipu.
  1. Jarum saat chrono replika merah berbanding yang original yang sepatutnya oren.
  2. Register untuk alarm (anak panah hijau) itu berlainan dari yang original.
  3. Subdial (anak panah biru muda) sepatutnya tidak flat seperti replika (kiri).
  4. Jarum jam/minit (anak panah ungu) sepatutnya berwarna putih.
  5. Hour marker yang sedikit berlainan (bulatan coklat)
  6. Marker kecil saat pada chapter ring tiada pada jam replika (bulatan merah).
  7. Terdapat lebihan gam pada jam replika (bulatan kuning) & tekstur dial berkotak agak besar & tidak kemas buatannya.



Kita tengok pula dari pandangan lain untuk lebih jelas... Tengok tanda-tanda tersebut. Jelaskan perbezaannya? Jelas sekali tarikhnya setaputnya tidak berlatar belakangkan putih (bulatan kuning).


Finishingnya jelas tidak kemas. Alur brushed finishing tidak kemas, tidak halus & tidak selari.


Extension lug tidak kemas buatannya & begitu juga yang lainnya.


Hah! Inilah ciri-ciri paling besar, mudah lihat & senang dikenali. Model Sportura & Velatura sepatutnya mempunyai caseback seperti gambar kanan (original) & bukannya 'flat' seperti di kirinya (replika).


Ini juga ciri yang jelas sekiranya ciri-ciri pada dial sukar dikenal pasti. Ye la kan, bukan senang nak kenal pasti apa yang ada pada dial... nampak lebih kurang sama ja. Tetapi kekemasan lain yang sepatutnya ada pada Seiko kita mudah kenal pasti. Lihat tulisan SEIKO itu. Jelas sekali ia berbeza dari yang original seperti dalam gambar kecil itu. Jenis font berbeza & kurus berbanding asalnya.


Ini adalah jam original. Lihat tulisan SEIKO pada clasp & lihat kualiti braceletnya... 


Perkara asas yang perlu diambil tindakan:
  1. Tahu ciri-ciri original. Bagaimana nak tahu? Study dulu jam tu betul-betul & tengok/survey banyak kedai untuk melihat, kenal & mengetahui jam original.
  2. Tahu harga yang sepatutnya untuk jam itu. Sebab jika dijual rendah dari harga yang sepatutnya & ia pula jam baru.... pastinya ada suatu yang tidak kena.
  3. Jangan terlalu ghairah dengan harga murah yang ditawarkan. Study dulu bro.
  4. Pegang & hayati betul-betul jam itu sebelum seluk poket ambil duit... Jangan terburu-buru dalam pembelian anda.
  5. Tahu ciri-ciri besar Seiko.... umpamanya untuk jam ni finishing, tulisan SEIKO & rupa caseback.
  6. Tahu apa yang anda buat.....

Di harap sedikit sebanyak informasi ini berguna untuk anda. Mungkin ada beberapa fakta aku tertinggal, tetapi sekurang-kurangnya anda tahu bagaimana untuk mengenalpastikannya. 
Berhati-hatilah dalam setiap pembelian anda.

Leia Mais…