Tuesday, October 20, 2009

Kuala Muda selepas 4 tahun...

Sabtu lepas (17.10.2009), aku & isteri pergi repair aircond Beetle. Awal pagi dah keluar dari rumah ke kedai aircond di Sungai Petani (SP). Risau juga sebab takut kedai tutup sempena Depavali. Lega, sebab kedai buka & aku pelanggan pertama pula. Dah lama berpanas dalam kereta tu, nak jalan-jalan ada aircond rasa seronok skit. Tapi kalau naik Beetle, buka tingkap lebih seronok sebenarnya & thrill serta lebih nikmat... lebih 'feel'. Akan rasa lebih dekat dengan environment & feel lebih best dapat hirup udara sesuatu kawasan yang dilalui. Susahnya nak cerita....

Lepas settle bab aircond, kami tak tau nak ke mana. 'Pekena' nasik dulu di Restoran Ikan Bawal (destinasi pilihan utama untuk makan tengah hari kalau ke SP), atas dari kawasan Bakar Arang menghala ke Butterworth & tak jauh dari simpang ke Tikam Batu. Aku sangat syorkan kepada kawan-kawan yang berkesempatan ke SP untuk menikmati kelazatan nasik di restoran ni. Restoran ini menyajikan pelbagai makanan & kalau ke situ, orderlah set nasik ikan bawal. Sedap beb! Diorang jual set ikan bawal (nasi putih, ikan bawal goreng, kari kosong + ulam) mengikut bilangan tukang makannya. Harga berpatutan. Kalau dah order, jangan lupa order sekali kari ayam kampung. Pergh! Walla....!!!

Tanya isteri nak ke mana lepas tu, dia tak tau... aku pun tak tau. Nak pusing SP, dah macam kampung sendiri. Kami ke Megamall Penang. Selam sambil minum air sebenarnya.... nak ushar jam sekali. Kompleks besar & agak memeningkan kepala cara susun atur kedai-kedai dalamnya. Tak tau nak ke mana dulu sebab banyak lorong. Cari kedai jam tak jumpa yang best. Telefon kawan tanya kat mana, dia bagi guide.... jumpa juga akhirnya. Jumpa 4 kedai saja. 1 kedai jual jam yang agak berjenama. Tapi boleh nampak macam-mana sales kedai-kedai jam kat situ bila masuk & tengok jenama yang ada, susun atur jam & kabinet serta layanan. Nampak seperti sales di kedai mereka tak begitu memberangsangkan. Ada kabinet Oris, tapi di gantikan dengan jenama lain. Ada juga kedai yang jual macam-macam model sampai penuh display. Tapi harga mahal dari kebiasaan. Layanan?... aku tak terima langsung di semua kedai aku pi. Failed!

Kesimpulannya.... mungkin depa dah banyak duit & tak mau duit aku kot... mungkin depa menilai orang dari segi material (mungkin pakaian aku macam orang miskin kot. Aku tengok bila orang yang berpakaian 'cantik' skit masuk, punyalah layan. Orang tu tak beli pun. Akibat merajuk, aku tak pi dah kedai sombong camtu. Umph!)... mungkin juga sales depa sangatlah bagus sampai mencukupi untuk hari tu & mungkin juga depa hanya layan orang yang memang betul-betul nak beli jam & soal itu ini kat depa. Kedai camni, aku hanya pi sekali saja. Ada kedai yang aku pi jual jenama biasa-biasa ja & model yang ada pun sikit ja, tapi layanan... Best! Kedai camni, walau aku pi banyak kali & tak beli, depa tak jemu layan aku. Orang camni, best buat kawan. Aiseh, tersasar jauh dari cerita yang sepatutnya pulak. Bukan apa, saja nak bangkitkan kejadian yang mungkin menimpa kawan-kawan lain juga.

Lepas takda arah tujuan, kami keluar dari kompleks tu & mencari arah baru. Nak test aircond sama. Masa pun dah pukul 5, kami memacu roda Beetle ke Pantai Merdeka pula. Tapi ubah plan bila teringat aku pernah ke Kg Kuala Muda suatu ketika dulu.

Disember 2005 menyaksikan suatu peristiwa yang sangat mengejutkan dunia apabila tsunami melanda Asia Tenggara. Takziah aku ucapkan kepada semua mangsa yang terlibat termasuklah ahli keluarga aku di Acheh. Al-Fatihah untuk mereka....

Walaupun tempias ke Malaysia tak begitu teruk, namun cukup memeritkan kepada mereka yang terlibat. Salah satu tempat yang terjejas teruk ialah di Kuala Muda. Kuala Muda terletak berdekatan dengan laut. Ya la, dah nama pun kuala.... tapi tak semua tempat yang bernama kuala tu 'kuala'.... Kg Sungai Muda & Kg Tepi Sungai merupakan penempatan yang betul-betul berada di sekitar laut lepas di kawasan tu. Kedua-dua kampung ini terjejas teruk apabila tsunami melanda di mana rumah-rumah penduduk hanya berada dalam 100-200m dari laut. Banyak rumah rosak teruk & kenderaan hanyut. Aku pernah ke sana dengan keluarga untuk melihat dengan lebih dekat. Ramai rakyat Malaysia yang bersimpati datang menziarahi mangsa. Bantuan kerajaan dari segala segi termasuklah rumah, datang tanpa putus-putus. Terima kasih semua....

Tak beberapa lama lepas aku melawat ke kampung tu..... semasa aku & kawan serumah Cikgu Rodi berkonvoi motosikal untuk ke kampung dari KL, kami bertembung dengan sekumpulan konvoi motosikal besar dari Singapura di R&R Tapah. Kami bertolak dalam pukul 5 pagi & sampai R&R dalam pukul 6. Aku tak pasti pukul berapa depa bertolak dari S'pore sebab dalam 10 minit lepas kami sampai, depa pun sampai. Tak pelik, sebab ada seketul moto, Suzuki Hayabusa depa boleh cecah 320kmj. Perkenalan yang singkat telah membawa kemesraan walaupun pertama kali berjumpa. Ini adalah perkara biasa untuk mereka yang pakai moto besar. Yang ada tu, akan faham maksud aku ni. Dulu aku minat gila dengan moto besar & pakai gak lah beberapa ketul dulu. Tapi semuanya 400cc saja. Takda rezeki untuk melonjak yang lebih besar.... sekarang, tiupan angin dah beralih arah kepada jam (minat aku yang paling lama) setelah kecewa dengan moto....

Geng S'pore ajak kami untuk ke Kuala Muda. Depa nak tengok keadaan selepas tsunami di sana. Kawan aku (Cikgu Rodi), bersetuju untuk jadi tour guide depa. Aku tak ikut pasal ada sebab musabab yang tak dapat elak. Depa jalan dulu sebab nak ke Perak & akan telefon Cikgu Rodi bila sampai di SP. Tengah hari tu, Cikgu Rodi call, minta tolong aku cari spark plug untuk moto member S'pore yang bermasalah. Susah juga sebab hari jumaat kedai di Kedah tutup. Cari punya cari, akhirnya jumpa, Lepas bagi plug, aku pun ikutlah sekali konvoi depa ke Kuala Muda.


Parking pertama apabila sampai di sini.


Kami parking moto di sebelah rumah yang rosak ni. Keadaan tak begitu berubah sejak aku datang dulu.


Member S'pore yang sangat peramah & suka berseloroh. Happy ja memanjang depa ni. Tu tengah bertanya khabar dengan pakcik yang rumahnya hancur terus. Sekarang ni di kedai makannya. Rumahnya di sebelah kedai ni. Nampak macam sedang dalam pembinaan. Bata-bata macam baru lagi.


Inilah keadaan rumah pakcik tu. Hancur terus!


Gambar kenangan bersama mamber S'pore. Cuba teka yang mana aku? Ekekeke...


Pokok-pokok nipah di belakang rumahnya pun tumbang....


Abang Jo dok beseloroh.... tengok punya tengok, rupanya jamban....


Luas mata memandang. Pulau hujung tu ialah Penang.


Kawasan sekitar ni takda pokok bakau, memang tsunami direct kena kawasan ni. Pokok yang nampak di sana tu ialah pokok bakau. Kawasan tu.... selamat. Betul!


Ubah moto letak kat sini lak. Nanti tengok perbezaannya di tempat yang sama ni.


Gambar kenangan bersama member S'pore yang sempoi. Kenangan yang tak dapat aku lupa dengan depa ni....



4 tahun selepas itu....

Aku terlupa nak bawa kamera digital, jadi hentam dengan kamera henfon ja... Gambar ni di persimpangan pekan Kuala Muda. Pekan nelayan yang kecil tapi sibuk.


Kampung Sungai Muda kena masuk dalam skit. Jika dahulunya akan berjumpa dengan rumah transit, sekarang akan jumpa taman perumahan yang cantik. Mungkin ia pusat penempatan semula mangsa tsunami.


Arca perahu bertindan-tindan ini akan menyambut kita apabila sampai di Kampung Sungai Muda. Sangat simbolik dengan kejadian yang berlaku di sini..... sudah memberi maksud keperitan, kepayahan mangsa-mangsa tsunami di sini.


Kawasan tempat letak kereta ni adalah tempat aku bersama member S'pore parking moto dulu.


Pada mulanya aku pelik melihat tembok pagar memanjang di sepanjang jalan kampung. Bila nampak beberapa rumah rosak di sebalik pagar tu, barulah aku faham yang ia sudah dijadikan tempat peringatan.... Perasankan rumah tu? Itulah rumah yang masih berdiri masa aku & member S'pore parking moto buat pertama kali. Rumah tu masih dikekalkan.


Nampak tak kedai makan tu? Itulah kedai pakcik tu. Sekarang masih ada & tak berubah. Nak ambil gambar dekat-dekat, segan pula pasal ramai pelanggan. Semua orang tengok masa kami sampai. Pelik kot, tiba-tiba Beetle orang luar datang lewat petang.


Tampat yang sama tapi dah berubah. Kawasan parking disediakan & ada bangunan kedai kalau tak salah. Tapi tak buka pun. Tak pasti beroperasi ke tak sebenarnya...


Batu-batuan besar disusun di sepanjang kawasan yang terbentang luas ni.


Angin sempoi-sempoi bahasa dirasakan...


Batu-batu ni di susun atas pantai. Lagi pun laut di sini tidak sesuai untuk bermandi-manda pun.


Pernah menerima kunjungan ribuan orang, kini sepi....


Kena hati-hati langkah batu-batu ni, kalau terjatuh... nanti jam yang rosak...


Panjang juga tembok ni, membuatkan aku nak tengok dengan lebih jauh.


Salah satu rumah peninggalan yang berada di belakang tembok. Banyak sejarah yang rumah ni tinggalkan...


Vroooom..... Beetle berbunyi merentasi masa...


Rumah kayu ni masih berdiri teguh tanpa sebarang perubahan sejak 4 tahun yang lalu....


Aku tak pasti rumah yang cantik tu apa. Mungkin juga pejabat untuk kawasan peringatan ni. Memandangkan dah lewat petang, dah takda siapa untukku bertanya....


Beginilah keadaan di sebalik tembok. Dibuat laluan pejalan kaki menyusuri kawasan ni. Beberapa buah rumah berada dalam kawasan ni. Tak berpeluang masuk, tengok dari luar pun jadilah.


Beetle kesayanganku... Peace!


Perjalanan menyusuri jalan kampung ni akan bertembung rumah ni. Sebenarnya ada beberapa rumah lagi yang berada betul-betul dekat dengan pantai. Rumah di kawasan peringatan tu di seberang jalan ni. Beberapa rumah rosak teruk & ada yang masih dikekalkan begini & ada juga yang sudah tiada...


Rumah usang di kawasan dalam pagar. Tak terjaga kawasan sekitarnya. Tak pasti samada ia sengaja dibiarkan begitu atau sebagai tempat peringatan. Kawasan pagar ni buat aku confius status tanah ni. Mungkin mangsa yang terlibat saja yang dipindahkan. Penduduk lain masih tinggal di sini.


Kg Sungai Muda dengan Kg Tepi Sungai hanya bersebelahan. Aku tak masuk ke Kg Tepi Sungai memandangkan jalan yang sempit di kampung tu. Patah balik & menghala ke Pulau Sayak. Jalan ke Pulau Sayak akan membawa kita ke persimpangan Pantai Merdeka.


Laluan kampung ke Pulau Sayak yang agak lengang. Slow & steady Beetle bawa kami. Boleh tengok bagaimana kehidupan penduduk di sini. Serba serbi slow & steady juga.


Boleh tengok penduduk-penduduk meneruskan aktiviti harian mereka seperti dahulu. Kalau nak tahu, mulai dari persimpangan masuk ke Kg Sungai Muda (yang ada arca perahu tu), dalam 50m dari simpang tu, ada pokok-pokok bakau. Atas pada kawasan ni, penuh dengan pokok bakau di sepanjang pantainya. Kawasan ni terselamat dari badai tsunami. Allah SWT telah mencipta benteng semulajadi untuk makhluknya yang lemah. Sebab tu, sekarang kerajaan kita buat penanaman semula bakau. Salah satu sebab Acheh kena teruk adalah disebabkan kawasan bakau semulajadinya dimusnahkan untuk pembangunan. Tiada benteng pertahanan pertama untuk mengatasi tsumami yang menggila tu... Tapi apa yang berlaku adalah suratan takdir. Sudah tertulis itu yang ia akan berlaku & beri peringatan kepada kita yang masih bernafas ini...


Perjalanan ke Pulau Sayak akan melalui beberapa kampung. Jauh juga, tapi tak berapa jauh. Camna tu? Moderate la kot.... Kehidupan di kawasan ni agak berbeza dengan kampung sebelumnya. Mungkin juga disebabkan sudah jauh dari laut, penduduk di sini mengusahakan sawah padi.


Sampailah kami di persimpangan dilema.... kiri ke Pantai Merdeka, kanan ke SP. Kanan di pilih & destinasi akhir kami..... balik rumah....


Perjalanan & perziarahan yang singkat ini telah membawa aku berjumpa pelbagai kisah suka duka penduduk di sepanjang laluannya. Corak kehidupan juga berbeza. Boleh nampak perbezaannya apabila menyusuri jalan ni. Pelbagai onak & duri serta linangan air mata mereka yang terlibat dengan tsunami telah pun dirasai.... kehidupan perlu diteruskan juga.... Moga kalian semua dimurahkan rezeki & dirahmati-NYA. Moga kita semua boleh mengambil iktibar & melihat hikmah di sebalik yang berlaku...

3 KOMEN ANDA:

Anonymous said...

Salam tuan blog Asmar..

Artikel yang menarik. Ada pengajaran dan kenangan yang boleh dikongsi bersama. Walaupun blog jam tapi cerita yang menarik berkenaan MASA dan PERISTIWA juga menarik utk dikongsi. Bukan semua orang sebertuah kita utk merasai atau melihat semua peristiwa ni.

Lepas hampir 5 tahun berlalu peristiwa tsunami ni masih melekat dalam jiwa saya. salah satu sebabnya, sebab korban yang ramai. hampir 300,000 mangsa kalau tak silap. Dan saya hampir2 jadi mangsa yang ke 300,001.

Tapi umur masih panjang. Syukur... Masa kejadian saya berada betul2 di tepi pantai... lebih kurang 50m dari pantai cuma bezanya pantai tu terletak lebih kurang 50km dari pantai Kuala Muda. Pantai Ayer Hitam. Walaupun Pantai Ayer Hitam pun terkena sedikit kesan tsunami tapi tak sehebat Pantai Kuala Muda. Klau tak... saya dah arwah dah...

Marilah kita bertafakur seketika dan sedekah Al-Fatihah utk mangsa2 yang terlibat.

Sempena mengingati peristiwa ni saya terpaksa menghadiahkan sebijik jam yang ada logo tsunami kat casebacknya utk diri sendiri... hehehe

jangan marah tuan blog... tumpang lalu... tumpang lalu... nak buat blog sendiri tak reti hehe

ex001

Limau tambun said...

Sdr Asmar,

Satu imbasan untuk peringatan bersama. Sesungguh setiap peristiwa yang diturunkan Allah swt ada hikmahnya.

Kita di Malaysia masih beruntung kerana proses pemulihan agak cepat dengan bantuan kerajaan.

Baru minggu lalu saya bertemu seorang rakan dari Sri Lanka. Dia menceritakan kampungnya, Kinniya yang dilanda Tsunami di Daerah Trancomalee,Sri Lanka masih belum pulih sepenuhnya.

Banyak keperluan seperti perumahan, bekalan air, latihan semula pekerjaan perlu disediakan. Kebanyakan nelayan di kawasan tersebut adalah Melayu Sri Lanka.

Masyarakat Kinniya, mengikut rakan saya, amat berterima kasih kepada Kerajaan Malaysia yang telah memberi banyak bantuan makanan, perubatan, pakaian, perumahan,peralatan termasuk sumbangan tunai RM3.5 juta untuk program pemulihan.

Sesungguhnya nikmat yang kita perolehi terlalu banyak.

Terfikir juga, mungkinkah kunjungan rakan saya dari Sri Lanka sebagai petanda saya juga perlu lebih berperanan membantu golongan yang memerlukan seperti mangsa Tsunami.

BTW That's a heck of a nice beetle, bro!

duniajam said...

Alhamdulillah, nikmat Allah berikan pada kita sangat melimpah ruah. Tiada kata yang mampu terucap melainkan bersyukur kapadaNYA.

Bro ex001, patutlah minat diver. Rupanya ada udang di sebalik batu. Hahaha...

Saudara Limau Tambun, Beetle tu akan jalan jauh tak lama lagi. Dulu berkonvoi ke T'ganu. Disember ni akan ke Putrajaya. Konvoi lagi... Sekarang tengah upgrade skit2. Its not a car, its a Beetle. Ekekeke...