Thursday, April 30, 2009

Vintage Citizen Automatik (Ladies)

Jam ni sebenarnya jam baru tapi stok lama (new old stock). Masa tengah dok survey, ternampak jam ni. Selepas diteliti, bini aku berkenan & terus beli. Jam masih cantik & beroperasi dengan cukup cemerlang mengalahkan Seiko 5 bini aku dulu. Jom kita tengok apa yang istimewanya jam ni.

Kotak Citizen kecil tapi menarik. Tapi masa nak buka kotak tu, punyalah ketat. Punya lama kotak tu tersimpan di kedai tu. Hehehe...


Jam berbentuk segi-empat. Fully stainless steel case. Diameter casing 26mm. Terdapat lambang crown pada dail yang di dalamnya terdapat nombor '7'. Aku tak pasti apa maksud nombor tu. Kalau Seiko 5 aku tau lah. Mempunyai tarikh & hari. Crown terletak pada pukul 4.



Mempunyai luminous marker pada jarum & dail.


Stainless steel bracelet (tak solid) dengan clasp (jenis klip). Terdapat lambang Citizen pada clasp.


Case back jenis screw-in. Jam hanya water resist.


Jam automatik (self-winding). 21 jewels. Apa yang menarik mengenai jam ni ialah power reserve-nya tahan lama. Lebih lama berbanding Seiko 5 (ladies). Entah kenapa model Seiko 5 masa tengah pakai pun boleh berhenti walaupun enjinnya jenis self-winding. Kena 'kunci' baru tahan lama sikit. Tapi Citizen ni, pergerakannya cukup cemerlang & tahan lama. Bini aku cukup suka jam ni.

Cara adjust tarikhnya juga agak menarik & berlainan dari kebanyakan jam. Aku tak pasti apa istilah untuk jam ni quick set @ non-quick set @ memang takda kategori. Video di bawah ni dapat menunjukkan dengan lebih jelas.





Crown ditarik ke posisi pertama (gambar atas). Posisi ini untuk adjust masa & hari. Untuk adjust hari, crown perlu dipusing cukup pusingan 24 jam. Bermaksud, crown perlu dipusing banyak kalilah untuk pergi ke hari yang kita nak set tu. Untuk adjust tarikh pula, crown perlu ditarik sekali lagi seperti jam quick-set (seolah-olah ke posisi kedua). Tarikh akan bertukar ke berikutnya. Tarikan crown ini pula seperti spring. Crown akan kembali dengan sendirinya ke posisi pertama selepas dilepaskan. Perlu tarik crown tu lagi hingga ke tarikh yang kita nak tu. Tak pasti orang boleh faham ke tak ni. Hehehe....

Citizen merupakan rival terdekat Seiko. Terdapat banyak model Citizen yang hampir menyamai Seiko, baik dari segi teknologi mahupun bentuk. Tak pasti siapa influence siapa. Yang pastinya ini merupakan persaingan yang sihat. Orient tidak begitu berminat dalam persaingan ni. Tetapi yang aku perasan, di Malaysia ni, orang lebih pandang Seiko. Tak tau kenapa. Mungkin merasakan Seiko lebih hebat & lebih gah. Pada aku, Seiko & Citizen mahupun Orient merupakan jam yang cukup bagus. Masing-masing ada kelebihan & kelemahan yang tersendiri.

0 KOMEN ANDA: