Saturday, September 5, 2009

Seiko Actus 7019-8010


Seiko Actus mula diperkenalkan sekitar tahun 1970an. Namanya masih segar hingga kini walaupun ianya sudah tidak dikeluarkan lagi. Aku tak tahu la plak maksud Actus tu. Kalau ikut maksud bahasa kuno Roman, ia adalah unit ukuran panjang. Mungkin nak disangkut paut dengan ukuran masa. Tapi ini cuma andaian aku ja. Mungkin Seiko maksudkan yang lain.


Jam nampak sangat menarik bila dikenakan dengan tali kulit sport kalis air. Jalinan benang putih di sekeliling tali membuatkannya berjiwa muda. Tapi tak semua jam sesuai dengan tali berupa ini, kena cuba dulu sebelum beli. Aku dah cuba, tak semuanya sesuai. Mungkin lebih sesuai dengan tali ala kulit binatang tu (buaya, lizard, ular). Casing fully stainless steel dengan diameter 36mm, mempunyai lug bersaiz 18mm.


Keadaan jam sangat memuaskan. Saling tak tumpah macam abangnya yang lebih mahal tu.


Satu perkara lagi yang unik padanya. Kedudukan crown berada lebih kurang pukul 3.5.... bukannya pukul 4 macam Seiko 5. Tambahan pula keadaan crown yang berselindung dalam casing membuatkannya slim tanpa bahagian yang menonjol.


Caseback kena buka dengan pisau. Menggunakan movement 7019 dengan 21 jewels. Aku tak berani buka memandangkan terdapat sedikit crack pada caseback. Takut-takut makin panjang crack tu bila asyik buka tutup nanti. Nampakkan crown yang malu-malu tu?


Sebab utama aku beli jam ni. Rupanya seakan-akan abangnya... Grand Seiko. RM25k je bang. Erk! Actus mempunyai ciri-ciri abangnya. Mempunyai tetingkap metal pada tarikh/hari. Marker tanpa nombor yang timbul. Dail silver & bentuk casing yang hampir serupa.


Kedudukan crown tak sama. GS pada pukul 3, manakala Actus pada 3.5. Sekali pandang, ada iras. Camtulah adik beradik...


Pergerakan jarum lancar tanpa malu-malu. Aku dok berangan ja macam pakai GS setiap kali pakai Actus ni. Berangan pakai jam tak salah bang. Kembang hidung sorang-sorang pun tak salah kalau kita sorang-sorang syok sendiri.

Tanda nombor enjin terdapat pada dail di pukul 6. Macam kereta/moto la gak, ada nombor enjin & casis. Kalau tak sama, mestilah tak lepas Puspakom... kereta potong... Terdapat luminous marker pada jarum & dail. Tapi cahayanya sudah tidak bermaya lagi.


Gaya pemakaian yang eksklusif di depan Combi abah.



Kasi tumbuk sama dia! Cermin akrilik berbentuk dome. Klasik betul. Sesuailah tu, depan dia pun van klasik.



Dalam banyak-banyak model Actus, inilah model yang hampir menyamai GS. Tapi mungkin ada lagi model yang sama yang aku tak tahu. Aku setuju dengan saudara Detik Dua Belas, untuk sentiasa menukar tali jam lama anda. Kalau yang pakai bracelet tu, cuba tukar pakai tali kulit pula. Jam akan kelihatan lain & akan rasa macam jam baru plak. Mesti anda takkan cepat jemu dengan jam anda tu. Cubalah...

0 KOMEN ANDA: