Sunday, April 25, 2010

Preview - Orient Star Professional Diver 300m

Minggu lepas aku ke kedai jam di Penang. Saja ke situ sambil makan angin. Singgah pun sebab nak tengok jam Orient Star Professional Diver lepas dapat tahu dari sahabat ex001 yang dah ke situ sebelum ni.

Payah nak jumpa Orient Star berbanding Orient Pro-Diver. Aku tak pasti mengapa ada perbezaan ni & adakah kemungkinan Orient Star Pro-Diver untuk pasaran Jepun? Mungkin juga & mungkin juga tidak. Sebab tidak seperti Seiko, setahu aku semua model Orient adalah Made In Japan. Sebenarnya Orient merupakan milik syarikat Seiko (kalau tak salah aku), namun kedua-duanya berasingan dalam menjalankan perniagaan mereka.... walaupun begitu, sedikit sebanyak teknologi mereka dikongsi bersama.

Jika dibandingkan antara Orient & Seiko, harga kedua-duanya amat berbeza. Orient dijual lebih murah dari Seiko. Jika dilihat model Orient yang complicated yang mempunyai pelbagai complication, harganya jauh lebih murah dari Seiko yang mempunyai kelebihan yang sama. Jangan pula menganggap movement mereka sama kerana mereka membangunkan movement mereka secara berasingan & mempunyai watchmaker yang berlainan.

Model diver 300m bolehlah di kategorikan sebagai model diver high-end. Kita ambil Seiko Marine Master 300m & Orient Star Pro-Diver 300m ini sebagai contoh. Marine Master dijual lebih kurang RM8k, manakala Pro-Diver ini pula dijual pada harga RM6.3k. Teknologi Pro-Diver sedikit sebanyak di ambil dari Seiko high-end itu. Dari segi movement, tidak dinafikan movement yang digunakan Seiko itu jauh lebih baik.

Kita bandingkan pula dengan Orient Star Pro-Diver ini dengan Orient Pro-Diver. Harga kedua-duanya juga jauh berbeza & sudah pasti nama Orient Star itu lebih melonjak nama & juga harganya. Orient Star dijual pada harga RM6.3k, manakala Orient dijual pada RM4.9k. Yang aku perasan, harga Orient di mana-mana kedai sama saja tak kira model.


Gambar diambil dengan kamera handphone. Overexposed la plak....

Kedua-dua jam didatangkan dengan kotak yang cukup eksklusif bersama-sama dengan tali getah & alat pembuka pin. Tiada apa yang berbeza sangat antara keduaduanya melainkan warna dail & logo Orient/Orient Star. Orient Star didatangkan dengan 3 pilihan warna dail, hitam, kuning & hitam dengan kekemasan gold seperti ini, manakala Orient dengan 2 pilihan warna iaitu hitam & oren. Caliber yang digunakan adalah sama, cal. 46N4A.


Pada aku, gabungan emas & hitam ini sangat kena & memikat. Lebih cantik berbanding oren. Mungkin sebab aku dah banyak sangat tengok jam oren kot. Bila tengok yang ni, nampak kelainan skit. Tapi yang membuatkan lebih teruja melihatnya tu adalah nama Orient Star itu. Terus terasa jam mahal & berstandart tinggi.

Jam dibina dengan cukup kukuh & sangat solid. Shapenya membuatkan aku teringatkan Sumo yang kebetulan aku pakai waktu tu. Bezel juga solid dengan insert bezel yang nombor & tandanya itu dibuat engraving dengan cukup kemas.

Binaannya cukup kukuh. Aku cari gambar potongan casing tak jumpa di internet. Dalam katalog boleh lihat binaan casingnya sangat tegap, tebal & sangat solid. Cerminnya cukup tebal & dipasang dengan cukup utuh. Cerminnya itu adalah jenis sapphire dengan coating anti-reflection. Perincian yang dilakukan pada casing membolehkannya menahan tekanan tinggi saturation diving pada 300m. Dengan melihat gambar potongan casing itu saja pun buat aku sangat tertarik untuk memilikinya suatu hari nanti.

Movement yang digunakan padanya tidak berkeupayaan hack ataupun winding seperti Seiko. Selain mempunyai tarikh pada dail, ia juga mempunyai penunjuk power reserve pada pukul 1. Yang menarik mengenai Orient, gerakan yang sedikit sudah cukup untuk membolehkan jarum saat memulakan gerakan. Goncangan yang sedikit sudah boleh menampakkan kenaikan pada jarum power reserve.


Clasp terasa sangat ringan & tegap. Aku yakin diperbuat dari titanum. Tag dengan tulisan Jepun tu menyakinkan aku jam memang datang dari Jepun. Tiada apa yang mampu aku cakap lagi memandangkan aku tak dapat belek jam dengan lebih lama & membuka plastik itu memandangkan jam ni dah ada orang booking.

Perbezaannya dengan Orient Pro-Diver boleh dilihat pada link di bawah:
http://duniajam.blogspot.com/search/label/Orient.

Kesimpulan, kalau sedang mencari-cari jam diver Jepun 300m , jangan terlepas pandang jam Orient/Orient Star ini. Harga yang ditawarkan jauh lebih murah berbanding Seiko & menawarkan kemampuan & kelebihan yang juga hampir setaraf dengan Seiko. Jam diver Citizen didatangkan dengan teknologi terbaru mereka iaitu Eco-Drive. Citizen Ecozilla 300m adalah model yang pada aku Aku rasa ia tak termasuk dalam liga ini memandangkan movement yang digunakan bukanlah automatik. Jika anda tidak kisah apa jenis movement, Ecozilla menawarkan suatu lagi kelelebihan & kelainan yang tidak dipunyai oleh kedua yang lain itu & harganya juga jauh lebih murah. Boleh dijadikan pilihan jika anda sendang mencari-cari kelainan.

Citizen Ecozilla 300m titanum.

Selain casing titanum, ia juga mempunyai versi casing stainless steel. Namun, sangat sukar nak menjumpai model ini tambah-tambah lagi abangnya Autozilla yang berkemampuan selaman 1000m.



-----------------------------------

Suatu penghargaan....

Agak terkejut sebenarnya kerana kunjungan aku kali ni membuahkan rezeki yang aku tak sangka-sangka. Disebabkan aku selalu beli jam dari kedai ni & baik dengan taukehnya, aku dapat hadiah misteri.... Ini hadiah kerana selama ni support mereka. Alangkah seronok & bertuahnya rasa bila diri kita dihargai orang. Bukanlah aku meminta, tapi tak sangka bila terjadi...


Ish..... apa dia ni?



Wah.... dompet!


Dompet yang dibuat cukup kemas ini terasa lebih istimewanya apabila....


... ia adalah dompet dari Orient. Lagilah teruja.... bukan saja jam berjenama Orient.... dompet juga Orient.


Bahagian dalam juga terdapat nama Orient padanya.


Dulu aku pernah dapat katalog khas Orient darinya. Dia hanya ada 2 katalog tu & dia bagi kat aku satu sebagai pelanggan istimewa. Aduh.... bertuahnya rasa. Alhamdulillah... Persahabatan bersama taukehnya selama ini bukanlah hanya sebagai pelanggan, tetapi lebih dari itu. Tak semua orang/taukeh kedai mampu buat sepertimana taukeh ni & aku belum berjumpa dengan orang sepertinya....

Kedainya di mana?
Kedai Jam Fah Shing,
Penang Road,

Penang.


Boleh tengok dalam lebel Kedai Jam. Jika anda ke kedai itu.... beritahulah dari mana anda tahu kedainya & nama aku. Kemungkinan anda akan mendapat harga istimewa darinya.


Leia Mais…

Friday, April 23, 2010

Penyu mendarat di Utara

Sudah lama rasanya menanti kehadiran 'penyu' ini. Penantian yang sekian lama membuahkan hasil yang sangat memuaskan hati dengan kehadiran spesis yang hampir pupus ini. Dengan berlabuhnya ia di Dunia Jam, maka lengkaplah satu lagi koleksi diver Dunia Jam. Masih ada beberapa tempat masih belum terisi....


Tumpuan mata beralih kepada spesis pelik yang terdampar ini. Fokus setiap mm badannya melahirkan satu perasaan ingin tahu.... ingin tahu apakah jenis spesisnya, bentuknya, dari mana asalnya, sejarah yang dibawanya serta pelbagai lagi perasaan ingin tahu...

Ikutkan hatiku, masih lama lagi perjalanan 'penyu' ini ingin ku susuri.... nampaknya terhenti & sampai di penghujung jalan dengan kunjungan aku ke rumah bro Hassan tempoh hari. Macam tahu-tahu saja, bro Hassan keluarkan koleksi 'penyu' miliknya di saat-saat akhir kunjungan.... Undian di buat antara semua yang ada dari segala segi, maka terbitlah pemenangnya pada kaca mataku.... Sebelum tu sedikit cerita mengenai sejarah Seiko diver....


---------------------------------


Sejarah permulaan suatu ciptaan terulung....



Seiko 6217.... inilah detik permulaan dunia diver Seiko....
(gambar diambil dari http://mollewatch.webgain.se)

Cerita mengenai Seiko diver bermula pada tahun 1965 dengan keluarnya model pertama yakni moyang segala Seiko diver iaitu 6217. Sebagai pencetus dalam siri diver pertama keluaran mereka, ia menampilkan caliber 6217 dengan 17 jewels. Daya ketahanan selamannya adalah sehingga 150 meter. Setakat ini belum pernah aku bertemu mata dengannya & rasanya harganya kini dah cecah RM3k.

Mereka memperbaharui design serta menampilkan ciri-ciri baru dalam keluaran diver mereka selepas itu dengan memperkenalkan siri 6105 pada tahun 1968. Mereka memperkemaskan design casing dengan bentuk cushion case yang pada ketika itu Doxa telah pun hadir dengan sinaran yang cukup terang..... the world first orange dial watch....

Seiko 6105-8110

Ia masih mempunyai kekuatan daya selaman 150 meter seperti sebelumnya namun menampilkan movement terbaru iaitu 6105 yang mempunyai kelebihan hack. Ia juga sangatlah sukar dijumpai kini & mahal harganya. Rata-rata orang menjualnya lebih RM1.2k di internet malah ada yang capai lebih RM2k bergantung kepada kondisinya. Model atas merupakan salah satu milik bro Hasan yang sangatlah cantik. Jam yang refurbished sebegini cantik sangat sukar didapati dengan hasil yang sebegitu rupa.


Seiko 6306..... 6306!?
(gambar diambil dari http://www.network54.com)

Hampir 10 tahun selepas itu, iaitu pada tahun 1976, Seiko mengejutkan dunia lagi dengan kehadiran dua model terbaru iaitu 6306 & 6309. Bentuknya kini nampak lebih mantap serta lebih menawan. Jarumnya juga telah diberikan nafas baru.

Mungkin ramai yang tidak tahu akan kewujudan model Seiko 6136 yang juga merupakan model yang sangat-sangat rare di pasaran dunia. Janganlah terlalu mengharap untuk mendapatkannya kerana ia merupakan model JDM. Sekali pandang tiada bezanya kerana bentuk keseluruhannya sama seperti 6309. Perbezaannya terletak kepada jantungnya. Ia menggunakan cal. 6306 dengan 21 jewels (6309 mempunyai 17 jewels) yang boleh hack & penunjuk hari Kanji/English. Namun ia hanya dijual sehingga tahun 1981 sahaja. Manakala 6309 terus dijual sehingga 1988. Hmm... Sejak dulu lagi Jepun telah memberikan yang lebih baik kepada rakyatnya berbanding orang luar. Sepatutnya kita pun kena buat begitu, ini tidak..... malas aku nak membebel....

Model 6309 mempunyai model lain juga yang mempunyai bentuk yang berlainan & lebih slim iaitu 6309-729x (x mewakili 0, A & B). Dalam kes ini, 6309 yang aku maksudkan adalah 7040.

Seiko sangat aktif dalam memberikan pembaharuan serta mereka tidak jemu serta tidak lokek memberikan yang terbaik kepada pembelinya. Setiap model mereka didatangkan dengan movement yang berbeza. Kepelbagaian yang ditampilkan pada setiap model mereka telah menaikkan nama mereka sebagai pengeluar jam berinovasi & telah mencorak dunia horologi. Pembeli, peminat & pengikut mereka yang semakin bertambah juga telah menaikkan semangat mereka lagi untuk terus berjuang memberikan yang terbaik.


Seiko 7002

Hadirnya Seiko 7002 telah memberikan suatu lagi peluang untuk peminatnya merasai suatu lagi hidangan terbaru Seiko. Perbezaan antara model sebelumnya sangat ketara baik dari segi bentuk apatah lagi movementnya. Pembaharuan yang diberikan mereka membuatkan peminat tidak jemu untuk memiliki satu lagi keluaran tarbaru Seiko yang menampilkan ciri serta ketidaksamaan dari yang sebelumnya.

Movement
7002 memberikan sedikit kelainan di mana ia hanya mempunyai tarikh & tidak mempunyai penunjuk hari seperti sebelumnya. Design casing nampak lebih terkini seiring dengan trend pada zaman keluarannya iaitu pada tahun 1988. Namun jika dilihat jarum serta bezelnya adalah dari 6309. Dari segi ketepatan menunjukkan waktu, tidak dapat dinafikan kerana sejak dari datuknya 6105 lariannya berada pada 21600bph. Iaitu berada pada tahap Hi-Beat.



Seiko 4205
(gambar diambil dari http://www.21jewels.com)

Untuk tidak menghampakan kaum wanita, Seiko turut mengeluarkan model 4205 yang bersaiz kecil 33mm & 37mm. Model ini sedikit berbeza dari keluaran lain kerana saiznya yang kecil serta hanya mempunyai penunjuk tarikh seperti 7002. Yang menarik mengenai movement jam Seiko wanita, jika tak salah aku... ke semua jam Seiko wanita boleh kunci (wind). Kenapa begitu ya?



Seiko 7S26 (SKX007J)
Bond.... James Bond....

Tahun 1996, Seiko 7002 digantikan dengan Seiko 7S26. Keluaran terbarunya tidak banyak berubah. Model di atas merupakan model SKX007J atau turut dikenali sebagai SKX Bond yang mana huruf 'J' itu mewakili keluaran dari Jepun dengan tanda 'Made In Japan' pada dail & SKX007K pula merupakan siri untuk pasaran antarabangsa. Tak perlu bimbang kerana sehingga kini ia masih dikeluarkan.

Perubahan tidak begitu ketara dari segi bentuknya. Ia tampil dengan casing yang nampak lebih angular berbanding casing 7002 yang membulat di semua bahagian. Untuk tidak menghampakan peminat, ia didatangkan dengan movement terbaru iaitu 7S26 yang kini banyak digunakan pada model Seiko 5. Kini peminat tidak akan terlupa hari lagi kerana model terbaru ini mempunyai penunjuk hari. Ia juga kini lebih gagah dengan tahap selaman sehingga 200 meter. Suatu pencapaian yang membanggakan. Sebab itu model vintage Seiko lebih mengujakan pada aku sebab model-modelnya menggunakan movement yang berbeza. Model terbaru Seiko, terutama Seiko 5 menggunakan enjin yang sama saja. Hanya casing saja yang berbeza. Aku hanya mencari jam Seiko dengan movement yang berbeza.

Kini Seiko telah menampilkan pelbagai lagi keluaran terbaru mereka & setiap tahun pasti ada model terbaru Seiko diver. Pada aku, model vintage diver Seiko mempunyai aura tersendiri untuk menarik peminat memburunya berbanding keluaran terbaru. Sejarah & 'nilai' yang dibawa oleh model-model ini lebih kuat & menarik jalan penceritaannya.....


--------------------------------


Seiko 6309-7040 kembali....


Model Seiko diver ini tergolong dalam keluarga 6309 yang mula dikeluarkan pada tahun 1976 & model terakhirnya dikeluarkan pada 1988. Ia dikeluarkan untuk menggantikan bapanya iaitu model 6105-8110. Seiko 6309-7040 merupakan suatu model yang mendapat rating tinggi untuk model Seiko diver vintage. Ramai yang sukakannya terutama design cushion case casingnya itu yang sangat selesa di tangan & mantap bentuknya. Talinya aku dah gantikan dengan tali getah ala Oris William F1 yang lembut & selesa.



Lihat saja design casing stainless steel yang unik ini. Bentuknya ini telah memberi nama 'Turtle' kepadanya. Bentuk casing seakan penyu & bezel bertindak sebagai cengkerangnya. Kreatif sungguh siapa yang menamakannya ni... Aku sukakan jam vintage yang kalau direfurbished, adalah secara keseluruhan. Bukannya hanya di beberapa bahagian saja. Alang-alang refurbish, biar semuanya refurbished.... Kalau boleh aku nak yang seoriginal mungkin. Lepas tu kalau aku terasa nak refurbish sendiri aku tak kisah asalkan aku dapat yang original....

Maklumat tambahan... Selain namanya Turtle, ia juga dikenali sebagai Suwa.



Mempunyai diameter casing 43mm dengan panjang lug to lug 46mm, ia bukanlah jam yang kecil. Namun saiznya sesuai dengan kebanyakan saiz lengan menusia. Rasa besar tak dirasakan dengan keselesaan yang diberikannya. Saiz lug 22mm sangat sesuai dengan saiz casing itu sendiri. Tiada crown guard yang tersembul keluar dari casing... cukup dengan kebijaksaan fikiran dengan membuatkan casing itu sendiri yang bertindak melindungi crown dengan baik. Ciri yang unik ini sudah tidak wujud di mana-mana model Seiko diver kini. Itulah salah satu sebab yang menjadikannya jam terunik & highly collectible di kalangan pengumpul jam diver.



Casing solid & mantap. Bentuknya ringkas namun memikat. Dengan bentuk yang sedikit melengkung ke bawah itu, ia menyumbangkan kepada keselesaan ketika memakainya. Gigi bezel dua layer memberi genggaman yang cukup baik pada jari memutarkannya. Sentuhan polished finishing diberikan kepadanya bermula dasi sisi casing sehinggalah ke caseback.



Nampak seperti cengkerang penyu dari pandangan ini. Bahagian sisi berbentuk seperti kawah & rasanya design seperti ini diperturunkan kepada anaknya Sumo. Kita lihatnya selepas ini...



Walaupun ia sudah berpuluh tahun umurnya, namun rupanya itu cukup memikat bagi sesiapa yang mencari kelainan & merupakan salah satu jam wajib dimiliki bagi penggemar diver. Bahagian sisi cukup berkilat & kelainan yang dimilikinya ini berbanding jam lain membuatkannya sentiasa disebut-sebut penggemarnya.



Design bezel diperturunkan dari datuknya 6217. Walaupun telah lama bersemadi, DNA bezel yang diperturunkan dari generasi ke generasi ini masih kelihatan segar. Paling membanggakan designnya masih dikekalkan sehingga kini. Jadi semua orang dah tahu dari mana datangnya design yang evergreen ini. Bezel masih berkeadaan baik, namun putaran bezel sangat ketat. Mungkin sebab lama tak 'main' bezel tu. Putaran bezel Seiko diver vintage tidak seperti model terkini. Ianya boleh diputar dua hala.

Movement 6309 diperbaharui dengan penambahan penunjuk hari yang mana tidak wujud pada ayahnya 6105. Namun masih mengekalkan bilangan jewels 17 dengan kekuatan 21600bph. Dengan tahap selaman 150 meter, sudah cukup membanggakan kemampuannya itu pada zamannya. Memandangkan dah tua, aku tak berani nak selamkannya secara sengaja. Bila dah tua, banyak bahagian dah sakit & longgar. Aku tak ada masa lagi nak membuka & melihat bahagian dalamannya itu.



Cermin hardlex kristal tebal & flat masih berkeadaan elok tanpa kesan calar. Rasa terselamat kerana bezel lebih tinggi dari cermin. Kawan aku ada dua jam ni. Salah satunya dah ditukar cermin cembung macam Monster. Nampak sangat mengancam. Terasa juga nak buat nanti. Chapter ring masih kelihatan sempurna dengan tanda yang masih jelas.

Jarum sudah menunjukkan usianya yang lama. Dengan pemerhatian yang teliti, sebenarnya jarum jam itu bukanlah miliknya. Mungkin samada ia telah ditukar ataupun telah di lume-kan semula sebelum ini. Salah satu ciri pengenalan originalnya ialah pada warna lume marker & warna lume jarumnya. Model 6309 ini sepatutnya mempunyai warna lume yang putih dalam keadaan cerah. Dalam gelap akan kelihatan hijau. Jika warnanya hijau dalam keadaan cerah, ia bukanlah miliknya tapi model yang lain. Untuk jam aku ni, lume jarum jam berwarna hijau. Jarum saat & minit berwarna putih. Ada juga dail original yang lumenya dari putih dah bertukar kekuningan.



Dail berwarna hitam ini masih berkeadaan baik walaupun terdapat sedikit rupa dimamah usia. Tertera perkataan 'JAPAN 6309 - 704L T' pada dail. Aku masih tidak pasti apakah yang sepatutnya tertera di situ. Kalau tengok keadaan dail & jarum, aku andaikan dailnya adalah original & memang patut ada tulisan JAPAN di situ. Ada juga yang aku jumpa, tertera perkataan yang cukup panjang. Kita lihat kemudian....

Ramai penjual & pemilik telah menukar dail aftermarket di mana terdapat pelbagai warna dail & ada yang tiada pula perkataan JAPAN pada dail. Aku lebih sukakan dail dengan perkataan begini. Sekurang-kurangnya aku tahu ianya original & keekslusifan Made In Japan terasa apabila melihatnya.

Ini suatu lagi ciri pengenalan originalnya. Dail sepatutnya berwarna hitam termasuklah apa yang dah dicatatkan tadi. Dengar cerita ada juga dail original berwarna biru & merah namun aku tak pernah jumpa yang original begitu di sini ataupun di internet. Warna-warna lain yang wujud itu merupakan dail aftermarket yang dicipta oleh mereka yang kreatif untuk mempelbagaikan rupanya. Ada di antaranya cukup cantik dipandang & nampak unik pula.



Kepelbagaian dail Turtle...


Kelihatan jam ini telah direfurbished dengan cukup cantik. Dail berwarna hitam dengan warna lume putih melambangkan miliknya. Perkataan JAPAN tertera dengan sangat jelas. Sah ini adalah dail aftermarket & bukannya dail original. Lihat perbezaannya dengan gambar di atas tu. Tulisan dail original halus & sukar dibaca dari jauh.


Apa yang disebutkan tadi untuk dail original adalah seperti tulisan panjang di bawah dail tu. Inilah yang dimaksudkan tadi. Terdapat tulisan yang panjang & sukar dibaca. Ini salah satu ciri pengenalan dail original menurut kata otai jam. Namun ini tidak berlaku pada jam ini.... perhatikan betul-betul, akan nampak 'CASED HONG KO'..... sepatutnya dail original tertulis 'CASED HONG KONG'. Kesimpulannya? Dail ini adalah aftermarket.


Sah aftermarket. Tertera nombor '6309-735M R' pada dail & font SEIKO sedikit berlainan dari original. Bukan itu saja, bentuk marker & lume juga sangatlah berlainan. Aku bukannya nak cari kesalahan. Cuma nak tunjukkan perbezaan & kepelbagaian yang orang buat pada jam mereka. Ada macam-macam design yang mereka buat pada jam kesayangan mereka ini. Ada yang cukup padu & menarik sekali.


Ini pula dail & jarum milik 6105.


Dail ini adalah seperti jam aku. Cantik & nak cari satu untuk jam aku nanti. Terasa nak refurbish semula jam tu. Kalau nak cari dail baru seperti original, carilah dail sebegini.


Biru? Dail memang untuk 6309-7040, namun bukanlah dail original.


Suatu pembaharuan yang pada aku cantik. Memang ada pelbagai dail aftermarket di pasaran untuk model Turtle ini. Bila jam dah cukup terkenal & menjadi buruan ramai, maka banyaklah juga barang aftermarketnya.


Nampak dail sudah dimamah usia. Namun tiada perkataan JAPAN pada dail.
Adakah bukan dipasang di Jepun?


Dail aftermarket ini digandingkan bersama insert bezel pepsi.
Suatu pendekatan yang berbeza tapi menarik.


Dail merah ini cukup cantik. Ia memang dibuat untuk Turtle.
Perhatikan jarumnya itu.... berwarna keemasan.


Aku pernah tengok dail kuning sebegini sebelum ini. Rasa macam dibuat sendiri. Maksud aku dail tu dicetak sendiri & segala garisan kelihatan seperti dibuat dengan tangan. Tulisannya juga berbeza dari yang sepetutnya. Walaupun kemas tapi dapat dikenal pasti dari hasil kerjanya.


-----------------------------


......bersambung lagi ceritanya.....



Seperti yang dikatakan tadi, bezel jam ni agak ketat. Masa tengah 'main-main' bezel... tiba-tiba "ting" (aku bunyi sendiri sebab tak tau bunyi camno...)..... bezel tercabut!!! Alamak! Bila pasang balik, bezel loosed terus. Tiada bunyi "tik" lagi.... Alamak sekali lagi!!!



Bila tengok pada bahagian yang sepatutnya ada ball bearing pada tempatnya.... tiada ball bearing tu lagi (gambar 1). Hanya spring yang tertinggal di dalamnya. Hmmm... Ball bearing itu akan masuk pada bahagian bawah bezel yang bertakuk-takuk itu (gambar 2). Itulah yang menyebabkannya berbunyi "tik". Tips yang aku dapat, ball bearing itu boleh diambil dari mata pen. Suatu tips yang cukup bagus.



Bahagian bawah casing & caseback cukup berkilat & masih berkadaan baik. Sebab itu casing stainless steel digunakan tambah-tambah lagi untuk jam diver. Seperti jam diver lain, crown Turtle adalah skru-down. Tertera lambang lagenda tsunami pada caseback. Dari bacaan nombor siri, kita boleh tahu tarikh lahirnya. Ia dilahirkan pada bulan Julai 1984 dengan keluaran ke 3017.



Salah satu sebab aku pilih jam ini adalah kerana movementnya. Lihat saja betapa cantik & bersih movementnya. Tiada kecacatan yang aku dapati pada movement ini. JAPAN! 6309A! Sah original Made In Japan.



Banyak masa aku habiskan masa nak pilih jam ni. Movementnya ini memukau aku untuk terus memilikinya. Ia mempunyai 17 jewels dengan gerakan 21600bph. Memberi bacaan yang tepat untuk suatu jam automatik & bergerak dengan sangat lancar.



Cushion cased itu sendiri sudah selesa & tali getah yang aku tukar ini menyumbangkan lagi perasaan selesa itu. Talinya cukup lembut & push-button clasps memudahkan pemakaian. Jam tampak tegap & unik di tangan. Sekali pandang tak cukup kerana tak puas memandangnya sekali. Ianya memberikan aura yang cukup berlainan dari jam-jam diver lain. Tidak banyak jam diver dengan cushion case seperti ini lagi sekarang.

Jam dengan bentuk begini tidak akan hadir lagi walau 10 tahun lagi. Jika anda berkenan & terjumpanya di mana-mana, teruskan niat untuk memilikinya. Jika terasa sukar nak cari, bro Hassan Detikduabelas masih memiliki beberapa lagi Turtle untuk dijual. Jangan lepaskan peluang untuk dapatkannya satu sementara stok masih ada.



------------------------------------


Seiko Turtle vs Seiko Sumo


Bila Turtle bertemu Sumo.... sukar nak dibayangkan jika ianya adalah penyu sebenar bertemu dengan ahli Sumo. Gandingan begini hanya wujud & logik bila ianya adalah objek kesayanya kita.... JAM.


Gandingan ini menampilkan 2 generasi yang berbeza dengan 2 perspektif yang berbeza. Bukanlah Sumo diilhamkan dari Turtle 100%, namun susur galurnya memberikan maksud dari mana datangnya.... masakan ada yang baru jika tiada yang lama... Kedua-duanya sangat berlainan dari segala segi. Kedua-duanya membawa jiwa yang berlainan & aura yang berlainan.


Persamaan wujud pada posisi crown di pukul 4. Perletakan crown pada pukul 4 dapat menghalang ia dari mengganggu perkerakan tangan ketika memakainya terutama sekali ketika menyelam. Bentuk yang berbeza dalam banyak keadaan.... tetapi....


.... rupa-rupanya shape sisi casing diperturunkan juga kepada Sumo. Sebab itu Sumo juga unik. Unik dengan hasil seni yang mengagumkan. Jarang sekali ada jam diver yang mempunyai bentuk yang agresif & berbeza sebegini. Aku tidak mahu menceritakan setiap mm bahagian kedua-duanya secara mendalam, cukuplah dengan sedikit penceritaan & biarlah anda sendiri menilainya....


Trademark Seiko diver terletak pada lambang tsunami itu. Kedua-dua jam mempunyai casing yang mantap & cukup kemas buatannya. Kedua-duanya merupakan jam yang cantik & sangat berbaloi untuk dimiliki.

Sekiranya anda belum pernah tengok secara live, cubalah dulu. Mungkin anda akan terpegun & terasa keunikan yang dibawa oleh Turtle. Walaupun jam ini telah lama, tapi ia merupakan lagenda yang tidak dapat dilupakan. Ramai pemilik jam ini sangat berpuas hati sehinggakan ada yang memilikinya lebih dari dua.

Pendapat aku..... tiada apa yang mampu diungkapkan lagi selain dari perkataan.... PUAS HATI.... tempat 6309 telahpun terisi.... 6105 masih kosong.... Adakah itu yang bakal dimiliki? Segalanya mungkin....

Leia Mais…

Tuesday, April 20, 2010

Projek frame 'gambar'....

Sejak tengok frame yang bro Ijan buat dulu, dah bagi inspirasi kat aku masa tu. Rasa macam nak buat sendiri. Cuma belum dapat idea macam mana nak buat tanpa tempah frame di kedai.... Projek tergendala berbulan-bulan selepas tu...

Jam-jam untuk projek aku dah ada.... jam-jam lama yang tersimpan dalam kotak. Ada yang hampir 20 tahun tersimpan dalam kotak & ada yang lebih tua dari umur simpanannya dalam kotak. Dari dia dimamah usia dalam kotak gelap gelita... lebih baik aku tonjolkan dia supaya dapat ditonton dalam keadaan cerah sentiasa...


Rentetan cerita aku ke Ikea dulu.... Masa berjalan-jalan dalam tu, aku ternampak frame gambar ni.... Yang syoknya, wife aku yang bagi idea... "ni bolehlah boh jam abang".... Hah! Teng kiu sayang..... Bagi aku idea kembali.... projek aku yang tergendala dulu boleh dimulakan balik. Muahahaha....

Yang menarik pasal frame ni, ruang antara kad board dengan cermin jauh. Ruang tu muat untuk jam. Untuk projek terulung ni, aku beli satu ja. RM32 kalau tak salah aku. Ada macam-macam saiz, & aku rasa ini yang terbaik pasal jam pun tak banyak. Nak letak 2 ja. Itu pun jam Timex winding aku yang dah rosak.


Projek dimulakan dengan susunkan jam atas cermin. Dari hanya 2 jam, terus jadi banyak ni. Dari tersimpan, baik aku letak dalam frame. Boleh juga aku tengok. Kalau ikutkan, nak letak jam bersama talinya. Tapi tak lepas, sebab frame pendek. Perlu frame yang lebih besar untuk itu.


Kad board dalam tu tebal dengan kawasan tengah tu untuk diletakkan gambar saiz berapa R pun tak pastilah. Aku letak kertas warna peach sebagai gantian....


Dari sedikit..... bertambah la pula jam-jam tu. Dari tersimpan saja yang lain tu, aku letak sajalah kat sini. Macam-macam penggayaan aku cuba...


Lurus tegak camni... Warna kertas peach tu macam tak sesuai sebab tak 'bangkit'.


Berterabur camni & lebih berterabur pun ada..... tapi terhenti lagi projek sebab tiba-tiba terasa malas nak buat..... berminggu-minggu lamanya.....


.... episod baru bermula semalam bila tahap kerajinan kembali dalam diriku... Aku tukar kertas tengah tu kepada merah. Nampak garang & sesuai dengan kehendak projek ni.


Susun balik.... belakang jam aku letakkan double sided tape. Tapi masa ni belum lekat lagi.


Susun lagi. Nampaknya sususan ni paling aku suka & sesuai dengan latar belakang merah tu pada pandangan aku.


Selesai sudah... & aku gantung di ruang tamu. Best juga jeling-jeling kat frame tu. Cantik atau tidak pada pandangan orang itu bukannya satu persoalan lagi. Persoalannya adakah kita terasa kedamaian dengan melihatnya? Asalkan mata kita cantik sudah memadai jika orang lain menilai dari perspektif yang lain.


Nampaknya projek aku ini berjaya.... mungkin akan berambah lagi dengan projek frame jam pasar malam pula. Sedikit-sebanyak ingatan vintage aku dapat dikembalikan dengan melihat jam-jam itu. Memori setiapnya tidak sama & manis-manis belaka walau ada jam yang aku bawa bersama-sama dalam tragedi kemalangan.... Kisahnya cukup jelas dengan keadaan jam yang bercalar-balar....

Ruang tamu ku kini dihiasi dengan tayangan jam-jam. Walaupun jam dalam frame tidak lagi menunjukkan waktu.... tapi setiap satunya dapat menceritakan kisahnya yang tersendiri. Banyak cerita boleh dicoretkan dalam satu frame gambar itu....


Leia Mais…